مقررات هر آنچه با آن سروکار داری
کد خبر: ۲۵۰۴۳۱
تاریخ انتشار: 2022 July 14    -    ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
دانستن مقررات هر آنچه با آن سروکار داری از لوازم زندگی است؛ پس به مقررات رانندگی و موارد مربوط به حقوق متقابل خود و بقیه افراد جامعه مسلط باشید و بدانید چگونه با ندانستن مقررات می‌توانید یک زندگی را دچار درد سر و مشکلات کنید؛ اعم از اینکه زندگی خودتان باشد یا زندگی افراد آسیب دیده از شما.

مقررات هر آنچه با آن سروکار داری از لوازم زندگی است

مقررات هر آنچه با آن سروکار داری از لوازم زندگی استتابناک باتو ـ فصل تابستان شد و استفاده از موتورسیکلت به اوج خودش می‌رسد. قشر زیادی از مردم این وسیله نقلیه را برای تردد، حمل و نقل روزانه، مرکب خانواده و حتی کار مورد استفاده قرار می‌دهند؛ وسیله‌ای که در شرایط عادی مقرون به صرفه و کمک حال خانواده هاست، چه رسد به زمان‌ها و شرایط بد اقتصادی؛ بنابراین با توجه به سابقه سالیان طولانی موتورسواری خودم و عرق به این قشر عزیز بر آن شدم تا تجربیاتم را در قالب توصیه‌های زیر در اختیار این بزرگواران قرار دهم.

۱. دانستن مقررات هر آنچه با آن سروکار داری از لوازم زندگی است؛ پس به مقررات رانندگی و موارد مربوط به حقوق متقابل خود و بقیه افراد جامعه مسلط باشید و بدانید چگونه با ندانستن مقررات می‌توانید یک زندگی را دچار درد سر و مشکلات کنید؛ اعم از اینکه زندگی خودتان باشد یا زندگی افراد آسیب دیده از شما.

۲. استفاده از کلاه ایمنی در تابستان گرم حقیقتا کار سخت و اذیت کننده‌ای است، اما اگر فقط یک بار اثرات جبران ناپذیر آن را به چشم ببینید و آن را با وجود خود یا عزیزانتان بچشید و لمس کنید، آن وقت آزار آن را بخاطر فوایدش به جان می‌خرید و از استفاده کردنش غفلت نمی‌کنید.

۳. وقتی درترافیک سنگین بالاجبار از سمت راست یا چپ خودرو‌ها حرکت می‌کنید، تیزبینانه و محتاط مراقب باز کردن در خودرو توسط مسافر یا راننده باشید تا به موقع از هرگونه برخورد و تصادم پیشگیری کنید.

۴. در ورودی‌های بزرگراه‌ها همیشه مراقب بی احتیاطی رانندگان دیگر در نحوه ورود به بزرگراه (انحراف سریع به چپ) باشید، چون برخورد با آن وسائط نقلیه فقط محدود به دو خودرو و تصادف خسارتی نخواهد شد.

۵. در بزرگراه‌ها بجای سرعت زیاد و لایی کشیدن بین خودروها، از سرعت مطمئنه و عبور با احتیاط از کنار خودرو‌های دیگر حرکت کنید؛ باور کنید فرق این دو در رسیدن به مقصد از نظر زمانی چندان قابل توجه و موثر نیست، اما مخاطرات آن قابل ملاحظه و فوق العاده زیاد است.

۶. هرگز بین دو خودروی در حال حرکت، با سرعت زیاد و به قصد سبقت عبور نکنید چرا که احتمال نزدیک شدن آن دو به یکدیگر و برخورد و سرنگونی شما در وسط خیابان زیاد خواهد بود.

۷. در زمان حرکت در بین خورو‌ها مراقب آینه ها، تجهیزات و طول و عرض باری که حمل می‌کنید باشید تا با خودروی دیگر تماس نگیرد، چون کافی است در اثر سرعت شما و خودروی دیگر و تماس قسمتی از موتورسیکت یا بار شما، به گونه‌ای درگیر تصادف و تصادم شوید که هیچ برآورد و حدس و گمانی از خسارت‌های جانی و مالی که به بار می‌آورد نداشته اید.

۸. ضمن رعایت توقف‌های ضروری پشت چراغ قرمز در حرکت عجولانه پس از سبز شدن چراغ خودداری کنید. چرا که این عمل کافی است تا با بی احتیاطی راننده بی احتیاط و عجولی که با سرعت تمام تلاش می‌کند به قرمز شدن چراغ برخورد نکند تبدیل به فاجعه‌ای جبران ناشدنی شود.

۹. پیاده رو محل گذر و حریم خصوصی عابر پیاده است؛ هرگز سوار بر موتور از آن گذر نکنید، چه برسد به جولان دادن در آن! چرا که خسارت‌های روحی و روانی و جانی احتمالی آن به عابرین در حدی است که می‌تواند شما را سال‌ها پشت میله‌های زندان اسیر کند.

۱۰. وسائط نقلیه سنگین به ویژه کامیون‌ها با توجه به ساختار خودرو تقریبا از کمی جلوتر از ابتدای خودرو تا نصف آن را دید کافی ندارند؛ بنابراین به هیچ وجه در این بخش از خودروی سنگین به خودرو نزدیک نشوید، چون کافی است با چرخش بدون دید راننده خدای ناکرده خود شما یا موتور سیکلت شما زیر چرخ‌های عقب خودرو له شود.

۱۱. در هیاهوی ترافیک شهری تصور اینکه بوق موتورسیکلت شما وسیله هشدار قابلی برای جلوگیری از انحراف به چپ یا راست خودرو در گرفتن مسیر از شما باشد، نیست! مراقب باشید تا احتیاط و سرعت مطمئنه را جایگزین ادامه سرعت و استفاده از بوق کنید تا به شما آسیبی نرسد.

۱۲. استفاده کنندگان مجاز از خط ویژه هر کس که باشد قطعا شما نیستی! مگر اینکه به دلایلی پلیس به شما اجازه‌ای موقت بدهد؛ بنابراین در صورت تخطی منتظر عواقب خطرناک و خسارات جانی و مالی آن باشید.

۱۳. خانم‌های ترک سوارِ چادری و راکبین موتورسیکلت با ترک سوارانِ با لباس‌های بلند مثل چادر، چند جانبه مراقب باشند تا چادر، مانتو یا گوشه‌ای از لباس بلندشان به سمت پره‌های چرخ عقب و زنجیر موتورسیکلت کشیده نشود که بی توجهی به این نکته در سرعت بالای راکبین فاجعه به بار خواهد آورد.

۱۴. رانندگان محترم به ویژه راکبین موتورسیکلت دقت کنند به هیچ وجه هنگام موتورسواری و رانندگی بجای کفش از دمپایی و حتی، تا ممکن است از صندل استفاده نکنند چرا که کنترل آن‌ها در استفاده از ترمز به موقع را کم می‌کند و احتمال تصادف را بالا می برد.

۱۵. موتورسوارن عزیر توجه داشته باشید در کنار خیابان‌ها بعضا جدول خوابیده شیب دار وجود دارد. این جدول‌ها و همچنین جدول‌های آبراه با عرض کم در کف بعضی تقاطع‌ها محل مناسبی برای سر خوردن یا گیرگردن چرخ موتورسیکلت در آن است بنابراین مراقب این مکان‌های خطر آفرین باشید.

۱۶. راکبین عزیز مهمترین بخش موتورسیکلت برای سلامت راکب، زین و کمک موتورسیکلت است باتوجه به سلامت "کمک" و راحتی زین برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از ورود ضربه به دیسک کمر و مهره‌های پایینی ستون فقرات اقدام کنید.

محمدحسین رستگاری یزدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار