قطار‌های سریع السیر با سرعتی معادل هواپیما!
کد خبر: ۲۵۰۹۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 July 17    -    ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
اولین خطوط ریلی سریع السیر (HSR) در قاره اروپا که در دهه‌های ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ساخته شد، زمان سفر را به طور قابل توجهی در کریدور‌های درون ملی کاهش دادند. با این حال، در حال حاضر چند پروژه راه آهن پرسرعت در اروپا وجود دارد و آیا پروژه دیگری نیز در حال انجام است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابیم.

قطار‌های سریع السیراروپایی با سرعتی معادل با هواپیما!

قطار‌های سریع السیراروپایی با سرعتی معادل با هواپیما!اختصاصی تابناک باتو ــ آیا شبکه‌های ریلی پرسرعت می‌توانند در نهایت جایگزین هواپیما‌ها در اروپا شوند؟ این سوال، چشم‌اندازی بود که رهبران صنعت ریلی در لیون فرانسه در ۲۹ ژوئن ترسیم کردند، تا میزان استفاده از خطوط ریلی پرسرعت تا سال ۲۰۳۰ دوبرابر شود.

اولین خطوط ریلی سریع السیر (HSR) در قاره اروپا که در دهه‌های ۱۹۷۰، ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ ساخته شد، زمان سفر را به طور قابل توجهی در کریدور‌های درون ملی کاهش دادند. با این حال، در حال حاضر چند پروژه راه آهن پرسرعت در اروپا وجود دارد و آیا پروژه دیگری نیز در حال انجام است؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابیم.

خطوط اصلی قطار سریع السیر در اروپا

فرانسه

شبکه قطار‌های سریع السیر فرانسه که با نام TGV نیز شناخته می‌شود، به دلیل کارایی بالای خود در سراسر اروپا شناخته شده است. این خط ریلی، توسط شبکه ملی SNCF اداره می‌شود و سالانه حدود ۱۱۰ میلیون مسافر را جابه جا می‌کند.

سیستم TGV به کشور‌های همسایه نیز گسترش یافته است. برای مثال، این خط مستقیماً به ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، لوکزامبورگ و آلمان امتداد دارد یا از طریق شبکه‌های مشتق از TGV فرانسه را به سوئیس (Lyria)، بلژیک، آلمان، هلند (Thalys) و به بریتانا متصل می‌کند. این شبکه تا فرودگاه شارل دوگل نیز امتداد می‌یابد و در دیزنی لند پاریس توقف می‌کند.

به عنوان بخشی از خطوط TGV، LGV Méditerranée یک خط راه آهن سریع السیر خاص است که به جنوب فرانسه متصل می‌شود. آینده انتظار می‌رود خطوط جدید LGV همچون LGV Bordeaux-Toulouse تا سال ۲۰۳۰، LGV Bordeaux-Espagne (که به اسپانیا می‌رود) تا سال ۲۰۳۲ و LGV Montpellier-Perpignan تا سال ۲۰۳۵ تکمیل شود.

قطار‌های سریع السیراروپایی با سرعتی معادل با هواپیما!

انگلستان

High Speed ۱ (HS۱) تنها خط راه آهن سریع السیر کنونی بریتانیا است که لندن را به تونل مانش و در نهایت این کشور را به فرانسه متصل می‌کند. شرکت اصلی سازنده این خط ریلی، یورو استار نام دارد.
سالانه ۱۱ میلیون مسافر بین المللی و ۱۵ میلیون مسافر داخلی از HS۱ استفاده می‌کنند. طول این خط ۶۷ مایل (۱۰۸ کیلومتر) است و سرعت قطار‌های این خط به ۲۲۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد.


خط دوم، که High Speed ۲ (HS۲) نام دارد، از سال ۲۰۱۹ بین لندن و بیرمنگام در دست ساخت است و طبق برنامه ریزی‌ها انتظار می‌رود که این خط به منچستر و ناتینگهام نیز امتداد یابد. از این رو، این خط، با ایجاد ارتباط بین لندن و شهر‌های بزرگ شمال و میدلندز می‌تواند سبب کاهش زمان سفر به اسکاتلند شود.

خط ریلی لندن - بیرمنگام قرار بود در پایان سال ۲۰۲۶ افتتاح شود. اما اکنون انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۲۹ تا ۲۰۳۳ باز شود. مرحله دوم نیز قرار بود در سال‌های ۲۰۳۲-۲۰۳۳ افتتاح شود، اما به سبب تاخیر ایحاد دشه در گام نخست ساخت این خط ریلی، به سال‌های ۲۰۳۵-۲۰۴۰ موکول شد.

آلمان

ICE (InterCity Express) یک قطار سریع السیر است که تمام شهر‌های بزرگ آلمان را به هم متصل می‌کند. این قطار با داشتن سرعتی معادل با ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، یکی از سریع‌ترین ابزار‌ها برای سفر بین شهر‌هایی مانند برلین، هامبورگ و کلن محسوب می‌شود.

این شبکه همچنین تا اتریش و سوئیس گسترش یافته و قطار‌ها در این خطوط با سرعتی معادل با ۳۰۵ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند.

خط آهن سریع السیر جدید اشتوتگارت – وندلینگن به طول ۲۵ کیلومتر در حال حاضر در حال اجراست و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده این خط می‌بایست تا سال ۲۰۲۵ تکمیل شود.

با این حال، شبکه ICE به دلیل کندی قطار‌ها در آلمان انتقادات زیادی را از سوی مسافران دریافت کرده است. برخی ادعا می‌کنند که این مسیر‌ها (که قدمت برخی از آن‌ها به سال ۱۹۹۱ باز می‌گردد)، برای سرعت بالا در نظر نگرفته شده اند. اگرچه قطار‌های مدرن ICE می‌توانند با سرعتی معادل با ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کنند، اما در بسیاری از مسیر‌ها تنها سرعتی معادل با ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برای قطار‌ها مجاز است.

ایتالیا

قطار‌های سریع السیر FrecciaRossa متداول‌ترین قطار‌هایی هستند که در سرتاسر ایتالیا حرکت می‌کنند و حداکثر سرعت آن‌ها به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این خطوط ریلی توسط Trenitalia اداره می‌شوند و مستقیماً به قلب مهم‌ترین شهرها، یعنی از میلان تا بولونیا، فلورانس تا رم، و ناپل تا تورین می‌روند و زمان سفر را برای بسیاری از مسافران کوتاه می‌کند.

اگرچه قطار‌های Frecciarossa مدرن‌ترین قطار هستند، اما قطار‌های سریع‌السیر Italo EVO می‌توانند با سرعت بیشتری مسیر‌های بین شهری را بپیمایند.
EVO به عنوان یک قطار "سبز" شناخته می‌شود، زیرا مدل‌هایی از این قطار برای تضمین کاهش انتشار CO۲ با مواد قابل بازیافت طراحی شده اند.
برخی از خطوط مانند خط ریلی میلان-جنوا همچنان در حال ساخت هستند. البته انتظار می‌رود که این پروژه‌ها تا سال ۲۰۲۳ به پایان برسد.

اسپانیا

راه آهن پرسرعت اسپانیا به AVE معروف است. قطار‌های این خط ریلی با حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلو در ساعت حرکت می‌کنند و اسپانیا را به فرانسه و پرتغال متصل می‌کنند.

قطار‌های سریع السیراروپایی با سرعتی معادل با هواپیما!

قطار‌های AVE از سال ۱۹۹۲، زمانی که مسیر مادرید به سویا شروع به کار کرد، فعالیت می‌کنند. از آن زمان تاکنون ۱۰ خط دیگر از جمله خط مادرید-بارسلون به طول ۶۲۱ کیلومتر نیز افتتاح شده است.
تا دسامبر ۲۰۲۱ طول کل این شبکه ریلی ۳۶۲۲ کیلومتر بود که آن را طولانی‌ترین خط ریلی در اروپا و دومین خط ریلی بلند در جهان پس از خطوط ریلی چین می‌نامند. با این حال، همچنان چند خط از این شبکه ریلی در حال ساخت است.

راه آهن فرامرزی جدیدی قرار است تا سال ۲۰۲۳ پاریس را به برلین متصل کند

خبر‌ها حاکی از آن هستند که اپراتور ریلی فرانسه SNCF و Deutsche Bahn در آلمان در حال برنامه ریزی برای راه اندازی قطار سریع السیر مستقیم بین پاریس و برلین تا پایان سال ۲۰۲۳ هستند.
این خبر توسط رئیس شرکت فرانسوی در طی سفر به استراسبورگ و در سخنرانی جشن ۱۵ سال همکاری بین فرانسه و اعلام شد. ژان پیر فاراندو، مدیر عامل SNCF به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما می‌خواهیم TGV پاریس-برلین را در دسامبر ۲۰۲۳ راه‌اندازی کنیم.» او توضیح داد: «ایجاد چنین خط ریلی منطقی به نظر میرسد؛ زیرا در طی سال‌های اخیر علاقه مردم برای انجام سفر‌های طولانی‌تر افزایش پیدا کرده است.»

قطار‌های سریع السیراروپایی با سرعتی معادل با هواپیما!

در سال ۲۰۲۳ چند قطار بین پاریس و برلین حرکت خواهند کرد؟

به گفته آلن کراکوویچ، مدیر TGV-Intercités در SNCF، خطوط ریلی که از طریق مشارکت بین SNCF و Deutsche Bahn ساخته می‌شوند توسط شرکت ICE آلمان اداره خواهد شد. او افزود که در آینده، دومین سفر رفت و برگشت روزانه نیز می‌تواند با TGV‌های فرانسوی (قطار‌های سریع السیر) تکمیل شود. کراکوویچ بیان داشت که: «این مشارکت، نمادی از تکامل جامعه ما است و این مساله نشان می‌دهد که بسیاری از همشهریان ما قطار را بر سایر وسایل نقلیه ترجیح می‌دهند.» همچنین قرار است تا در سال ۲۰۲۳ قطار سریع السیر پاریس-برلین به صورت شبانه روزی در فعالیت باشند. راه آهن اتریش ÖBB نیز قرار است تا با همکاری SNCF و Deutsche Bahn اداره می‌شود و در اواخر سال ۲۰۲۳ شروع به کار کند.

قطار‌های سریع السیراروپایی با سرعتی معادل با هواپیما!

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
0
6
اونوقت ما چی هنوز قطار دیزلی80 سال پبش را داریم استفاده می کنیم با همان ریل ها
پاسخ ها
شهرام
| |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
و یک شبانه روز میره مشهد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار