جیب بیماران، خط قرمز وزارت بهداشت
کد خبر: ۲۷۳۸
تاریخ انتشار: 2015 June 20    -    ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰
قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه عدم افزایش پرداخت از جیب مردم در تامین هزینه‌های درمانی خط قرمز وزارت بهداشت است، گفت: تاخیر در پرداخت اسناد از سوی سازمان‌های بیمه‌ای عملکرد حوزه درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ایرج حریرچی معاون کل و قائم مقام وزیر بهداشت در خصوص تعامل با بیمه‌ها اظهار داشت: در سال 92 سازمان‌های بیمه گر همکاری خوبی در جهت جبران عقب افتادگی‌های حوزه سلامت و عملکرد بیمه ای داشتند، ضمن اینکه در شهریور همین سال سازمان‌های بیمه گر با یک عقب افتادگی بسیار جدی مواجه بودند و این مسئله نیز ناشی از مشکلات عملکردی و مدیریتی آن زمان بود.

وی ادامه داد: در ابتدای سال 93 بیمه‌ها همت کردند و قسمتی از این عقب افتادگی‌ها را جبران کردند، اما در انتهای سال 93 از مجموع هشت هزار و 373 میلیارد تومان سندی که وزارت بهداشت تحویل بیمه‌ها داد، فقط توانستیم 5 هزار و 23 میلیارد را دریافت کنیم که این رقم معادل 60 درصد طلب ما از بیمه‌ها بوده است و همچنان رقمی معادل 40 درصد را طلبکاریم.

حریرچی یادآور شد: از مجموع 60 درصد طلب وصول شده در میان سازمان‌های بیمه ای، سازمان بیمه تامین اجتماعی 62 درصد اسناد دریافتی را تسویه کرده است و به همین ترتیب بیمه ایرانیان 60 درصد، کمیته امداد 54 درصد و نیروهای مسلح نیز 48 درصد از اسناد دریافتی را تسویه کردند.

قائم مقام وزیر بهداشت خطاب به تمامی دست اندکاران حوزه سلامت گفت: این افراد باید توجه کنند بیمارستان‌ها هزینه‌هایشان به روز است، قسمتی از این هزینه‌ها کاملاً از جنس حقوق بود و باقی هزینه‌های جاری نیز مشابه حقوق است و هیچ اعتباری از این بخش برای سرمایه گذاری هزینه نمی‌شود و به همین دلیل هم هست که تاخیر در پرداخت اسناد از سوی سازمان‌های بیمه ای عملکرد حوزه درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عدم افزایش پرداخت از جیب مردم در تامین هزینه‌های درمانی، خط قرمز وزارت بهداشت

وی با تاکید بر اینکه همچنان خط قرمز وزارت بهداشت عدم افزایش پرداخت از جیب مردم در تامین هزینه‌های درمانی است، گفت: هرگز با وجود تمامی فشارها و کمبودها، وزارت بهداشت برای جبران هزینه ها به سراغ مردم نخواهد رفت و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تلاش می شود شرایط هرگز به قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت که عمده پرداختی از جیب مردم بود، بازنگردد.

حریرچی در همین راستا از سازمان‌های بیمه گر و دستگاه‌های تامین کننده بودجه ها خواست به روزآمد بودن هزینه‌ها در بیمارستان ها توجه کنند و اینکه بیمارستان برای گردش کار روزانه نیازمند اعتبارات است که اگر به موقع تامین نشود روند کار را با مشکلات فراوانی روبرو می‌کند و اغلب زمانیکه تعهدات بیمه‌ها به موقع به بیمارستان‌ها پرداخت نشود مسئولان بیمارستان‌ها ناچار به تحمل فشارهای مضاعفی هستند که باید با برنامه ریزی و عمل به تعهدات از آن پیشگیری کرد.

وی همچنین ضمن قدردانی از همکاری بیمه‌ها در تامین منابع و نیز تصویب تعرفه‌های جدید برای ارائه خدمات مناسب گفت: در این خصوص با همکاری بیمه‌ها، شورای عالی بیمه و تصویب نهایی در دولت شاهد وضع تعرفه‌های نسبتاً مناسبی نسبت به گذشته برای بخش دولتی هستیم که البته همچنان با ایده آل فاصله دارد.

حریرچی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به گذشته برگردیم؛ تصمیمات اتخاذ شده بر اساس خرد جمعی بوده است و امیدواریم با همت همگانی بتوان از تعرفه‌های مصوب که وضعیت مناسبت تری نسبت به گذشته دارند، به رغم فاصله با ایده آل‌ها حمایت کرد و آن را عملیاتی کرد.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار