داروی جدید آرتریت روماتوئید (روماتیسم) آزمایش فاز ۳ را پشت سر گذاشت
کد خبر: ۲۵۵۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 28    -    ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
bato-adv
bato-adv
بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نتایج آزمایش فاز ۳ دارویی جدید از دسته دارو‌های آنتی‌بادی مونوکلونال برای درمان آرتریت روماتوئید، مثبت بوده است.

داروی جدید آرتریت روماتوئید (روماتیسم) آزمایش فاز ۳ را پشت سر گذاشت – داروی زیستی مهارکننده اینترلوکین ۶ به نام اولوکیزوماب

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نتایج آزمایش فاز ۳ دارویی جدید از دسته دارو‌های آنتی‌بادی مونوکلونال برای درمان آرتریت روماتوئید، مثبت بوده است.

این امیدواری ایجاد شده که این درمان جدید گزینه جدیدی را برای درمان بیماران فراهم آورد و تا ۱۲ ماه آینده در دسترس باشد.

یکی از رایج‌ترین درمان‌های فعلی برای آرتریت روماتوئید شدید، آنتی‌بادی مونوکلونال به نام آدالیموماب است. این دارو یک مولکول سیگنال‌دهنده ایمنی به نام فاکتور نکروز تومور (TNF) را مهار می‌کند و با این کار میزان التهاب را کاهش می‌دهد.

اما مهارکننده‌های TNF در همه بیماران کار نمی‌کنند. حدود ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید به هیچ درمان موجود در حال حاضر پاسخ نمی‌دهند؛ بنابراین نیاز به گزینه‌های بیشتری وجود دارد.

اولوکیزوماب Olokizumab نوع جدیدی از آنتی‌بادی مونوکلونال است. هدف این آنتی‌بادی به جای مولکول‌های TNF، مهار یک مولکول ایمنی متفاوت به نام اینترلوکین-۶ (IL-۶) است.

IL-۶ مانند TNF نقش مهمی در سیگنال دهی ایمنی دارد و مهار این مولکول می‌تواند التهاب مرتبط با بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

در حال حاضر یک درمان آنتی‌بادی مونوکلونال به نام توسیلیزوماب در بازار وجود دارد که IL-۶ را هدف قرار می‌دهد. ولی توسیلیزوماب با اتصال به گیرنده‌های IL-۶ و مسدود کردن سیگنال ایمنی به این طریق عمل می‌کند، در حالی که اولوکیزوماب مستقیماً با مولکول‌های IL-۶ درگیر می‌شود.

نتایج آزمایش آزمایشی انسانی فاز ۳ اولوکیزوماب امیدبخش بوده است. در این کارآزمایی ۱۶۴۸ داوطلب مبتلا به آرتریت روماتوئید انتخاب شدند که به داروی متوتروکسات پاسخ نمی‌دادند. متوتروکسات یک داروی سرکوب‌کننده سیستم ایمنی است که اغلب به عنوان خط اول درمان این بیماری استفاده می‌شود.

این گروه به چهار گروه تقسیم شد: در دسته اول اولوکیزوماب هر دو هفته، در دستهدوم اولوکیزوماب هر چهار هفته، در دسته سوم آدالیموماب هر دو هفته، و در دسته چهارم دارونما داده شد.

در همه بررسی‌ها، پس از ۲۴ هفته، هر دو نوع روش تجویز اولوکیزوماب در مقایسه با دارونما به طور قابل‌توجهی مؤثر بودند. همچنین مشخص شد که اولوکیزوماب به طور جزئی مؤثرتر از آدالیموماب است، البته محققان می‌گویند که این افزایش از نظر آماری به اندازه کافی معنی دار نیست. اما، این واقعیت که حداقل به همان اندازه آدالیموماب مؤثر بوده، به این معنی است که باید یک گزینه جدید امیدوارکننده برای بیمارانی تلقی شود که به درمان موجود فعلی پاسخ نمی‌دهند.

محققان انتظار دارند که شرکت توسعه‌دهندهاولوکیزوماب olokizumab از این داده‌های جدید برای ارائه پرونده برای تأیید بازار با نهاد‌های نظارتی دارو در ایالات متحده و اروپا طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده استفاده کند.

یک پزشک

bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
0
وزارت بهداشت اعلام کند در این دوره کاهش و گرانی دارو از تعداد بیماران خاص چقدر کم کردند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv