نیاز فوری به خون و فرآورده‌های خونی در مازندران
کد خبر: ۲۷۰۰۴۷
تاریخ انتشار: 2023 February 01    -    ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
مدیرکل انتقال خون مازندران از کاهش چشمگیر ذخایر خونی استان خبر داد و با هشدار نسبت به بروز بحران در این زمینه، خواستار همدلی و هم افزایی مردم برای خون دهی بیشتر و افزایش ذخایر خونی در مازندران شد.

مدیرکل انتقال خون مازندران از کاهش چشمگیر ذخایر خونی استان خبر داد و با هشدار نسبت به بروز بحران در این زمینه، خواستار همدلی و هم افزایی مردم برای خون دهی بیشتر و افزایش ذخایر خونی در مازندران شد.

 

 

عبدالله محمدی فیروزجایی ضمن اشاره به اینکه ذخایر خونی مازندران به ۳ روز کاهش یافته است، اظهار کرد: با توجه به برودت هوا و احتمال مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی و تعطیلی پیش رو، قطعا شرایط از آنچه هست بدتر می‌شود.

محمدی فیروزجایی از فعال و دایر بودن اداره کل و پایگاه‌های انتقال خون و تیم‌های سیار این مرکز طی تعطیلات پیش رو خبر داد و تاکید کرد: از عموم مردم به ویژه کسانی که تاکنون اقدام به خون‌دهی نکردند تقاضا می‌کنیم به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کرده تا ذخایر خونی استان افزایش پیدا کند.

وی از نیاز فوری و ضروری به تمامی گروه‌های خونی خبر داد و با بیان اینکه بیشترین مصرف در گروه خونی O وجود دارد، خاطرنشان کرد: مراجعات محدودی به مراکز انتقال خون می‌شود که با توجه به وجود مشکلات، برخی افراد مردود می‌شوند؛ برای مثال دیروز ۵۹۶ مراجعه کننده به مراکز انتقال خون استان انجام شد اما ۴۹۰ نفر قابلیت خون‌دهی داشتند.

مدیرکل انتقال خون مازندران به وجود ۱۴۰۰۰ بیمار خاص در استان اعم از تالاسمی‌ها، دیالیزی‌ها و هموفیلی‌ها که از مراجعه‌کنندگان و نیازمندان ثابت دریافت خون هستند اشاره کرد و گفت: طی ۲ سال اخیر و در شرایط کرونا، بیماران خاص با هموگلوبین پایین هم به دلیل مراقبت‌های بهداشتی و شرایط کرونایی حتی کمتر مراجعه می‌کردند که اکنون این اتفاق به روال سابق برگشته و مراجعین بیشتر شده‌اند.

محمدی فیروزجایی افزود: در کنار این میزان مراجعه کننده ثابت، با توجه به جراحی‌های متعدد در مراکز درمانی استان، مصرف خون افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در برخی بیمارستان‌های خوشنام و بزرگ مازندران، بیمارانی از استان‌های مجاور تحت عمل جراحی هستند که این موضوع بر مصرف خون و فرآورده های خونی استان افزوده است، گفت: وجود و حضور امکانات و اساتید معروف و برجسته پزشکی در مازندران باعث شده تا جراحی‌ها بیشتر و مصرف خون استان افزایش یابد.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار