گران‌ترین نقاشی‎‌ «ون‌گوگ» را بشناسید
کد خبر: ۲۴۴۲۶۶
تاریخ انتشار: 2022 May 08    -    ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

«پرتره دکتر گاشه» هنوز به عنوان گران ترین اثر «ون‌گوگ» شناخته می‌شود، این درحالی است که این نقاشی مدت‌ها پیش یعنی در سال ۱۹۹۰ فروخته شده است. این نقاشی در حراجی کریستیز به قیمت ۸۳ میلیون دلار فروخته شد و در آن زمان رکورد گران‌ترین اثر هنری یک هنرمند را شکست. با احتساب تورم می‌توان گفت این نقاشی معادل ۱۸۰ میلیون دلار این روزها، در سال ۱۹۹۰ فروخته شد.

گران‌ترین نقاشی‎‌ «ون‌گوگ» را بشناسید

«پرتره دکتر گاشه»، ۸۳ میلیون دلار ، سال فروش ۱۹۹۰

«ون ‌گوگ» این روزها علاوه بر اینکه یک هنرمند نام آشنا در سراسر جهان به شمار می‌رود، در گروه هنرمندانی قرار می‌گیرد که آثارشان قیمت‌های چشمگیر را در ذهن تداعی می‌کنند

اما چرا این نقاشی رکوردشکن شد؟ باید گفت این نقاشی بدون شک یکی از نفیس‌ترین پرتره‌های «ون‌ گوگ» است. دکتر «گاشه» یکی از شخصیت‌های مهم زندگی «ون‌گوگ» بود که از او پس از زخمی شدن بر اثر اصابت گلوله مراقبت کرد.

در سال ۱۹۹۰، این نقاشی به یک خریدار اهل توکیو رسید، چراکه در آن زمان مجموعه‌داران ژاپنی بر سر خرید آثار هنرمندان مشهور امپرسیونیست یا پست امپرسیونیست رقابت می‌کردند.

خریدار آن اعلام کرده بود دوست دارد این نقاشی پس از مرگش همراه با جدسش سوزانده شود. زمانی که او در سال ۱۹۹۶ درگذشت، خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و این نقاشی به یک خریدار اترشی فروخته شد. این نقاشی بار دیگر فروخته شد و در نهایت به دست یک میلیارد اروپایی ناشناس رسید.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار