«فارسی‌زدایی» در افغانستان زیر پرچم طالبان
کد خبر: ۲۳۹۲۴۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2022 March 12    -    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
bato-adv
bato-adv
حذف واژه‌ فارسی «دانشگاه» از تابلوی دانشگاه بلخ توسط طالبان با واکنش‌های گسترده ای در افغانستان مواجه شد.
حذف واژه‌ فارسی «دانشگاه» از تابلوی دانشگاه بلخ توسط طالبان با واکنش‌های گسترده ای در افغانستان مواجه شد.
 
«فارسی‌زدایی» در افغانستان زیر پرچم طالبان
 
شماری از روزنامه‌نگاران، فرهنگیان، استادان دانشگاه، دانشجویان و دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و تویتر افغانستانی در واکنش به حذف واژه دانشگاه در تابلوی دانشگاه بلخ در شمال این کشور واکنش نشان داده‌ و طالبان را به فارسی زدایی متهم کردند.
 
ایوب آروین، روزنامه‌نگار افغان حذف واژه‌ «دانشگاه» از تابلوی دانشگاه بلخ را «فارسی‌زدایی» دانسته و برخی دیگر آن‌را «عصبیت آشکار قومی زیر پرچم طالبان» و «تحمیل هویت» در دیار مولانا جلال الدین محمد بلخی عنوان کرده‌اند.
 
یکی از کاربران افغان در تویتر خود نوشته است که اگر عاملان حذف واژه‌ «دانشگاه» از لوحه‌ (تابلوی) دانشگاه بلخ فکر می‌کنند که می‌توانند با این عملکردشان زبان فارسی را محو یا حذف کنند، «سخت در اشتباه» هستند.
 
به‌گفته‌ او، ۵۷ سال است که تلاش‌های پیوسته به‌خاطر حذف زبان فارسی جریان دارد، اما موفق نشده و پس از این هم موفق نخواهد شد.
شفقنا
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
8
8
شما به خاطر یه کافی شاپ ! در تهران که برای علاقه مندان به زبان افتتاح شده بود و میگفت فقط انگلیسی حرف بزنید آسمون رو به زمین اوردید و دنیا رو گذاشتید روی سرتون! حالا حتی ناراحتید که چرا "فارسی" از سر در یک دانشگاه در افغانستان حذف شده

ولی خودتون میگید در تهران گذاشتن اسم ترکی و کردی و لری و.... روی مغازه ها ممنوعه و اجازه تدریس زبان مادری هیچ قومی رو در مدارس نمیدید!

بابا دل انگیزان یکم وا بدید! هیتلر هم اینطوری نبود. والا بلا غیر از شما ما غیر فارس ها هم آدمیم ! البته اگر قابل بدونید و مارو آدم حساب کنید !
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
شما وطن فروشی ربطی به قومییت هم نداره
ناشناس
| |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
12:50
وطنی که منحصر به یک قوم خاص باشه بله ما میفروشیمش و با افتخار اعلام میکنیم وطن فروشیم چون در حقیقت این وطن ما نیست
اگر وطن اقلیت های قومی بود بهشون رنج و تبعیض تحمیل نمیکرد

بنابراین بله با افتخار وطن فروشیم
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
0
4
اینم بخاطر سیاسث نادرست ما در مورد همسایه مونه...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
میشه بفرمائید کدام سیاست ما در قبال همسایه مون نادرست بوده؟ اینکه ۴ ملیون پناهجو از این کشور در کشور ما زندگی می کنند که تعداد کمی از آنها قانونی هستند و مابقی همه غیرقانونی؟ اینکه فرزندانشون رایگان در مدارس ایران تحصیل می کنند؟ اینکه راحت در ایران کار و از امکانات یارانه ای استفاده می کنند؟ اینکه ...، و بعد حقابه قانونی ایران از هیرمند را نمی دهند. هر چی در کشورهای همسایه رخ میده، ایران مقصره؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv