زهرا امیرابراهیمی؛ با او چه کردیم؟ با ما چه کرد
کد خبر: ۲۴۶۳۳۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2022 May 30    -    ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
​زندگی خود زهرا امیرابراهیمی قابلیت آن را دارد که یک فیلم موفق و یا یک درس عبرت باشد، از دختری که سوخت ولی از میان خاکستری که او را سوزانده بود، چون ققنوس برخاست و دوباره پرواز کرد.
کاوه معین‌فر در عصر ایران نوشت: شب گذشته زهرا امیرابراهیمی جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را دریافت کرد ، جایزه ای که برای اولین بار به یک بازیگر خانم ایرانی اهدا شده است. پیش تر در سال ۱۳۹۵ شهاب حسینی هم برای فیلم فروشنده اصغر فرهادی به این جایزه دست یافته بود.
 
روز نمایش فیلم عنکبوت مقدس زهزا امیر ابراهیمی لباسی پوشیده که با حرکات امیر ابراهیمی در ذهن بیننده تداعی کننده پرنده افسانه‌ای ققنوس بود.
 
زهرا امیرابراهیمی؛ با او چه کردیم؟ با ما چه کرد
 
 
 
بنابر روایات افسانه‌ای ققنوس، مرغی نادر و تنهاست که او را جفتی نیست و در نتیجه از او زایشی نیز پدید نخواهد آمد. ققنوس هزار سال زندگی می‌کند و چون عمرش به پایان می‌رسد، توده‌ای بزرگ از هیزم فراهم می‌آورد و با نشستن بر آن توده چندان آواز می‌خواند که از آواز خود به وجد می‌آید و با برهم زدن بال و به یاری منقار، آتشی می‌افروزد و با سوختن در آتش از او تخم پرنده‌ای باقی می‌ماند و بدینسان ققنوسی دیگر زاده می‌شود.
 
داستان زهرا امیر ابراهیمی بسیار عجیب و ققنوس وار است، او بازیگر سینما و تلویزیون بود در 2 فیلم سینمایی انتظار (1379) و سفر به هیدالو (1384) بازی کرده بود و در 2 سریال تلویزیونی کمکم کن (1383) و غریبانه (1383) ظاهر شده بود اما سریال نرگس (1385) سیروس مقدم که از تلویزیون پخش شد او نزد مخاطبان به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد. 
 
درست در همان سال 1385 همزمان با پخش سریال نرگس یک ویدئو از یا بهتر است به اصطلاح آن زمان بگوییم یک سی، دی بسیار شخصی از رابطه او با نامزدش منتشر شد که باعث شد مانند بمب صدا کند.
 
می‌گویند که در سال 85  فروش سی ، دی زهرا امیرابراهیمی بیش از 4 میلیارد تومان بوده است در حالی که پرفروشترین فیلم سینمایی آن سال 1.5 میلیارد فروش داشته است. همه جا فروخته می‌شد و بالطبع دیده می‌شد.
 
تا به آن روز چنین اتفاقی برای هیچ چهره شناخته شده‌ای در جامعه ایرانی داخل و خارج از کشور رخ نداده بود و این ویدئو اتفاقات زیادی را در زندگی امیرابراهمی رقم زد. از احضار در دادگاه و نهادهای مختلف گرفته تا انواع حرف و حدیث مردم ، نکوهش همکاران و ...
 
اگر چه بعدتر معلوم شد که آن ویدئو توسط چه شخصی منتشر شده و خود امیرابراهیمی و نامزدش هیچ نقشی در انتشار آن نداشته اند اما بهرجهت فشارهای همه جانبه باعث شد که او کمی بعد از ایران مهاجرت کند و به فرانسه برود.
 
در فرانسه باز به کار بازیگری خود ادامه داد و البته برخی اوقات هم گزارش‌های هنری برای شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان ساخت ولی همچنان به نقش آفرینی در فیلم‌های سینمایی هم ادامه داد. شاید تعدادشان کم بود اما او از پای ننشست و نگذاشت اثرات پخش آن ویدئو به یکباره نابودش کند اگرچه سختی بسیار کشید و مدت زیادی هم منزوی بود اما او همچنان در چند فیلم سینمایی ظاهر شد.
 
عاقبت با بازی در فیلم سینمایی عنکوبت مقدس ساخته علی عباسی به آن نقش مورد نظر خودش رسید و توانست شب گذشته جایزه بهترین بازیگر زن را از معتبرترین جشنواره سینمایی جهان دریافت کند.
 
شب گذشته در کنفرانس مطبوعاتی بعد از دریافت جایزه کن امیر ابراهیمی گفت: ««عاشق مردم ایران هستم، حتی آنهایی که زندگی‌ام را نابود کردند».
 
واقعا فارغ از اینکه فیلم عنکوبت مقدس چه رویکرد یا رویه‌ای دارد ، سیاسی است یا غیر سیاسی و ... داستان زندگی زهرا امیرابراهیمی با این فیلم به یک اوج زیبا رسید.
 
حال زندگی خود زهرا امیرابراهیمی قابلیت آن را دارد که یک فیلم موفق و یا یک درس عبرت باشد. از دختری که سوخت ولی از میان خاکستری که او را سوزانده بود، چون ققنوس برخاست و دوباره پرواز کرد. 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
0
1
تو دشمن تری کآوری بر زبان / که دشمن چنین گفت اندر نهان
ارسلان علیزاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
3
13
با سلام
به جدایی های ما جایزه اسکار دادند !!!
به سست شدن کانون و بنیان خانواده ما هم همینطور!!
حالا به تیشه زدن به ریشه های دینی و ایرانی ما !!!
کجای کاریم ؟
در آینده چطور؟
کاری به پرونده گذشته زر خانم هم ندارم !!
ولی فراموشمان نمیشود که ایشان نه شلاق خوردند !!
و نه از طرف نظام اخراج شدند !!
بلکه خودشان از نگاهها مهاجرت کردند !!
بعد از پخش فیلم مورد اشاره نیز ایشان در مصاحبه خود فرمودند : « من سالمم»
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
6
6
سلام علیکم
یه جوری نوشتی انگار ایشون دختر معصومی بوده که ظلمی بهش شده و حالا با اثبات معصومیت ، به حق پایمال شده اش رسیده . اولا" اون فیلم رو دوست خودشون پخش کرده(و حالا هم ظاهرا" زنده نیست) . ثانیا" دولت و نظام فشاری بهش نیاورد . مردم هم فقط فیلم رو دیدن ، اگر هم جوی ایجاد شد بخاطر خلاف عرف و اخلاق بودن کارش بود که به مذاق جامعه خوش نیومد، خودش هم جو رو مناسب ندید و رفت .
از همه این ها گذشته با این لحن نوشتنتون ، دارید قبح اصل موضوع رو از بین می برید . رابطه نامشروع حرامه ، دوست پسر داشتن و برقراری رابطه جنسی خارج از ازدواج حرامه . چه فیلمش در نیاد ، چه در بیاد . تازه حالت دوم باعث قبح زدایی و گسترش فساد هم میشه ، چه خوشتون بیاد چه نیاد . در هیاهوی جایزه بردن ، حق ندارید کار قبیح رو توجیه کنید. فیلمی هم که بازی کرده( راجع به موضوعش هم خوب نمیگن ولی چون ندیدم قضاوت نمی کنم) باید دید و قضاوت کرد که آیا واقعا" خوب بازی کرده ، یا مزد پرده دری های گذشته اش رو گرفته....
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
چه کسی گفته به مذاق جامعه خوش نیامد ؟
بیشترین سی دی فروش رفته تاریخ ایران رو داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار