رنگ‌های آرامش بخش در دکوراسیون خانه که باید بدانید
کد خبر: ۲۶۷۱۴۱
تاریخ انتشار: 2023 January 04    -    ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
به‌طورکلی رنگ‌ها می‌توانند از نظر احساسی، روانی و یا حتی فیزیکی شما را تحت‌تأثیر قرار دهند. علم روان‌شناسی ثابت کرده‌است که رنگ‌هایی که برای سرویس خواب، مبل و دیگر اجزای خانه استفاده می‌کنید، می‌توانند نشان‌دهندۀ شخصیت و کاراکتر شما هم باشند. این رنگ‌ها تأثیر بسزایی در خلق‌وخو و افکارتان دارند.

رنگ‌های آرامش بخش در دکوراسیون خانه که باید بدانید! (ستاره)

رنگ‌های آرامش بخش در دکوراسیون خانه که باید بدانید! (ستاره)«تابناک با تو» - برای طراحی دکوراسیونی آرامش‌بخش، لازم است رنگ‌های مناسب و تأثیرات آن‌ها را بشناسید. همچنین کارشناسان طبق تحقیقاتی که انجام داده‌اند بر این باور هستند که رنگ‌ها تأثیر زیادی بر آرامش افراد دارند. علاوه‌بر این، نگاه‌کردن به رنگ‌ها نیز می‌تواند آرام‌بخش باشد.

 

به‌طورکلی رنگ‌ها می‌توانند از نظر احساسی، روانی و یا حتی فیزیکی شما را تحت‌تأثیر قرار دهند. علم روان‌شناسی ثابت کرده‌است که رنگ‌هایی که برای سرویس خواب، مبل و دیگر اجزای خانه استفاده می‌کنید، می‌توانند نشان‌دهندۀ شخصیت و کاراکتر شما هم باشند. این رنگ‌ها تأثیر بسزایی در خلق‌وخو و افکارتان دارند. درمقابل، برخی رنگ‌ها می‌توانند باعث اضطراب و استرس شوند، بنابراین بسیار حائز اهمیت است که از رنگ‌هایی مناسب برای دکوراسیون منزل خود استفاده کنید.

 
رنگ‌های آرامش‌بخش

قبل از تغییر دکوراسیون لازم است با رنگ‌ها و تأثیرات آن‌ها آشنا شوید و سپس به خرید لوازم خانه نظیر سرویس خواب، مبل، فرش و موارد دیگر بپردازید. این رنگ‌ها می‌توانند نقش مفیدی را برای خلق لحظاتی شاد و بی‌دغدغه ایفا کنند. رنگ‌های آرامش‌بخش در منزل عبارت‌اند از:

۱. سفید

اگرچه این رنگ نیاز به تمیزکردن مداوم دارد و با کثیف‌شدن آن حس کسلی در فرد ایجاد می‌شود، اما پادشاه رنگ‌های روشن است. سفید از جهت این‌که با تمامی رنگ‌ها ست می‌شود، طرفداران زیادی دارد. استفاده از این رنگ در سرویس خواب، مبل و وسایل دیگر خانه، سبب دلبازشدن و روشن‌تر شدن خانه می‌شود. همچنین تأثیر بسزایی در کاهش استرس و آرامش افراد خانه دارد. از رنگ سفید می‌توان برای میز تحریر و کنسول استفاده کرد و زیبایی خاصی را به محیط خانه و اتاق اضافه کرد.

۲. سبز

این رنگ خارق‌العاده که جز سه رنگ اصلی است، از زیباترین رنگ‌ها به‌شمار می‌رود. سبز رنگ طبیعت است و هنگامی که در جنگل‌ها، باغ‌ها و پارک‌ها هستید، به‌خوبی می‌توانید تأثیر این رنگ را بر روح و روان خود احساس کنید. استفاده از این رنگ، محیط خانه را دلنشین و آرامش‌بخش می‌کند. نگاه‌کردن به این رنگ زیبا موجب ایجاد هماهنگی و تعادل بین احساسات می‌شود.

۳. کرم

این رنگ را می‌توانید در اکثر خانه‌های شیک و زیبا پیدا کنید. رنگ کرم می‌تواند جایگزین مناسبی برای رنگ کلاسیک سفید باشد و استفاده از این رنگ در دکوراسیون منزل مانند سرویس خواب، مبل، پرده و فرش، محیط را شیک و زیبا می‌کند. علاوه‌بر این استفاده از رنگ کرم برای میز تلویزیون، میز جلو مبلی، میز ناهار خوری، میز عسلی و کافه تیبل گزینۀ مناسبی است.

۴. خاکستری

شاید تصور این‌که خاکستری به‌عنوان رنگی آرامش‌بخش به‌حساب بیاید، کمی دور از ذهن باشد، اما این رنگ به دلیل خنثی بودن و ترکیب بی‌نظیر آن با رنگ‌های روشن دیگر، می‌تواند آرامش‌بخش باشد. این رنگ گزینه‌ای مناسب برای استفاده در اتاق‌خواب است. ترکیب رنگ خاکستری با رنگ‌های روشن برای رنگ تخت، میز و کمد جلوه‌ای خاص و بی‌نظیر در اتاق‌خواب ایجاد می‌کند.

۵. آبی

رنگ آبی از دسته رنگ‌های آرامش‌بخشی است که مناسب استفاده در هر بخشی از خانه نظیر سرویس خواب،  سرویس مبل و… است. حتی می‌توان گفت آبی جزء بهترین رنگ‌های آرامش‌بخش به‌حساب می‌آید، زیرا تأثیر بسزایی در کاهش استرس دارد. این رنگ آن‌قدر بر ذهن تأثیر دارد که تنها فکرکردن به این آن می‌تواند ذهن شما را آرام کند. همچنین در هنگام اضطراب، رنگ آبی به‌راحتی می‌تواند فشارخون و ضربان قلب را به حالت نرمال برگرداند. علاوه‌بر این رنگ آبی می‌تواند فکر شما را از هر موضوع ناخوشایندی دور نگه دارد. توصیۀ کارشناسان این است که به دلیل خاصیت فوق‌العاده‌ای که این رنگ دارد، از آن در اتاق‌خواب استفاده شود.

رنگ‌های آرامش بخش در دکوراسیون خانه که باید بدانید! (ستاره)

 

 
۶. بنفش

بنفش به جهت این‌که ترکیبی از رنگ آبی است، در دسته رنگ‌های آرامش‌بخش قرار می‌گیرد. البته بهتر است هنگام استفاده از این رنگ برای سرویس خواب، مبل، کاغذ دیواری و موارد دیگر، به دنبال رنگ ملایم آن مانند یاسی باشید. همچنین بهتر است از رنگ‌های بنفش پررنگ اجتناب کنید. این رنگ آرامش درونی افراد را به آن‌ها بازمی‌گرداند. علاوه‌بر آن بنفش نماد قدرت و دانایی است. طبق تحقیقات انجام‌شده مشخص شده‌است که استفاده از رنگ بنفش، باعث افزایش ده‌برابری تمرکز می‌شود.

۷. زرد

این رنگ علاوه‌بر آن‌که سبب آرامش افراد می‌شود، می‌تواند انرژی‌بخش و شادی‌آور هم باشد. بهتر است از این رنگ در محیط آشپزخانه استفاده کنید. رنگ زرد و یا خانواده‌های این رنگ مانند لیمویی، می‌توانند در روحیۀ افراد نقش مفیدی داشته باشند. طبق نظر کارشناسان افرادی که از این رنگ استفاده می‌کنند، قدرت تفکر بیشتری نسبت به سایر مردم دارند و دارای ذهنی فعال و آگاه هستند.

 
نکته‌هایی برای استفاده از رنگ‌ها

برای انتخاب رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون داخلی، تنها شناخت رنگ‌ها و تأثیرات آن‌ها کافی نیست، بلکه نکته‌هایی وجود دارد که به انتخاب صحیح این رنگ‌ها کمک می‌کنند. این نکات باعث می‌شود تا محیط خانه از یکنواختی و یک‌رنگی دور بماند و به محیطی شیک و زیبا تبدیل شود:

رنگ‌های خنثی

اولین نکته‌ای که لازم است به آن توجه داشته باشید، این است که اگر رنگ‌های وسایل خانه آبی، کرم و طوسی هستند، به‌راحتی می‌توانید طیف وسیعی از رنگ‌ها را برای تغییر دکوراسیون خانه انتخاب کنید. این رنگ‌ها به دلیل خنثی بودن، به‌راحتی می‌توانند با رنگ‌های دیگر ست شوند و جلوه‌ای بی‌نظیر در سرویس خواب، مبل و دیگر اجزای خانه فراهم کنند.

توزیع اصولی و حجم به‌کارگیری

نکتۀ مهم دیگری که لازم است به آن توجه داشته باشید، حجم به‌کارگیری از رنگ‌ها و توزیع اصولی آنان است. باید رنگ موردنظر خود را با رنگ‌های دیگری ترکیب و ست کنید و سپس اقدام به تغییر دکوراسیون سرویس خواب، مبل، پرده و بخش‌های دیگر نمایید. علاوه‌بر آن بهتر است در هنگام استفاده، تعادل را در میان رنگ‌ها رعایت کنید و رنگ‌ها را در خانه پخش کنید. به‌عنوان‌مثال نباید استفاده از رنگ‌ها به‌گونه‌ای باشد که بخشی از خانه تیره و کسل‌کننده و بخش دیگر بی‌رنگ و بی‌روح باشد.

نور اتاق

نور اتاق یکی از مواردی است که در انتخاب رنگ خانه تأثیر بسزایی دارد. توجه به نور اتاق و رنگ انتخابی شما در بزرگ نشان‌دادن خانه کمک‌کننده است. اگر محیط خانه دارای پنجره‌هایی بزرگ و نورگیر باشد، لازم است از رنگ‌هایی که تناژ تیره‌تری دارند استفاده کنید تا تعادل رنگ و نور در خانه برقرار باشد. در مقابل اگر خانه کم‌نور و یا اتاق‌ها کوچک هستند، استفاده از رنگ‌های روشن به بزرگ نشان محیط اتاق و خانه کمک می‌کند.

رنگ‌های آرامش بخش در دکوراسیون خانه که باید بدانید! (ستاره)

 

 
دکوراسیون منزل

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب رنگ به شما کمک شایانی می‌کند، توجه به جزئیات رنگ‌های دکوراسیون خانه است. بهتر است به رنگ سرویس خواب، مبل، فرش و یا تابلو‌های نقاشی توجه کنید. باتوجه‌به این موارد و دقت بر رنگ‌هایی مشترکی در این وسیله‌ها استفاده شده است، می‌توانید رنگ موردنظر خود را انتخاب کرده و با بخش‌های مختلف خانه ست کنید.

 

سخن پایانی

رنگ‌ها نقش بسزایی در زیبایی و شکیل شدن خانه دارند و می‌توانند تأثیرات مثبتی را بر روح و روان افراد خانه بگذارند و محیط آرامش‌بخشی را به‌وجود آورد. رنگ‌های آرامش‌بخش شامل سفید، آبی، خاکستری، سبز و … می‌شود. استفاده درست از این رنگ‌ها در دکوراسیون خانه مانند سرویس خواب، مبل، پرده، فرش و موارد دیگر می‌تواند در بزرگ نشان‌دادن محیط خانه نیز تأثیرگذار باشد. به‌عبارت‌دیگر استفاده از رنگ‌های تیره محیط خانه را کوچک و دلگیر می‌کند. درمقابل رنگ‌های روشن و یا خنثی این‌گونه نیستند و درصورتی‌که به‌طور اصولی در محیط خانه پخش شوند، می‌توانند محیط خانه را بزرگ و دلباز کنند.

منبع: ستاره

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار