رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان
کد خبر: ۲۳۷۵۸۳
تاریخ انتشار: 2022 February 23    -    ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
در دنیای امروز، همه افراد به طور روزانه با حجم عظیمی از تبلیغات مختلف احاطه شده اند. از صبح زود که بیدار می‌شوید تا زمانی که بخوابید، در دنیای مجازی، برنامه‌های تلویزیونی و حتی در خیابان‌ها با هجوم تبلیغات برند‌های مشهور یا کسب و کار‌های کوچک برخورد می‌کنید.

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهاناختصاصی تابناک باتو ــ در دنیای امروز، همه افراد به طور روزانه با حجم عظیمی از تبلیغات مختلف احاطه شده اند. از صبح زود که بیدار می‌شوید تا زمانی که بخوابید، در دنیای مجازی، برنامه‌های تلویزیونی و حتی در خیابان‌ها با هجوم تبلیغات برند‌های مشهور یا کسب و کار‌های کوچک برخورد می‌کنید. درمیان عناصر مختلف موثر برای جذب بالای مشتریان و گروه‌های هدف، نام برند قطعا نقش مهمی را ایفا می‌کند. پس با ما همراه باشید تا از راز‌های پشت پرده اسامی برند‌های معروف جهان پرده برداریم.

بیتس (Beats)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

شرکت بیتس الکترونیکس (Beats Electronics) یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات صوتی در جهان است که به طورویژه محصولاتی همچون هدفون و اسپیکر را به فروش می‌رسانند. لوگوی این شرکت شاید در نگاه اول همانند یک حرف «B» انگلیسی ساده به نظر برسد که دقیقا حرف اول اسم این کمپانی است؛ اما اگر به لوگوی این شرکت دقت کنید و با استفاده از تخیل خود به این لوگو چشم و دهان اضافه کنید، خواهید دید که این لوگو شبیه به نیمه صورت فردی است که هدفون به سر دارد! همچنین، سازندگان این لوگو تصمیم گرفتند تا رنگ قرمز را به عنوان نمادی از اشتیاق و انرژی که برای محصولات صوتی خود دارند، به عنوان پس زمینه لوگوی خود انتخاب کنند.

توییتر (Twitter)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

در سال ۲۰۰۶، جک دورسی «status» را با هدف ایجاد یک سرویس پیام کوتاه آنلاین ایجاد کرد که کار آن مبتنی بر به روز کردن آنی متون بود. دورسی علاقه چندانی به نام «status» نداشت، زیرا او بر این باور بود که نام برند خود را باید به گونه‌ای تغییر دهد که هرکسی که آن را برای اولین بار می‌شنود در گوش خود احساس «وزوز» کند. در ابتدا، این شرکت با نام «Twitch» پا به عرصه دنیای مجازی قرارداد، اما پس از آنکه تیم این شرکت متوجه شدند که در دل این نام معنا‌های منفی نهفته است، آن‌ها نام شرکت را از «Twitch» به «Twitter» تغییر دادند.

چوپا چاپس (Chupa Chups)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

سالوادور دالی یکی از بزرگترین هنرمندان جهان است که با آثاری در سبک‌های کوبیسم، دادائیسم و سوررئالیسم شناخته می‌شود. لوگوی آبنبات چوبی چوپا چاپس نیز یکی از آثار جالب توجه این هنرمند محسوب میشود. در سال ۱۹۶۹، شرکت چوپا چاپس از دالی خواست تا لوگوی جدید آن‌ها را طراحی کند و آنچه که امروز به عنوان لوگوی این آبنبات چوبی‌ها میشناسیم در واقع اثر هنری دالی است.

آمازون (Amazon)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

هنگامی که جف بزوس شرکت خود را در سال ۱۹۹۴ راه اندازی کرد، تصمیم گرفت نام آن را «Cadabra» بگذارد. متأسفانه، پس از اینکه یکی از وکلا نام شرکت را با کلمه «cadaver» به معنای «جسد» اشتباه گرفت، بزوس متوجه شد که باید در نام این شرکت تغییراتی ایجاد کند. بزوس در نهایت با الهام از رودخانه آمازون به عنوان بزرگترین رودخانه جهان، اسم آمازون را برای بزرگترین فروشگاه کتاب دنیا انتخاب کرد؛ زیرا می‌خواست این نام منعکس کننده دیدگاه او برای شرکت باشد.

اِوِرنوت (Evernote)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

اگر فردی منظم نباشید، احتمالاً در مورد برنامه مفید و باورنکردنی اِوِرنوت شنیده اید. لوگوی اِوِرنوت که به شکل یک فیل با گوش تا شده مشخص می‌شود، از این غول زیبای مهربان الهام گرفته شده است. فیل‌ها به داشتن حافظه عالی شهرت دارند؛ از این رو، استفاده از نماد یک فیل برای یک برنامه که منحصراً برای یادداشت برداری و ذخیره اطلاعات استفاده می‌شود، ایده جذاب و منحصر به فردی محسوب می‌گردد.

فدکس (FedEx)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

فدکس یک شرکت خدمات پستی آمریکایی است که در ابتدا با نام «Federal Express» شناخته می‌شد. مدت‌ها بعد، بنیانگذاران این شرکت دریافتند که عبارت «Federal Express» نه تنها طولانی است بلکه به سختی در ذهن‌ها می‌نشیند. از این رو، تیم این شرکت تصمیم گرفتند تا شرکت خود را مجدداً برندسازی کنند. کوتاه کردن نام شرکت به FedEx، اولین قدمی بود که این شرکت خدمات پستی انجام داد. گام بعدی آن‌ها تغییر لوگوی خود بود که با افزودن یک پیکان کوچک بین حروف «E» و «X» انجام شد. با این حال باید بیان کرد که این پیکان کوچک به گونه‌ای رسم شده است که از نظر‌ها پنهان است.

کوکا کولا (Coca-Cola)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

برخلاف دیگر لوگو‌های این لیست، نماد پنهان در لوگوی کوکاکولا کاملاً غیرعمدی بود. وقتی کوکاکولا متوجه شد که به طور تصادفی پرچم دانمارک را در لوگوی خود قرار داده است، از این کار به نفع خود استفاده کرد. مردم دانمارک که به عنوان شادترین افراد روی کره زمین شناخته می‌شوند، در یکی از رسوم زیبای فرهنگ خود، پرچم دانمارک را به افرادی که به فرودگاه می‌رسند اهدا می‌کنند. کوکاکولا برای اینکه از لوگوی جدید خود به نفع خود استفاده کند، یک کمپین بازاریابی برای مردم دانمارک راه اندازی کرد، اما آن‌ها به جای ارائه پرچم دانمارک، قوطی‌های کوکای خود را عرضه کردند!

ایکیا (IKEA)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

زمانی که اینگوار کامپراد شرکت ایکیا را تأسیس کرد، تنها ۱۷ سال داشت. اینجوان ۱۷ ساله از خلاقیت ساده، اما جالبی برای نام برند خود استفاده کرد. در واقع، IKEA مخفف حروف اول نام او (Ingvar Kamprad)، اولین حرف نام مزرعه دوران کودکی او (Elmtaryd) و نام زادگاهش (Agunnaryd) میباشد.

نان پانرا (Panera Bread)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

این شرکت با استفاده از کلمه ایتالیایی «pane» برای نان و دو کلمه «time» و «era»، نام معروف خود را به دست آورد. همچنین این نام معادل کلمه لاتین سبد نان است.

فرمول یک (Formula ۱)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

اگر از طرفداران مسابقات فرمول یک هستید، این لوگو باید برای شما بسیار آشنا باشد. مسابقات فرمول یک یکی از محبوب‌ترین مسابقات رالی جهان است. اگرچه لوگوی آن در طول سال‌ها تغییر کرده است، اما این لوگو در خاطرات مردم باقی مانده است. وقتی برای اولین بار به این لوگو نگاه می‌کنید، می‌توانید به طور مشخص حرف «F» بزرگ را ببینید که نمادی از نام «Formula» است، اما اگر دقت کنید، می‌توانید شماره یک را در وسط این لوگو مشاهده کنید که گویی با سرعت در حال حرکت بوده و رد قرمز رنگی در پشت خود به جا گذاشته است.

وایو (VAIO)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

سونی مطابق با ماهیت خود، زمانی که لوگویی را برای سری لپ تاپ‌های VAIO ساخت کمی خلاقیت به خرج داد. این نام نه تنها شبیه کلمه «Bio» به معنای زندگی است، بلکه در دل این لوگو می‌توان به ایده‌های جذاب طراحان نیز پی برد. VAIO مخفف Visual Audio Intelligent Organizer است، از این رو، با توجه به ماهیت کار این برند، Teiyu Goto، ناظر طراحی محصول، تصمیم گرفت تا «VA» را مانند سیگنال اولیه آنالوگ شبیه به یک موج نشان دهد. به علاوه «IO» نیز شبیه به اعداد ۱ و ۰ بوده که نمادی از کد‌های باینری هستند.

تویوتا (Toyota)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

در وب سایت جهانی تویوتا، نوشته شده است که دو بیضی عمود بر هم در داخل بیضی بزرگتر نشان دهنده قلب مشتری و قلب شرکت است. این دو بیضی برای نشان دادن یک رابطه سودمند متقابل و اعتماد بین مشتری و شرکت به صورت همپوشانی شده نشان داده شده اند. همپوشانی دو بیضی عمود بر هم در داخل بیضی بیرونی نه تنها حرف «T» را به عنوان حرف اول نام شرکت تویوتا نشان می‌دهد، بلکه این طراحی نمادی از فرمان خودرو نیز می‌باشد. اگر از داخل به بیرون این نماد پیش برویم، در نهایت به بیضی بیرونی می‌رسیم که نماد دنیایی است که تویوتا را در آغوش گرفته است. در این لوگو هر بیضی ضخامت‌های متفاوتی دارد که این کار، شبیه به هنر «brush» در فرهنگ ژاپنی است.

ال جی (LG)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

لوگویی که شرکت ال‌جی از آن استفاده می‌کند احتمالاً یکی از خلاقانه‌ترین لوگو‌های این فهرست محسوب می‌شود. این لوگو نه تنها شبیه یک چهره است، بلکه هر یک از خطوط آن معنای خاص خود را دارد. اگرچه این شرکت با شعار «Life’s Good» کار خود را ادامه داد، اما بسیاری از افراد نام این شرکت را مخففی از این نام می‌دانند که اشتباه است. در واقع کلمه LG مخفف «Lucky Goldstar» است. زیرا LG Electronics شرکتی است که از ادغام دو شرکت مختلف Lucky و GoldStar شکل گرفته است. همچنین ظاهراً این دو حرف نشان دهنده فناوری، بشریت، آینده، جوانی و جهان باشد. چشم موجود در این لوگو برای نشان دادن این واقعیت استفاده شد که این شرکت متمرکز، هدف گرا و مثبت به کار خود ادامه می‌دهد.

بی ام دبیلو (BMW)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

بسیاری از افراد بر این باورند که طراحی نماد BMW با الهام از پروانه‌های موتور هواپیما انجام شده است، اما این افراد در اشتباه هستند. در واقع، لوگوی BMW ترکیبی از چند تصویر مختلف است. این لوگو منشعب شده از لوگو Rapp Motorenwerke است که شرکت BMW از آنجا کار خود را آغاز کرده است. همچنین رنگ‌های درون این لوگو از رنگ‌های پرچم باواریا الهام گرفته شده است. این شهر، منطقه‌ای از آلمان است که BMW از آنجا شروع به کار کرده است.

فیس بوک (Facebook)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

زمانی که مارک زاکربرگ در ابتدا فیس بوک را ایجاد کرد، کمی متفاوت از پلت فرم رسانه‌های اجتماعی بود که همه ما امروز از آن استفاده می‌کنیم. در ابتدا زاکربرگ این سایت را TheFacebook نامید که از آن برای ارتباط بین دانشجویان دانشگاه هاروارد استفاده می‌شد. بعد از اینکه این سایت عمومی شد، نامش را به Facebook.com تغییر داد.

پپسی (Pepsi)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

شاید تعجب آور نباشد که متوجه شویم پپسی مبلغ زیادی برای لوگویی که در حال حاضر استفاده می‌کند پرداخت کرده است. این طرح که هزینه‌ای میلیونی برای این شرکت داشت، با به کار گرفتن محاسبات فراوانی طراحی شده است. به گفته طراح این لوگو، نماد پپسی در تلفیق با نسبت طلایی، نظریه نسبیت و معادلات فیثاغورث طراحی شده است.

دِ گپ (The Gap)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

هنگامی که دونالد و دوریس فیشر شرکت گپ را در سال ۱۹۶۹ افتتاح کردند، طیف وسیعی از محصولات جوانانه پسند و بزرگسال پسند را می‌فروختند. از این رو، آن‌ها نام فروشگاه خود را GAP گذاشتند تا به شکاف نسلی بین بزرگسالان و نوجوانان اشاره کنند.

باسکین رابینز (Baskin Robbins)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

اگر طرفدارتنقلات و بستنی باشید، احتمالا نام Baskin Robbins را شنیده اید. اگرچه در نگاه اول به نظر می‌رسید که لوگوی این برند تنها از دو حرف اول نام خود ایجاد شده است، اما اسرار دیگری در پس این لوگو نهفته است. وقتی به قسمت صورتی لوگو دقت کنید، متوجه می‌شوید که شبیه عدد «۳۱» است. این به این دلیل است که Baskin Robbins در ابتدا ۳۱ طعم مختلف بستنی را ارائه داد تا مشتریان بتوانند هر روز طعم جدیدی را امتحان کنند!

هیوندای (Hyundai)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

وقتی اکثر مردم به لوگوی هیوندای نگاه می‌کنند، حرف «H» را می‌بینند، و اگر صادق باشیم، قطعاً شبیه حرف هشتم الفبای انگلیسی و حرف اول نام این برند است، اما اینطور نیست. هنگامی که تیم هیوندای در حال طراحی لوگوی خود بود، علاقه‌مند بود تا ارزش‌های خود را درلوگوی خود جای دهد. از این رو این لوگو به گونه‌ای طراحی شد که نه تنها نشان دهنده حرف اول نام این برند باشد بلکه بتواند شکل نحوه معامله و تعامل بین شرکت و مشتریان را با نشان دادن دست دادن دو فرد به نمایش بگذارند.

آدیداس (Adidas)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، آدیداس چندین بار لوگوی خود را تغییر داده است. هنگامی که آن‌ها برای اولین بار شروع به کار کردند، شرکت از سه خط اریب در یک دایره برای نشان دادن لوگوی خود استفاده کرده بود. سپس، شرکت لوگوی خود را با طرح شبدرسه برگ به نمایش گذاشت که نشان دهنده گسترش کار این شرکت در جهات مختلف بود. در نهایت، لوگوی آدیداس به سه خط مورب برای نشان دادن یک رشته کوه بدل شد که در بالای آن اسم شرکت قرار گرفته است.

توبلرون (Toblerone)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

اگر عاشق شکلات باشید، مطمئناً با محصولات این برند معروف برخورد کرده اید. چیزی که حتی طرفداران دو آتیشه شکلات متوجه نمی‌شوند این است که لوگوی شکلات Toblerone با جزئیات فراوانی طراحی شده است. اگر به این لوگو توجه کنید، رشته کوهی را خواهید دید که در دل آن یک ناحیه سفید رنگ همچون یک خرس سفید قرار دارد.

هاگن داز (Häagen-Dazs)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

هاگن داز یکی از بهترین برند‌های بستنی حال حاضر جهان است. اما نکته قابل توجه درباره نام این برند معروف آن است که روبن ماتوس، مخترع/بنیانگذار این شرکت، به عنوان ادای احترام به رفتار مثال زدنی مردمان دانمارک با جمعیت یهودی خود در طول جنگ جهانی دوم، نام هاگن-دازرا برگزید. ماتوس آنقدر به رفتار مهربانانه دانمارکی‌ها با یهودیان افتخار می‌کرد که حتی طرحی از دانمارک را در لوگوی اولیه برند خود قرار داد.

پینترست (Pinterest)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

پینترست کاربران خود را تشویق می‌کند تا هر آنچه که دوست دارند را به نمایه خود «پین» کنند و همین موضوع باعث شد تا شرکت لوگوی خود را انتخاب کند. اگر به پایین حرف «P» در لوگوی آن‌ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که دقیقاً مانند نوک یک سنجاق به نظر می‌رسد!

اسکایپ (Skype)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

اسکایپ اولین سرویس تماس ویدیویی و تلفنی در اینترنت بود که در سال ۲۰۰۳ شروع به کار کرد. در ابتدا، این شرکت «sky peer-to-peer» نامیده می‌شد؛ زیرا به نظر می‌رسید مردم به صورت بی سیم از طریق آسمان می‌توانند به راحتی با یکدیگر در ارتباط باشند. سازندگان فکر کردند که بهتر است نام را کوتاه کنند، بنابراین آن را Skyper نامیدند. با این حال، به طور عجیبی دامنه Skyper.com قبلاً گرفته شده بود، بنابراین آن‌ها حرف «R» را از انتهای این نام حذف کردند و Skype.com را که امروز می‌شناسیم ایجاد کردند.

لگو (Lego)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

لگو برای اولین بار توسط یک نجار دانمارکی به نام اول کرک کریستینسن در سال ۱۹۳۴ ایجاد شد. نام لگو از عبارت دانمارکی «Leg Godt» به معنای «خوب بازی کن» گرفته شده است. حتی اگر به معنای لاتین این کلمه توجه کنیم، این کلمه به معنای «کنار هم گذاشتن قطعات» نیز می‌باشد. اگرچه این شرکت تا سال ۱۹۴۹ شروع به ساخت بلوک‌های بازی نکردند، اما از آن زمان تاکنون بهترین بلوک‌های ساختمانی را برای بازی بچه‌ها ساخته اند.

سامسونگ (Samsung)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

زمانی که لی بیونگ چول سامسونگ را در سال ۱۹۳۸ تأسیس کرد، بر آن داشت تا این شرکت برای همیشه باقی بماند و به کار خود ادامه دهد. در ابتدا، سامسونگ به عنوان یک شرکت تجاری شروع به کار کرد، اما در نهایت در دهه ۱۹۶۰ به سمت حوزه الکترونیک رفت. نام سامسونگ در زبان کره‌ای به معنای «سه ستاره» است. از آنجا که لی بیونگ چول بر این باور بود که این شرکت برای همیشه پابرجا خواهد ماند، شرکت خود را سامسونگ نامید. زیرا شماره سه به عنوان نماد قدرت در فرهنگ کره‌ای شناخته می‌شود.

استارباکس (Starbucks)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

هنگامی که جری بالدوین، زیو سیگل و گوردون بوکر در سال ۱۹۷۱ محبوب‌ترین شرکت قهوه جهان را تأسیس کردند، به آن‌ها گفته شد که نامی را انتخاب کنند که با حروف «ST» شروع می‌شود، زیرا اساس کار این شرکت فعالیت برجسته و قدرتمندانه (strong) بود. بوکر که اتفاقاً یک نویسنده بود، خواندن کتاب موبی دیک را در کودکی به یاد آورد. در این کتاب، همسر اول کاپیتان آهاب «استارباک» نام داشت و صاحبان آن تصمیم گرفتند که این را برای محصولشان انتخاب کنند. آن‌ها حتی با استفاده از نقاشی یک حوری دریایی به لوگوی خود معنا بخشیدند.

هفت- یازده (۷-Eleven)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

زمانی که این شرکت در سال ۱۹۲۷ تاسیس شد، در واقع یک خواربارفروشی کوچک به نام «Tote'm Stores» بود. در سال ۱۹۴۶، این زنجیره نام خود را به «۷-Eleven» تغییر داد تا نشان دهنده ساعات جدید کاری آن‌ها باشد که از ۷ صبح تا ۱۱ شب بود.

اپل (Apple)

رازهای پشت پرده نام برندهای معروف جهان

اگرچه اکثر مردم معتقدند استیو وزنیاک و استیو جابز نام شرکت خود را به خاطر علاقه فراوان خود به گروه بیتلز انتخاب کرده اند، اما الهام واقعی نام آن‌ها از چیز بسیار ساده تری نشات می‌گیرد. هنگامی که جابز از باغ سیب در ایالت اورگان بازدید کرد، از سیب‌های این باغ برای نام این برند الهام گرفت. وزنیاک پس از پیشنهاد «رایانه اپل» به شریک خود، پذیرفت که نام خوبی خواهد بود. هرچند، او اشاره کرد که ممکن است مردم آن را با نماد گروه بیتلز، اشتباه بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار