انواع دیوارهای ساختمانی از لحاظ ساختاری و عملکردی
کد خبر: ۲۶۱۶۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 November 07    -    ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
bato-adv
bato-adv
دیوار‌ها در حقیقت ساختاری یکپارچه، ممتد، استوار و محکم هستند که از مواد مختلفی مانند؛ آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و... ساخته می‌شوند. ضخامت یک دیوار بدون شک از طول و ارتفاع آن بیشتر خواهد بود. از دیوار‌های ساختمان عمدتا برای جدا کردن فضا‌های بنا شده در محل استفاده می‌شود، درحقیقت از آن‌ها می‌توان به عنوان یک محافظ فضا نام برد.

انواع دیوارهای ساختمانی از لحاظ ساختاری و عملکردی

انواع دیوارهای ساختمانی از لحاظ ساختاری و عملکردی«تابناک با تو» - دیوار‌ها در حقیقت یک ساختار ممتد، یکپارچه و محکم را تشکیل می‌دهند که اجزای خانه تا حد زیادی روی آن‌ها بنا می‌شود. دیوار از موارد مختلفی تشکیل می‌شود در نتیجه انواع متفاوتی نیز دارد. در ادامه این مطلب سرپوش به این موضوع بیشتر اشاره می‌شود.

انواع دیوار‌ها در ساختمان:

دیوار‌ها در حقیقت ساختاری یکپارچه، ممتد، استوار و محکم هستند که از مواد مختلفی مانند؛ آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و... ساخته می‌شوند. ضخامت یک دیوار بدون شک از طول و ارتفاع آن بیشتر خواهد بود.

از دیوار‌های ساختمان عمدتا برای جدا کردن فضا‌های بنا شده در محل استفاده می‌شود، درحقیقت از آن‌ها می‌توان به عنوان یک محافظ فضا نام برد. علاوه بر این موضوع دیوار‌ها ساختاری عمودی دارند که بار ساختمان را به زمین منتقل می‌کنند. یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف دیوار‌ها ایجاد یک محیط امن در پیرامون می‌باشد.

به طورکلی دیوار‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر می‌باشد:

دیوار‌های داخلی: این دیوار‌ها فضا‌های داخلی ساختمان را از هم جدا می‌کنند.

دیوار‌های خارجی: که معمولا خارج از بنا ساخته می‌شوند و مشرف به کوچه، خیابان و به طورکلی فضای خارجی هستند.

انواع دیوارهای ساختمانی از لحاظ ساختاری و عملکردی

انواع دیوار از لحاظ مصالح:

دیوار آجری:

این نوع از دیوار ارزان ترین، قابل استفاده‌ترین نوع مصالح مصرفی را دارند، همانطور که از نامش پیدا است از آجر به همراه برخی ملات دیگر مانند گل، پودر سیمان و... ساخته می‌شود.

دیوار سنگی:

این نوع دیوار از سنگ که یک ماده طبیعی است و جزء نخستین مصالح بشر محسوب می‌شود استفاده می‌کنند. این نوع از دیوار می‌تواند بدون استفاده از ملات‌های مورد نیاز ساخت دیوار ساخته شوند.

دیوار بتنی:

این نوع از دیوار از بتن‌هایی که از قبل ساخته شده اند؛ تشکیل می‌شود و از آن در دیوار‌های داخلی و خارجی استفاده می‌کنند.

دیوار بلوکی:

بلوک‌ها از پرکاربردترین مصالح برای ساختن دیوار هستند که دو نوع پر و توخالی دارند. استفاده از بلوک معمولا در دیوار‌های حامل و غیر حامل می‌باشد.

پنل ها:

پنل‌های دیواری گزینه‌ای مناسب جهت استفاده برای دکوراسیون داخلی منازل محسوب می‌شوند. آن‌ها وزن کمی دارند، زیبا هستند به همین دلیل برای افراد پیشنهادی مطلوب به شمار می‌روند.

انواع دیوارهای ساختمانی از لحاظ ساختاری و عملکردی

دیوار‌های چوبی:

در این نوع از دیوار‌ها از چوب استفاده می‌شود که گرما و انرژی بسیاری به محیط وارد می‌کند، به همین دلیل در دکوراسیون داخلی و نمای خارجی ساختمان‌ها بسیار به چشم می‌خورد.

دیوار هبلکس:

هلبکس در حقیقت با استفاده از نوعی بتن سبک که هوادهی یا اتوکلاو شده است، ساخته می‌شوند. در این حالت هلبکس‌ها را کنار همدیگر قرار می‌دهند و با استفاده از چسبی مخصوص با هم می‌چسبانند تا دیوار شکل بگیرد، این نوع از مصالح جایگزینی برای آجر و مصالح قدیمی شده است.

ضدحریق، عایق و سبک وزن بودن از خصوصیات مطلوب این دیوار محسوب می‌شود، از طرفی این دیوار مقاومت مطلوب و جذب پایین آب را نیز دارد. هلبکس‌ها با مخلوط سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم ساخته می‌شوند.

از هلبکس‌ها معمولا برای دیوار خارجی غیر حامل ساختمان استفاده می‌شود تا از این طریق تبادل حرارتی با فضای خارج کنترل شود، از طرفی دارای عایق صدا هستند پس می‌توانند دیوار‌های داخلی و با ضخامت کمتر استفاده شوند. به طورکلی دیوار‌های هلبکس در آینده باید جایگزین تمام دیوار‌های خانه‌ها شود.

دیوار پیش ساخته:

در این نوع از دیوار احتیاجی به ساختن قطعات سنگین دیوار و بتن در کارخانه‌ها و متصل کردن آن‌ها به هم نیست، شما می‌توانید سازه را به شکل شبکه‌های میلگردی که میان آن‌ها لایه‌ای از فوم پلی استایرن قرار دارد بسازید که در پانل‌هایی سبک در محل احداث بنا به هم متصل می‌شوند.

انواع دیوارهای ساختمانی از لحاظ ساختاری و عملکردی

دیوار با شمع‌های صفحه‌ای:

این نوع از دیوار با هدایت شمع‌های صفحه‌ای به داخل خاک شکل می‌گیرد. زمانی کارایی خوبی از خود نشان می‌دهد که قفل و بست کاملی بین صفحات ایجاده شده باشد، البته این مسئله در زمین‌هایی که قلوه سنگ یا قطعات درشت‌تر دارند به خوبی امکان پذیر نخواهد بود. در حین افزایش طول شمع‌ها امکان دارد خم شوند. این نوع از دیوار‌ها نیز تا حدی می‌توانند از نفوذ آب پیشگیری کنند. برای نگاهداری دیواره بخش‌های حفاری معمولا از دیوار‌های شمعی استفاده می‌شود، در خاک‌هایی با زهکشی آزاد؛ دیوار باید همراه با یک سیستم آبکشی باشد تا فشار جانبی وارده از زمین و آب به دیوار شمعی کاهش یابد.

انواع دیوار‌ها در ساختمان از لحاظ عملکرد:

در قالب فونداسیون ساختمان و عملکرد دیوار‌ها را به ۶ دسته تقسیم می‌کنند که در ادامه به توصیف هرکدام از آن‌ها پرداخته ایم:

دیوار‌های باربر:

همانطور که از نام این دیوار‌ها نیز کاملا مشخص است می‌توان به راحتی متوجه شد؛ دیوار باربر علاوه بر وزن بار‌های اعمال شده از بخش‌های دیگر مانند سقف‌ها، تیر‌ها و دال‌های ساختمان را نیز تحمل می‌کند تا به فونداسیون منتقل شوند.

در حقیقت این دیوار‌های باربر هستند که بار ساختمان را از سمت سقف به کف انتقال می‌دهند. در اصطلاح عامیانه به این دیوار‌ها حمال نیز می‌گویند.

انواع دیوار باربر را می‌توان در قالب ۶ مورد زیر دسته‌بندی کرد:

- دیوار بتنی پیش ساخته

- دیوار حائل

- دیوار بنایی

- دیوار‌های میخ فلزی باربر

- دیوار آجری مهندسی (۱۱۵ میلی متر تا ۲۲۵ میلی متر)

- دیوار سنگی

درباره دیوار‌های باربر ساختمان باید به چند نکته مهم توجه داشت.

اول اینکه: زمانی که ارتفاع ساختمان افزایش پیدا می‌کند باید ضخامت دیوار مورد نیاز و فشار ناشی از آن بر پی ساختمان زیاد شود که این موضوع سبب غیراصولی شدن سازه می‌شود.

دوم اینکه: دیوار‌های حمال علاوه بر وزن خود قادر به تحمل وزن ساختار‌های دیگر ساختمان نیز هستند.

سوم اینکه: برای برداشتن قسمتی از دیوار باربر با هدف ایجاد گذرگاه؛ شما باید علاوه بر یک تیر و ستون جدید برای حمایت از فنداسیون ساختمان است.

انواع دیوارهای ساختمانی از لحاظ ساختاری و عملکردی

دیوار‌های غیر باربر:

دیوار‌های غیرباربر برخلاف دیوار‌های حمال؛ یکپارچگی خاصی ندارند و تنها وزن خود را تحمل می‌کنند در نتیجه نمی‌توانند هیچ‌گونه بار اضافی مربوط به دیگر اجزای ساختمانی مانند تیرها، سقف‌ها و دال‌ها را تحمل نمی‌کنند. این گونه دیوار‌ها تنها با هدف پارتیشن‌بندی و به منظور جدا کردن فضا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. نام دیگر این دیوار‌ها drop یا پرکننده می‌باشد.

- دیوار‌های غیر باربر پارتیشن‌بندی:

حتما تا به حال دیوار‌های پارتیش بندی را در ادارات، شرکت‌ها و حتی خانه‌ها مشاهده کرده اید. دیوار‌های پارتیشن یک دیوار غیر باربر داخلی برای تقسیم فضای بزرگتر به فضا‌های کوچکتر هستند. براساس کاربردی که این دیوار‌ها دارند ارتفاع متغیری خواهند داشت، ممکن است بخشی از یک طبقه یا یک طبقه باشند. شیشه، تخته فیبر، بتن، چوب یا آجر از جمله مواد سازنده این دیوار‌ها هستند.

- دیوار‌های غیر باربر Qpannel:

از دسته دیوار‌های غیر باربر می‌توان به دیوار Qpannel اشاره کرد که از یک لایه سبک فومی دولایه سیمان روکش شده ساخته می‌شود. از این دیوار معمولا برای جدا کردن فضا‌های داخلی ساختمان استفاده می‌شود. در زمینه مقابله حریق، آکوستیک و سازه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن از پانل‌ها به عنوان دیوار‌های غیرباربر و جداکننده داخلی استفاده شده است و کاربرد آن در حیطه الزامات ارائه شده، مجاز می‌باشد.

- دیوار‌های حفره:

دیوار حفره دیواری است که از ترکیب دو دیوار تشکیل شده است، از بین آن‌ها یک فضای خالی یا حفره وجود دارد. این دیوار ساختمانی از یک دیوار بیرونی متصل به دیوار داخلی تشکیل شده است که توسط یک فضای هوایی از همدیگر جدا می‌شوند. با استفاده از این دیوار‌ها به منظور جلوگیری از نفوذ باران به سطح داخلی امکان پذیر است.

دیوار‌های برشی:

دیوار‌های برشی یا مهاری؛ نوعی دیوار قاب بندی شده هستند که با هدف مقاومت ساختمان در برابر نیرو‌های جانبی مانند باد‌های شدید و زمین لرزه طراحی می‌شوند. این دیوار‌ها معمولا در قسمت‌های خارجی ساختمان استفاده شده و یک عنصر عمودی مقاوم در برابر نیروی افقی محسوب می‌شوند.

مرکز هر نیمه از ساختمان بهترین مکان برای به کارگیری این دیوار‌ها است. این موضوع با توجه به شکل و موقعیت پلان‌های ساختمان معمولا انجام نمی‌شود و پیمانکاران و مهندسین، دیوار‌های برشی را عمدتا در گوشه و انتهای سازه به کار می‌برند.

انواع دیوار برشی مورد استفاده در سازه‌ها با توجه به اندازه و شکل ساختمان و مصالح بکار رفته در ساختار دیوار به شرح زیر است:

۱. دیوار برشی مونولیتیک

۲. دیوار برشی تخت و کانالی

۳. دیوار برشی جفت

۴. دیوار برشی بتن مصلح

۵. دیوار برشی مصالح بنایی

۶. دیوار برشی فولادی

دیوار‌های روکش شده:

دیوار‌های روکش بنایی از یک لایه خارجی غیر ساختاری منفرد از مصالح ساختمانی متفاوت با ساختار دیوار اصلی تشکیل می‌شوند که غالبا با استفاده از آجر با سنگ ساخته می‌شوند. روکش‌های هوایی می‌توانند یک فضای هوایی در قسمت پشتی خود داشته باشند که از لجاظ فنی به آن روکش لنگر گفته می‌شود. در صورتی که روکش دیوار به صورت مستقیم به قسمت پشتی وصل شود به آن “روکش چسبیده” گفته می‌شود.

انواع دیوارهای ساختمانی از لحاظ ساختاری و عملکردی

دیوار‌های روبه‌رو:

نوع خاصی از دیوار‌های ساختمانی دیوار‌های روبرو هستند که از ترکیب دو دیوار به صورت چسبیده به هم تشکیل می‌شوند. از دو یا چند ماده در تشکیل دیوار‌های روبرو استفاده می‌شود که هدف آن‌ها دستیابی به یک عملکرد مشترک می‌باشد.

انواع دیوار‌ها در ساختمان از لحاظ ساختار:

دیوار‌ها از نظر ساختار نیز انواع مختلفی دارند. به طور کلی این دسته‌بندی شامل موارد زیر است:

- دیوار‌های عایق حرارت

- دیوار‌های عایق صدا

- دیوار‌های عایق رطوبت

منبع: سرپوش

bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
2
3
دیوار سکوت
دیوار اخلاق
دیوار جهل
دیوار.....
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv