خلق نوزاد از اسپرم‌های صدساله
کد خبر: ۲۶۱۱۷۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 November 01    -    ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱

خلق نوزاد از اسپرم‌های صدساله

این تغییر قانون می‌تواند منجر به "اختلافات نسلی" شود، جایی که یک خواهر یا برادر کوچکتر از اسپرم بزرگتر از خواهر و برادر خود متولد می‌شود که ممکن است با آن‌ها ۴۰ سال فاصله سنی داشته باشند. اگر اسپرم اهدا شده باشد، کودکان ممکن است سعی کنند به دنبال پدران بیولوژیکی خود بگردند که یا در زمان حیات کودک یک فرد سالخورده اند یا حتی پیش از تولد نوزاد فوت شده اند.

خلق نوزاد از اسپرم های صدساله

خلق نوزاد از اسپرم‌های صدسالهاختصاصی تابناک باتو ـ در سال‌های اخیر، تغییر قوانین مرتبط با باروری آزمایشگاهی، راه را برای تولد نوزادان بیشتری از اسپرم‌های منجمد شده با قدمت نزدیک به ۵۰ سال هموار کرده است؛ اما کارشناسان می‌گویند، هیچ دلیل علمی وجود ندارد که نتوان از اسپرم‌های صد‌ها ساله استفاده کرد.

در هفته‌ای که گذشت، یک نوزاد پسر با استفاده از اسپرم منجمد شده در سال ۱۹۹۶ به دنیا آمد. پدر این نوزاد در ۲۱ سالگی به لنفوم هوچکین مبتلا شده بود که به دلیل احتمال ناباروری پس از شروع درمان، اسپرم‌های او جمع آوری و فریز شد.

این نوزاد که توسط پدر ۴۷ ساله‌اش، پیتر هیکلز، به عنوان یک «معجزه» توصیف می‌شود، توانست به رکورد طولانی‌ترین فاصله زمانی بین جمع‌آوری اسپرم و تولد نزدیک شود. در حال حاضر رکورد طولانی‌ترین فاصله زمانی بین جمع آوری اسپرم و تولد متعلق به یک نوزاد متولد شده در ایالات متحده با حدود ۲۷ سال فاصله زمانی است.

زمانی که اسپرم هیکلز منجمد شد، او فکر می‌کرد که تنها برای ۱۰ سال زنده خواهد ماند. اگرچه کارشناسان بیان داشتند که فناوری انجماد اسپرم سال‌هاست که وجود دارد، تا پیش از تغییر قوانین امکان ذخیره سازی گامت‌ها (تخمک‌ها و اسپرم ها) تنها تا ده سال بیشتر امکان پذیر نبود. البته باید خاطرنشان کرد، در مواردی که فرد مشکلات باروری داشته باشد، امکان ذخیره سازی گامت می‌تواند بیشتر از این مدت نیز صورت پذیرد.

در تغییرات جدید قوانین باروری آزمایشگاهی، مدت زمان ذخیره سازی اسپرم از ۱۰ سال به ۵۵ سال افزایش یافته است، اما آلن پیسی، استاد آندرولوژی در دانشگاه شفیلد، گفت که هیچ دلیل پزشکی برای این محدودیت وجود ندارد.

او بیان داشت: «محدودیت قانونی ۵۵ ساله هیچ ربطی به ماندگاری اسپرم یا دلایل علمی دیگر ندارد. این موضوع بیشتر جنبه جامعه شناسی دارد که نمایندگان مجلس برای این موضوع در نظر گرفته اند.»

هرچند این نتایج تنها ناشی از مطالعات طولانی‌مدتی در زمینه پستاندارانی همچون گاو است و مطالعات بالینی زیادی روی انسان در این زمینه صورت نگرفته است، دکتر پیسی بر این باور است که استفاده از اسپرم‌های مسن‌تر هیچ خطری برای سلامت نوزاد ندارد. او گفت: «امکان ذخیره سازی اسپرم حاصل از گاو‌های نر برای مدت طولانی‌تر از زمانی که ما معمولاً اسپرم انسان را نگهداری می‌کنیم، وجود دارد.»

خلق نوزاد از اسپرم‌های صدساله

او گفت که مطالعات مورد نیاز بر روی اسپرم و تحمک انسان برای دریافت بودجه مشکل دارند و باید در مقیاس جهانی انجام شوند.

با اینکه حفظ اسپرم برای چندین دهه می‌تواند از نظر تئوری امکان تولد فرزندان از شخصیت‌های تاریخی را فراهم کند، اکنون این امر در بریتانیا امکان پذیر نیست، زیرا بریتانیا با وضع قوانینی از ایجاد بازار اسپرم جلوگیری و استفاده از آن را به ۱۰ خانواده از هر اهدا کننده محدود کرده است.

دکتر لوسی فریت، متخصص اخلاق زیستی در دانشگاه منچستر، گفت که این تغییر قانون می‌تواند منجر به "اختلافات نسلی" شود؛ جایی که یک خواهر یا برادر کوچکتر از اسپرم بزرگتر از خواهر و برادر خود متولد می‌شود که ممکن است با آن‌ها ۴۰ سال فاصله سنی داشته باشند. اگر اسپرم اهدا شده باشد، کودکان ممکن است سعی کنند به دنبال پدران بیولوژیکی خود بگردند که یا در زمان حیات کودک یک فرد سالخورده اند یا حتی پیش از تولد نوزاد فوت شده اند.

جولیان ساوولسکو، استاد اخلاق در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید اگر قرار است استفاده از اسپرم‌های مسن‌تر رایج شود، به مطالعات طولانی‌مدت در حوزه سلامت جسمانی و روانی از جمله تأثیر عاطفی داشتن یک پدر بیولوژیکی مرده نیاز است.

ساوولسکو گفت: «ما در حال انجام این پروژه به صورت آزمایشی هستیم و من بسیار طرفدار این موضوع هستم. اما در این زمینه ما موظفیم که تولید دانش کرده و عمل را مطابق نتایج اصلاح کنیم.»

به گفته او، اگر از اسپرم‌های بسیار قدیمی، به عنوان مثال، از ۲۵۰ سال قبل استفاده می‌شد، می‌توانست سوالات اخلاقی را نیز مطرح کند، زیرا ممکن است ژنوم جامعه و افراد به‌طور اساسی در طی سال‌ها تغییر کرده باشد.

او افزود: هرچند انجماد اسپرم از دهه ۱۹۵۰ شروع شده است، این نگرانی‌ها به عنوان چالش‌های اخلاقی در سال‌های آینده مطرح خواهد شد.

با این حال، اسپرم قدیمی می‌تواند فرصتی را برای افرادی فراهم کند که در هیچ حالتی نمی‌توانستند پدر یا مادر شوند. هیکلز، هوادار فوتبال و بازیکن سابق جوانان اسپرز، بیان داشت: «وقتی به پسرم نگاه می‌کنم، سرم را با ناباوری تکان می‌دهم. او واقعا یک معجزه کوچک است.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
2
15
جد یخی نداشتیم که اینم اضافه شد

"به جد یخیم قسم"
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
1
0
پیشرفت پزشکی و ژنتیکی خوبه اما نه دراین مورد!!؟؟
آخرین اخبار