«تابناک با تو» - نسل Z یا نسل نت متولدین بین سالهای ۱۹۹۵ - ۲۰۱۰ هستند که در ایران بخش زیادی از دهه هفتادی و دهه هشتادیها به حساب میآیند. در این مطلب از بیتوته شما را با ویژگیهای این نسل آشنا میکنیم.
نامگذاری نسلها ابتدا از آمریکا شروع شد و کم کم به دیگر کشورها هم سرایت کرد. نسل زد به زودی محیط جامعه و کاری را در اختیار خواهد گرفت، این نسل به عنوان پر جمعیتترین نسل روی زمین بیش از یک سوم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است.
تاثیر ورود نسل زد به محیطهای اجتماعی و محیطهای کاری سریع و عمیق خواهد بود و تاثیر آن را در محل کار، نحوه مصرف، فناوری، فرهنگ و سیاست به خوبی لمس خواهید کرد. نسل Z (به انگلیسی: Generation Z) یا نسل زد یا نسل نت افرادی هستند که از سال ۱۹۹۵ – ۲۰۱۰ میلادی یا ۱۳۷۴ – ۱۳۸۹ شمسی متولد شده اند.
این نسل در اصطلاح عامیانه به عنوان زومرها شناخته میشوند و از کودکی که چشمشان به روی دنیا گشوده شده است شاهد پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا بوده است و به همین دلیل است که به آنها نسل نت یا اینترنت یا بومیهای دیجیتال گفته میشود چرا که سبک زندگی آنها بر اساس استفاده از اینترنت تعریف شده است.
البته فقط متولدین سالهای ۱۹۹۵ – ۲۰۱۰ نیستند که به نام نسلی خاص شناخته میشوند بلکه متولدین سایر سالها هم نام مخصوص به خودشان دارند. اغلب افراد نسل Z فرزندان نسل X محسوب میشوند.
شاخصترین ویژگی نسل Z استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال و هوشمند از دوران کودکی است و اولین سیل اجتماعی است که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل رشد کرده است. مزیتی که برای نسلهای قبل از آنها وجود ندارد.
اعضای این نسل ایده آل گراتر و ستیزه جوتر هستند و تمایل کمتری به پذیرش نظرات مختلف دارند. در نسل زد خبری از آرمان گرایی نسلهای گذشته نیست و سرمایه گذاری، عملگرایی، کارآفرینی و مشاغل پایدار را ترجیح میدهند.
آشنایی با نسلهای پیش از Z
قبل از بررسی ویژگیهای نسل Z بهتر است آشنایی کلی نسبت به نسلهای قبل از زد داشته باشید.
• بزرگترین نسل Greatest Generation: متولدین ۱۹۰۰ – ۱۹۲۴ میلادی (۱۲۷۹ – ۱۳۰۳ شمسی) که در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا متولد شدند و جنگ جهانی دوم را به چشم دیدند و در آن شرکت کردند.
• نسل خاموش Silent Generation: متولدین ۱۹۲۵ – ۱۹۴۵ میلادی (۱۳۰۴-۱۳۲۴ شمسی) نسل خاموش یا سنت گراها هستند که بین تمام جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم به دنیا آمدند، دورانی که بحران اقتصادی در جهان بیداد میکرد و افراد این نسل زندگی دشواری را تجربه کردند و همین مشکلات باعث شد افرادی منظم، صبور، سخت کوش و وفادار باشند. این نسل به ثبات شغلی علاقه زادی دارد و از طرفی، چون به دنبال آرامش است در برابر حکومتها سکوت میکند.
• نسل B، نسل بی، بیبی بومرها: متولدین ۱۹۴۶ – ۱۹۶۳ میلادی (۱۳۲۵-۱۳۴۲ شمسی) که بعد از جنگ جهانی دوم متولد شدند. در این دوران رفاه اقتصادی و امنیت روندی فزاینده داشت و خانوادهها به فرزندآوری بیشتر روی آوردند و زمین با انفجار جمعیت روبرو شد، این نسل شور و شوق زیادی برای زندگی دارند و متوجه شدند که با تلاش و کوشش فراوان میتوان به ثروت زیادی دست پیدا کرد و در آرامش به زندگی خود ادامه میدهند. بیل گیتش و وارن بافت که امروزه در بین ثروتمندترین افراد جهان دیده میشوند متعلق به این نسل هستند. ریسک پذیری و خلق کسب و کارهای جدید از خصوصیات بارز این نسل بود.
• نسل ایکس X Generation یا سیزدهمیها: متولدین ۱۹۶۵ – ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۴۴-۱۳۵۹ شمسی) نسل X هستند. این افراد زمانی متولد شدند که دنیا پر از تغییر و تلاطم بود به همین دلیل هیچ مشکلی با تغییر شغل ندارد و اغلبشان تجربه کار در شرکتهای مختلف را دارند. نسل ایکس افرادی متکی به نفس هستند که میدانند کسی جز خودشان به کمک آنها نخواهد آمد. این نسل امکان برقراری ارتباط بیشتر با محیط اطراف را دارند و نسبت به نسلهای پیشین انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دین، قومیت و نژاد نشان میدهند.
• نسل وای، نسل هزاره یا Y Generation: متولدین ۱۹۸۰ – ۱۹۹۵ میلادی (۱۳۵۹-۱۳۷۴ شمسی) به عنوان نسل وای یا نسل هزاره Millennium شناخته میشوند. این نسل ارتباط بهتری با ابزارهای ارتباطی و هوشمند دارد و برخی از آنها در حوزه کسب و کار آنلاین فعالیت دارند. نسل Y به نسل قبل از خودشان برای استفاده از فناوری کمک میکند و نسبت به نسل قبلی اعتقادات مذهبی کمتری دارند. اغلب افراد این نسل به فناوری دیجیتال وابسته اند.
• نسل زد Z Generation: متولدین سالهای ۱۹۹۵ – ۲۰۱۰ (۱۳۷۴ – ۱۳۸۹ شمسی) جزو نسل Z محسوب میشوند، این نسل از ابتدا با ابزارهای دیجیتال آشنا شده و اغلب کارهایش را با دستگاههای هوشمند انجام میدهد. نسل زد در ایران دهه هشتادیها و دهه نودیها هستند. استفاده گسترده از اینترنت در این نسل باعث شده که آنها را به نان نسل اینترنت یا بومیها دیجیتالی بشناسند.
با وجودی که بسیاری از فریلنسرها متعلق به این نسل هستند، ولی یکی از ویژگیهای خاص آنها عدم تعهد نسبت به سازمان است. این نسل با وجودی که تعهد زیادی به حرفه خود دارد، ولی تعهدش نسبت به سازمان را از دست داده و به سمتی میرود که منابع بیشتری به دست آورد.
ویژگیهای نسل Z
نسل Z در هر کشوری براساس زمان در دسترس قرار گرفتن و همگانی شدن اینترنت تعریف میشود. این نسل به دنبال واقعیت است و به نام نسل حقیقت جو شناخته میشود. به بیان نظرات و احساسات فردی ارزش میدهد و از برچسبها دوری میکنند و عمیقا به اثربخشی گفت گو برای حل تعارضها و بهبود دنیا اعتقاد دارند و با شیوهای کاملا تحلیلی و واقع گرایانه تصمیم میگیرند و بر خلاف نسل هزاره بر خودش متمرکز است.
علاقمند به فضای مجازی و رسانههای دیجیتال
نسل زد علاقه زیادی به ارتباطهای مجازی و رسانههای دیجیتال دارد و کارهایش را به صورت آنلاین انجام میدهد و دلیل رونق کسب و کارهای اینترنتی شده اند. برخلاف نسلهای گذشته که علاقمند خرید فیزیکی بودند این نسل ترجیح میدهد با گوشی و لپ تاپ خرید کند تا از تنوع و حق انتخاب بیشتری برخوردار باشند.
شناور بودن در دنیای دیجیتال باعث شده که این نسل دانش گستردهای درباره همه چیز داشته باشند و دیگر حرفهای شیرین بدون مدرک و دلیل را باور نمیکنند.
علاقمند به ارتباط واقعی
یکی از بزرگترین سوتفااهمان درباره زومرها این است که میگویند افاردی غیر اجتاعی هستند، ولی در واقعیت این نسل علاقمند به برقراری ارتباط حضوری و رو در رو است. آنها حتی ارتباط رو در رو در محیط کاری را به جلسات آنلاین، ایمیل یا تلفن ترجیح میدهند.
طرفدار خلاقیت و نوآوری
خلاقیت و نوآوری از ویژگیهای بازر نسل زد است. این نسل دست به اختراع میزند و محصولاتی جدید برای راحتی کار بشر میسازد. تمایل زیادی هب برهم زدن ساختارها دارند و دوست دارند ساختاری جدید منحصر به فرد ارائه نمایند که بهتر از مدلهای قبلی باشد.
علاقمند به کارآفرینی
نسل زد نسل کار آفرین است، افراد بیشتری در این نسل به کارآفرینی روی آورده اند، دسترسی آیان به اینترنت و خواندن داستانهای متعدد از موفقیت افرادی که با یک ایده خوب ثروتمد شده اند الهام بخش زومرها بوده است و گستردگی منابع رایگان در دنیای اینترنت شروع کسب و کار را برای آنها سادهتر کرده است.
اهمیت دادن به آزادی عمل و رشد فردی
زومرها به داشتن آزادی عمل و رشد و توسعه فردی اهمیت زیادی میدهند. شاید علت روی آوردن آنها به کارآفرینی همین میل به داشتن آزادی عمل بیشتر نسبت به نسلهای پیشین خودشان باشد. زومرها حتی اگر وارد سازمانها شوند ترجیح میدهند در شرکتی باشند که آزادی عمل بیشتری در اختیارشان میگذارد و امکان رشد فردی بیشتری را برایشان فراهم میکند و این موارد را به حقوق بالاتر ترجیح میدهند.
طرفدار آزادی بیان
آزادی بیان، اظهار نشرات و احساسات به صورت آزادانه و رها یکی از خصوصیات مهم نسل زد است. از آنجا که ظهور رسانههای اجتماعی باعث شده بستر آزادی بیان بیشتر از گذشته فراهم شود، این نسل آزادانهتر از قبل به بیان نظرات و احساساتشان میپردازند.
همین خصوصیت نسل زد شرایط را برای نهادهای سیاسی و حکومتی دشوار میکند و آنها را به چالش میکشد. ولی مطالبه گری و اظهار نظرهای آزادانه این نسل میتواند شرایط را برای رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی جوامع هموارتر کند.
اهل رقابت هستند
این نسل در زندگی بسیار متمرکز و رقابتی عمل میکند و میخواهد همیشه برنده باشد. رقابت از ویژگیهای پررنگ نسل زد است. این نسل صبر کمتری برای رسیده به اهدافشان دارند و میدانند که باید با سرعت عمل کنند و به چیزی که میخواهند دست پیدا نمایند.
اعتقاد جدی به گفتگو و مذاکره
یکی از شاخصههای اصلی نسل زد، تعامل و گفتگو است. این نسل سعی میکند موانع و مشکلات موجود را با مذاکره وتعامل حل کند. نسل زد نسبت به نسلهای پیشین اعتقاد بیشتری به مذاکره دارد و بهترین راه برای رفع مسائل را گفتگو میداند. این نسل تفاوتها را بهتر میپذیرد و از این رو با قومیتها و مذاهب مختلف بهتر رفتار میکند و سعی میکند حقوق سایر انسانها را رعایت کند.
واقع بینی
نسل زد به واقع بینی علاقه زیادی دارد به همین دلیل است که فیلمهای مبتنی بر واقعیت بیشتر شده اند. فیلم مهایی که مبتنی بر واقعیت نباشند کمتر مورد استقبال این نسل قرار مییگرند. در دنیای امروز حتی فیلمهای طنز هم سعی میکنند واقعیتهای زمانه را به چالش بکشند.
متعهد به اصول اخلاقی
برای همراه شدن با نسل زد باید به اصول اخلاقی و انسانی معتقد باشید، این افراد اهل مذاکره و گفتگو هستند و واقعیت را به راحتی میپذیرن، از این رو به صداقت، حقوق بشر، حقوق حیوانات و محیط زیست اهمیت میدهند.
نیاز به باور و اعتماد
نسل زد نیاز دارد از سوی والدین و مدیران مورد اعتماد قرار بگیرد. در صورتی که به این نسل باور داشته باشید تواناییها و قابلیتهای بی نظیرشان را مشاهده خواهید کرد. مدیران و کارفرماهایی که نسل زد را باور میکنند در کسب و کار خود به موفقیت چشم گیری میرسند.
اهمیت به تغییر و مسائل اجتماعی
زومرها در دنیای اینترنت با انفجار اطلاعات مواجه هستند و وسعت اطلاعاتشان باعث میشود به دنبال ایجاد تغییر و تجربیات جدید باشند و خیلی سریعتر از نسلهای قبل در شرایط کاری و زندگی خود تغییر ایجاد میکنند.
به مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری میدهند و برای تغییر جامعه به سمتی که میخواهند قدمهای عملی بر میدارند، بیشتر از نسلهای قبلی درگیر سیاست میشوند و پولشان را برای مواردی خرج میکنند که منعکس کننده ارزشهایشان باشد. این نسل به خوبی از قدرت فردی خود برای ایجاد تغییرت باخبرند و برای تغییر مشکلات اجتماعی تلاش میکنند.
منبع: بیتوته