طلاق خاموش به سراغ ایرانیان می‌آید
کد خبر: ۲۳۷۵
تاریخ انتشار: 2015 June 15    -    ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
حجت‌الاسلام امرالله گیوی‌نهاوندی پیش از ظهر امروز در همایش مهارت‌های زندگی در کرمانشاه، اظهار کرد: طلاق عاطفی در بیشتر خانواده‌های ایرانی خودش را نشان داده است.

وی از طلاق عاطفی با عنوان طلاق خاموش یاد کرد و گفت: این نوع از طلاق بیش از نوع رسمی آن در جامعه فراوانی دارد و کمتر خانواده‌ای را می‌بینیم که در آن طلاق عاطفی نباشد.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: در سال 93 بر طبق آمار کشوری در مقابل هر 4.4 ازدواج یک طلاق اتفاق افتاده که سه ازدواج دیگر نیز به طلاق عاطفی منجر شده است.

گیوی تصریح کرد: خداوند ازدواج را عاملی برای آرامش زوجین قرار داده است، اما ازدواج‌های امروزی منجر به از دست دادن آرامش افراد می‌شود.

وی فراموش کردن فلسفه زندگی را مهمترین دلیل تلخ شدن زندگی‌ها دانست و بیان داشت: عدم آموزش نیز یکی از افزایش آمار طلاق در جامعه است.

این پژوهشگر حوزه خانواده ازدواج نامناسب را دلیل اصلی پدیده شوم طلاق دانست و بیکاری، فقر، اعتیاد، دخالت اطرافیان، چشم و هم‌چشمی، تحصیلات نامتناسب و خشونت‌های کلامی و غیرکلامی را عوامل ایجادکننده پدیده طلاق برشمرد.

گیوی انتخاب از روی آگاهی و با معیارهای صحیح را یکی راهکارهای کاهش طلاق در جامعه عنوان کرد و افزود: اگر این اتفاق بیفتد آمار طلاق در جامعه به صفر می‌رسد.

رئیس سابق دانشگاه‌های علوم قرآنی کشور اشاره‌ای به آمار طلاق در کشور کرد و گفت: امسال در اردیبهشت‌ماه نسبت به فروردین تعداد ازدواج‌های صورت گرفته در استان کرمانشاه 139 مورد افزایش داشته، در حالی‌که طلاق 177 مورد بیشتر شده است.

این کارشناس مسائل اجتماعی بیان داشت: برای شیرین کردن زندگی و مبتلا نشدن به معضل طلاق باید اصولی را رعایت کنیم.

وی احترام متقابل را یکی از این اصول اساسی برشمرد و خاطرنشان کرد: بی‌احترامی به همسر شیرینی زندگی را از بین می‌برد.

گیوی تصریح کرد: بی‌احترامی کم‌کم به اهانت، خشونت کلامی و فیزیکی تبدیل می‌شود و پایه‌های زندگی را ویران می‌کند.

این پژوهشگر حوزه خانواده مشورت کردن در امور زندگی، پرهیز از جدل‌های بی‌مورد در مقابل فرزندان، احترام به اقوام یک‌دیگر و... را از مصادیق احترام متقابل برشمرد.

وی با بیان اینکه برخی از همسران همچون همکار با یک‌دیگر رفتار می‌کنند، اضافه کرد: میانگین صحبت زوجین در منزل به کمتر از 15 دقیقه رسیده است.

گیوی کم‌رنگ شدن محبت و عشق در زندگی را یادآور شد و محبت متقابل را یکی از اصول شیرین کردن زندگی‌ها عنوان کرد.

رئیس سابق دانشگاه‌های علوم قرآنی کشور از محبت با عنوان چسب زندگی‌ها نام برد و افزود: محبت همان عشق آتشین است که نبود آن زندگی‌ها را تلخ کرده است.

وی محبت متقابل را مغز زندگی بیان کرد و گفت: در اسلام رابطه زن و شوهر همچون عاشق و معشوق است اما در زندگی‌های امروزی این رابطه رنگ باخته است.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: شیرین شدن زندگی‌ها در جامعه کنونی می‌تواند در پایین آمدن آمار طلاق در جامعه موثر باشد و بر اساس ارزش‌های اسلامی در سایه ازدواج سالم می‌توان به یک زندگی آرامش‌بخش رسید.

وی افزود: در دین مبین اسلام رابطه بین زن و شوهر مبتنی بر عاطفه است و افراد چنانچه از این رابطه دوری کنند دچار آسیب خواهند شد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار