نام ایران در یک لیست دردناک
کد خبر: ۲۲۵۲۹۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 October 13    -    ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
ایران در بین کشورهای با تورم بالا رتبه چندم است؟

تصویری از نقشه تورم کشور‌های جهان منتشر شد که نام ایران در کنار کشور ونزوئلا، زیمبابوه، زامبیا، سودان و آرژانتین به چشم می‌خورد و یکی از کشور‌ها با تورم بالا بودیم.

نام ایران در یک لیست دردناک

روزنامه خراسان در این باره نوشت: آخرین بررسی‌های موسسه تریدینگ اکونومیست نشان می‌دهد که نام ایران در لیست ۱۰ کشور با بالاترین سرعت رشد قیمت یا همان تورم است. ایران در بین ۱۸۶ کشور در رتبه ششم از لحاظ نرخ تورم بالا قرار دارد. رتبه اول تا سوم در اختیار ونزوئلا، سودان و زیمبابوه است.

۱- ونزوئلا: این کشور از سال ۲۰۱۶ با افت شدید قیمت نفت، تحریم‌های آمریکا و از همه مهم‌تر سیاست‌های غلط و عوام‌فریبانه وارد دوران ابرتورم شد. نرخ تورم ونزوئلا حتی در مقطعی در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بیش از ۶۰ هزار درصد برآورد می‌شد. در حدود یک سال اخیر نرخ تورم در این کشور کاهش یافت، اما همچنان بیش از ۳ هزار درصداست و در رتبه‌بندی بیشترین تورم جهان در سرلیست و با فاصله بسیار زیادی از دیگر کشور‌ها قرار دارد.

۲- سودان: سال گذشته نرخ تورم در سودان از مرز ۴۰۰ درصد نیز عبور کرده بود. با این حال در ماه جاری نرخ تورم در این کشور در کانال ۳۰۰ درصد قرار گرفت. سودان از زمان جدایی از سودان جنوبی با کاهش ۸۰ درصدی درآمد‌های نفتی‌اش همراه بوده است.

۳- زیمبابوه: در جهان همواره از زیمبابوه به عنوان یکی از نمونه‌های ابرتورم یاد می‌شود. هم اکنون نیز نرخ تورم در این کشور در مرز ۲۰۰ درصد قرار دارد یعنی به طور متوسط قیمت کالا‌ها در این کشور طی یک سال سه برابر شده است.

۴- لبنان: از زمان جنگ داخلی لبنان در سه دهه قبل تاکنون هیچ گاه تورم این کشور سه رقمی نشده بود. اما مجموعه‌ای از بحران ارزی و انفجار مرگبار بندر بیروت اقتصاد این کشور را با شرایط پیچیده‌ای مواجه کرده و نرخ تورمش را در مسیر صعودی قرار داده است.

۵- سورینام: این کشور کوچک آمریکای جنوبی نیز با تورم حدود ۶۴ درصد رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

۶- ایران:، اما ایران با ثبت تورم نزدیک به ۵۰ درصد در رتبه ششم بیشترین تورم جهان نشسته است. این در حالی است که بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم در کالا‌های خوراکی به شدت بیشتر بوده و به طور متوسط تورم بیش از ۶۰ درصد را ثبت کرده است.

با این حال مسئله نگران‌کننده در خصوص اقتصاد ایران تجربه تورم مداوم و دو رقمی است که عموم جامعه را به فرسودگی کشانده است. به گفته برخی کارشناسان تورم بالا و متوالی طی ۵۰ سال اخیر بر کشور سایه افکنده و هیچ کشور دیگری در دنیا تجربه مشابهی نداشته است. بعد از ایران، سودان جنوبی، آرژانتین، آنگولا و زامبیا بیشترین نرخ تورم را ثبت کرده‌اند.

رییس سازمان برنامه بودجه در این باره به ایرنا گفت: به دلیل کسری بودجه و عدم تحقق برنامه‌ها، خلق پول افسار گسیخته اتفاق افتاده و این امر تورم بالا و در نتیجه پایین آمدن سطح معیشت مردم را در پی داشته است. در سنوات گذشته به دلیل کسری بودجه و عدم تحقق برنامه‌ها خلق پول افسار گسیخته اتفاق افتاده و این مهم تورم بالا بر اقتصاد تحمیل کرده و سطح معیشت مردم پایین آمده است. در مناطق محروم افزایش قیمت کالا از متوسط کشور هم بالاتر است، این درحالی است که درآمد این بخش جامعه از شرایط مطلوب و قابل قبولی برخوردار نیست.

کاربری در این بار نوشت: افزایش حقوق سال جدید گفته شده علی الحساب ۱۰ درصد به نظر بیشتر جک میاد

دیگری نوشت: دغدغه ما دیگه گرونی نیست، دغدغمون اینه نمیدونیم تهِ گرونی‌ها کجاست؟ هر بار که میری خرید، میبینی افزایش قیمت خورده رو همه چی

دیگری نوشت: ۷ ماه از سال گذشت تورم همچنان بالای ۵۰ درصد هیچ امیدی برای کاهش قیمت هانیست امروزاعلام کردند افزایشات عمومی سال آینده برای کارکنان دولت احتمالا ۱۰_درصد است! وجدان‌های خواب زده بیدارشوند به بچه هامون چی بگیم؟ بگیم شرمنده ایم!

کاربر دیگر نوشت: شما از خرید که برمی‌گردین، ستون فقراتتون تیر نمی‌کشه؟ از سوپر مارکت که میاین بیرون، ترس وجودتون رو نمی‌گیره که چطور زنده‌این؟ که چطور تا حالا زنده موندین؟ که چطور قراره فردا باز زنده بمونیم؟

کاربر دیگر نوشت: تا چند سال پیش تو صنف کتاب نهایتا سالی یه بار افزایش قیمت داشتیم الان رسیدیم به مرحله‌ای که باید ساعتی قیمت‌ها رو چک کنیم اگه اسم این پیشرفت نیست پس چیه؟

 

دیگری نوشت: آقای دولت! اگر توانایی کنترل تورم را نداری، قدرت افزایش درامد مردم را که داری!

دیگری نوشت:به قول قدیمی‌ها با سیلی صورتمون سرخه من خیلی وقت‌ها برای خریدن خوراک در حد تخم مرغ، پنیر و سیب زمینی به مشکل برمیخورم. چیزایی مثل گردو، عسل، روغن زیتون و گوشت قرمز از برنامه‌ی غذایی من حذف شده. تورم کمر مردم معمولی و حتی طبقه متوسط را شکسته مردم ضعیف و خمیده شده اند.

دیگری نوشت: امروز یک بسته تخم مرغ شش تایی رو خریدم نوزده هزار تومن، در حالیکه هفته‌ی قبل همین بود سیزده هزار تومن! هیچی دیگه، همین قدر بسیط.

دیگری نوشت: گرانی‌ها کماکان ادامه دارد، اما فعلا شاهد سکوت مطلق هستیم

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
2
32
اگه توی این لیست نمی بود جای تعجب داشت
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
اشتباه منفی دادم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
25
مردم دارن زیر بار قیمتها له میشن انتظار دارید توی این لیست نباشید که خوشتان بیاد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
1
22
رنگ قرمز نداشته و الا ایران با تورم 50 درصدی قرمز میشد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
اشتباهی منفی دادم
رامین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
0
3
کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد راه رفتن خودش هم فراموش کرد حلا مثال اریان است ما خواستیم سیاست ونزوئلا را یاد بگیریم راه خودمان هم فراموش کردیم
رفيعي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
7
0
دولت قبل، ادعا میکرد اگر جناح مقابل زمام کاررا به دست بگیر، کشور را ونزوئلایی میکنن. اما خودشون این کار را کردند. همان کسانی تازه میگوین از متن برجام اطلاعی نداشتند! آدم این درد رو به چه کسی بگه
پاسخ ها
خسرو
| |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
فرصت گیر آوردی برا ماهیگیری
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
0
7
ایرادی نداره ولی به جاش تادلتدون بخوادماموشک داریم
ربیعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
4
2
ترکیه با بدهی وکسر بودجه ۸۸۰ میلیارد دلار و افت شاخص شدید که بدتر از ایران است چرا درلیست قرار ندارد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
1
خدایا بهمون کمک کن. ما رو نجات بده از دست این مسوولین بی کفایت . به بچه هامون رحم کن.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار