قیمت دلار به بالای۴۰هزار تومان می‌رسد؟
کد خبر: ۲۶۳۷۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 November 27    -    ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: اگر محدودیت‌های صادراتی بیش از گذشته شود، قیمت دلاراز مرز ۴۰ هزار تومان نیز خواهد گذشت.

عضو اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: اگر محدودیت‌های صادراتی بیش از گذشته شود، قیمت دلاراز مرز ۴۰ هزار تومان نیز خواهد گذشت.

 

 

 طی هفته‌های گذشته ارزیابی نا امید کننده مقامات آمریکایی از روند مذاکرات باعث شد که دلار آرایش صعودی به خود بگیرد. از نگاه تحلیلگران اقتصادی هر خبر منفی می‌تواند زمینه ساز برگشت معامله گران افزایشی به بازار شود و نرخ دلار رشد جدید و شاید هم بی سابقه را تجربه کند.

بازار دلار پس از انتشار اخبار غیررسمی درمورد پاسخ آمریکا به پیشنهاد اتحادیه اروپا و ایران درباره برجام؛ برخلاف انتظار و پیش بینی‌های صورت گرفته دوباره روندی صعودی به خود گرفت.

قیمت دلار به بالای۴۰هزار تومان می‌رسد؟

 

به اعتقاد کارشناسان؛ وابستگی به فروش نفت منجر شده درآمد‌های نفتی در اقتصاد ایران نقش حیاتی داشته باشد؛ از چهار سال گذشته تاکنون که این درآمد‌ها قطع شده، دولت برای جایگزینی درآمد خود روی به استقراض آورده و همین وضعیت قیمت دلار را تحت تأثیر سیاست‌های دولت قرار داده است.

حالا بازار در انتظار نتیجه برجام است تا موقعیت قیمت خود را ارزیابی و اعلام کند. از این رو وابستگی شدید دلار به سیاست‌های خارجی و داخلی نشان از ضعف مدیریت در نظام اقتصاد کشور است.

در همین رابطه مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر تحریم‌ها تشدید و محدودیت صادرات کالای ایرانی بیشتر شود، قیمت دلار به بیش از ۴۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

دانشمند گفت: مشکلات اقتصاد ایران ریشه سیاسی دارد، به همین دلیل مشکلات با وجود اصلاحات اقتصادی که هر دولتی برای آن سرمایه‌های کلان خرج کرده است، هنوز پابرجاست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت در حال تلاش برای حفظ قیمت دلار در مرز ۳۵ هزار تومان است، گفت: سیاست‌های محدود سازی صادرات ایران همزمان با سیاست‌های فعلی دولت می‌تواند بحران جدیدی در قیمت دلار ایجاد کند.

وی تصریح داشت: دولت به محض برداشتن دست از روی فنرثبات قیمت، احتمال جهش نرخ دلارتا بیش از ۴۰ هزار تومان وجود دارد.

به گفته دانشمند؛ مقاومت فعلی دولت در حفظ قیمت دلارخیلی طولانی نیست و بزودی با توجه به شرایط اقتصادی – سیاسی حاکم بر کشور، شاهد افزایش نرخ دلار خواهیم بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دولت هیچ برنامه‌ای برای کنترل نرخ ارز ندارد و تنها با سیاست‌های مقطعی نقش دلار را در اقتصاد برجسته‌تر کرده است.

وی تأکید داشت: اگر دولت با همین رویکرد به دنبال مدیریت بازار ارز باشد قطعاً در زمان نزدیک و با توجه به محدودیت‌های تحمیلی به اقتصاد ایران، قیمت دلارصف شکنی کرده واز مرز ۴۰ هزار تومان خواهد گذشت.

اقتصاد ۲۴

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۶
0
6
قطعاً خواهد رسید حتی بسیار بالاتر از آن خواهد رفت با این سوء مدیریت ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار