کشف باورنکردنیِ دانشمندان درباره آزمایش ادرار
کد خبر: ۲۶۴۱۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 December 02    -    ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
محققان با انجام یک آزمایش ادرار ساده، سطح اسید فرمیک موجود در آن را بررسی می‌کنند که می‌تواند نشانگر بیماری آلزایمر باشد.

محققان با انجام یک آزمایش ادرار ساده، سطح اسید فرمیک موجود در آن را بررسی می‌کنند که می‌تواند نشانگر بیماری آلزایمر باشد.

 
 

در یک مطالعه جدید، دانشمندان از آزمایش ادرار به عنوان یک راه بالقوه برای تشخیص بیماری آلزایمر یاد کرده‌اند. محققان در مطالعه خود پیشنهاد می‌کنند که سطح اسید فرمیک موجود در ادرار می‌تواند یک نشانگر زیستی مفید در مراحل اولیه آلزایمر باشد.

کشف باورنکردنیِ دانشمندان درباره آزمایش ادرار

اسید فرمیک یک محصول متابولیک فرمالدهید است، مولکولی که در غلظت‌های بالا سمی است اما در افراد با مغز سالم، در سطوح پایین نیز یافت می‌شود. تحقیقات اخیر نشان داده که فرمالدهید درونی ممکن است در یادگیری و حافظه نقش داشته باشد، اما غلظت بالای آن در مغز می‌تواند منجر به نقص‌های شناختی شود، شبیه چیزی که در بیماری آلزایمر (AD) دیده می‌شود.

برای بررسی این فرضیه که غلظت اسید فرمیک در ادرار می‌تواند نشانگر بیماری آلزایمر باشد، محققان تقریباً 600 نفر را در مراحل مختلف زوال شناختی انتخاب کردند. شرکت‌کنندگان براساس سطح بیماری خود (از سالم تا آلزایمر) به گروه‌های پنج نفره تقسیم شدند.

تشخیص آلزایمر با آزمایش ادرار

محققان در تحقیقات خود متوجه شدند که غلظت اسید فرمیک در هر چهار گروه دارای اختلال شناختی در مقایسه با گروه کنترل سالم به طور قابل اندازه‌گیری بالاتر بوده است. تحقیق آنها همچنین نشان می‌دهد که سطح اسید فرمیک با کاهش نمرات تست‌های روان‌شناختی اندازه‌گیری شناخت مرتبط است.

باید به این نکته توجه کرد که مطالعه دانشمندان فقط یک تحقیق اولیه محسوب می‌شود و پیش از اینکه آزمایش بالینی ادرار تشخیص آلزایمر به طور معمول در دسترس قرار گیرد، باید آزمایش‌های بیشتری انجام شود.

آلزایمر یک بیماری زوال عصبی است که پیشرفت کندی نیز دارد. حتی زمانی که علائم این بیماری ظاهر شوند، شناسایی آن در بیماران با اختلال شناختی خفیف بسیار چالش برانگیز است. بنابراین در حال حاضر، ابزار تشخیص واضح و دقیقی برای تشخیص آلزایمر وجود ندارد و این بیماری به طور کلی تنها با اقدامات شناختی یا روانشناختی تشخیص داده می‌شود و در برخی موارد تصویربرداری پزشکی پیشرفته نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

هم اکنون طیف گسترده‌ای از تست‌های تشخیص بالقوه در مراحل مختلف توسعه قرار دارند. اسکن چشم، آزمایش خون، تست‎‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و تست‌های بوییدنی، از جمله رویکردهای در حال بررسی برای تشخیص بیماری قبل از ظاهر شدن علائم است.

گجت نیوز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
2
1
راهی برای پیشگیری از آلزایمر که کشف نشده.
پاسخ ها
حامدی
| |
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
راه های خیلی زیادی برای پیشگیری از الزایمر عنوان شده، غذای سالم، کم چرب و کم کالری، شرکت در ورزش‌های همگانی، مطالعه و یادگیری، شرکت در اجتماعات، حل سودوکو جدول و انواع پازل ها، پرهیز از سیگار و مشروبات الکلی، کنترل فشار خون، کنترول قند خون، و کنترول کلسترول و تری گلیسرید، وزن مناسب و بویژه دور کمر کمتر از ۱۰۰سانتیمتر، پرهیز از استرس و اظطراب، زندگی در ارامش، و ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار