تصاویری از سفر به ۵۰۰۰ سال هنر و فرهنگ ایران در برلین
کد خبر: ۲۳۰۴۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 December 09    -    ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
گالری جیمز ـ سیمون برلین این بار به فرهنگ ایران اختصاص یافته تا صرفنظر از مناقشه‌های کنونی با این کشور غنای فرهنگی این سرزمین را به نمایش بگذارد. گالری تصویری از نمایشگاه "۵۰۰۰ سال هنر و فرهنگ ایران" در برلین.

تصاویری از سفری به تابناک باتو ـــ گالری جیمز ـ سیمون برلین این بار به فرهنگ ایران اختصاص یافته تا صرفنظر از مناقشه‌های کنونی با این کشور غنای فرهنگی این سرزمین را به نمایش بگذارد. گالری تصویری از نمایشگاه "۵۰۰۰ سال هنر و فرهنگ ایران" در برلین.

تصاویری از سفری به

تاریخی کهن
اشتفان وبر، رئيس موزه هنرهای اسلامی و از برپاکنندگان نمایشگاه "۵۰۰۰ سال هنر و فرهنگ ایران" در گالری جیمز ـ سیمون برلین با تأکید بر این که "تصور ما از ایران تحت‌الشعاع مشکلات سیاسی کنونی قرار دارد" تاریخ و فرهنگ ایران را برای اروپا و تمامی جهان "فوق‌العاده مهم" دانسته است.

تصاویری از سفری به

قرن ۱۷؛ نقش "شکار" بر کاشی
سرانجام در سال ۱۷۳۶ بحران‌های اقتصادی و سیاسی پایان دوران صفویان را رقم زد و با پایان این دوره گذار ایران به دوران مدرن میسر شد. نمایشگاه "۵۰۰۰ سال هنر و فرهنگ ایران" در گالری جیمز ـ سیمون در جزیره موزه‌‌‌های برلین از ۴ دسامبر ۲۰۲۱ گشوده شد و تا ۲۰ مارس ۲۰۲۲ برپا خواهد بود.

تصاویری از سفری به

مثنوی جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا
فرهنگ ایرانی ـ اسلامی از قرن ۹ تا ۱۳ ظهور کرد و فارسی به عنوان زبان شعر و علم مکمل عربی شد. بخارا به مرکز هنرهای زیبا و فراگیری دانش و معلومات جهانی تبدیل شد. پس از جنگ، در قرن ۱۵ این نقش را هرات، در افغانستان فعلی، بر عهده گرفت. تصویری از مثنوی به رنگ‌های آبی و طلایی؛ اثری ماندگار از مولانا، شاعر برجسته ایران در عرصه جهانی.

تصاویری از سفری به

قرن ۹ پس از میلاد؛ قرآن آبی با واژه‌های عربی طلایی
حمله اعراب و شکست امپراتوری ساسانی (۶۳۵ تا ۶۵۱ پس از میلاد مسیح) که با ورود قوانین اسلامی و اعمال مالیات بر غیر مسلمانان همراه بود با مقاومت ایرانیان روبرو شد که سبب شد تا نظم اجتماعی جدید مبتنی بر سنت قبیله‌ای بادیه‌نشین شکست بخورد. این نسخه خطی بر جا مانده از قرن ۹ پس از میلاد اهمیت بسیار زیاد زبان عربی را برای هنر نشان می‌دهد.

تصاویری از سفری به

سال ۱۶۷۳؛ جوانی اروپایی با پیاله شراب و سگی بر دامان
برگزارکنندگان این نمایشگاه می‌گویند، ایران همواره مانند "شاهراه فرهنگ" میان آسیا، آفریقا و اروپا عمل کرده است. این نقاشی بر جا مانده از سال ۱۶۷۳ در اصفهان نیز همین ایده را باز‌می‌تاباند. هنرمندان لحظاتی از زندگی دربار و نخبگان شهری را شکار کرده و اغلب در فضایی مانند باغ، زنان و مردانی آسوده‌خاطر، لمیده یا دلداده را به تصویر می‌کشیدند.

تصاویری از سفری به

ایزدبانویی مربوط به قرن ۲ پس از میلاد
ایران تاریخی هزاران ساله دارد. کانال‌های زیرزمینی ۵۰۰۰ ساله این سرزمین که قنات نام دارد به میراث فرهنگی جهان متعلق است. این ایزدبانو که در قیاس با فرهنگ کهن ایران عمر کمی دارد مربوط به قرن ۲ پس از میلاد مسیح است.

تصاویری از سفری به

سال ۱۶۷۲؛ زنی با پیاله شراب
هیچ دوره‌ای برای ایران کنونی به اندازه عصر صفویان در قرون ۱۶ و ۱۷ اهمیت ندارد؛ عصر شکوفایی فرهنگ و هنر برای جامعه شهری نوین و تبادلاتش با جهان. اصفهان که میدان "نقش جهان‌" با مساجد، کاخ، با‌غ‌ها و قهوه‌خانه‌هایش را در خود جا داده در آن زمان به عنوان پایتخت صفویان انتخاب شد.

تصاویری از سفری به

قرن ۶ و ۷ پس از میلاد؛ شکار شاهانه شیر، خرس و گراز
دوران ساسانیان عصر خلق آثاری هنری در ایران بود که حتی مدت‌ها بعد از حمله اعراب هم شگفتی می‌آفرید؛ مانند این اثر بر جا مانده از قرون ۶ و ۷ پس از میلاد.

منبع: دویچه وله

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
0
2
اینارو همرو خودشون اومدن ازینجا دزدیدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار