چگونه چیزی را که در گلو گیر کرده دربیاوریم؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۲۲۴۴۰۰
تاریخ انتشار: 2021 October 03    -    ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
عمل بلع یا قورت دادن فرایندی پیچیده است، زمانی که شما غذا می‌خورید، چیزی در حدود ۵۰ جفت ماهیچه و تعداد زیادی عصب با هم کار می‌کنند تا غذا از دهان به سمت معده حرکت کند. در جریان این فرایند گاهی مشکلی به وجود می آید و احساس گیر کردن غذا در گلو به وجود می آید.

برای خارج کردن غذای گیر کرده در گلو و مری روش‌های زیر به خروج غذاهایی که در خود مری گیر کرده‌اند، کمک می‌کنند:

چگونه چیزی را که در گلو گیر کرده دربیاوریم؟

روش کوکا کولا

پژوهشگران معتقدند که خوردن یک قوطی نوشابه‌ی گازدار سیاه و یا هر گونه نوشیدنی گاز دار دیگر به حرکت غذای گیر کرده در گلو کمک می‌کند. این ساده‌ترین روش برای زمانی است که غذایی در گلو گیر می‌کند.

با وجود اینکه محققان هنوز به درستی نمی‌دانند که چرا نوشابه‌های گازدار به خروج مواد غذایی گیر کرده کمک می‌کند، ولی به نظر می‌رسد که کربن دی اکسید موجود در نوشابه غذا را تجزیه می‌کند. از طرفی زمانی که نوشابه وارد معده می‌شود هم گاز تولید می‌کند و گاز تولید شده هم به تجزیه‌ی غذا کمک می‌کند.

عد از اینکه غذایی در گلو گیر کرد، به سرعت چند قوطی نوشابه یا آب گازدار بنوشید.

داروی سایمتیکون

داروهای ضد درد گاز معده ممکن است به تجزیه‌ی غذاهای گیر کرده در مری کمک کنند. داروهایی همچون سایمتیکون (simethicone) شامل ترکیباتی هستند که تولید گاز معده را آسان‌تر می‌کند. این گاز به مری فشار وارد کرده و در نتیجه غذای گیر کرده در مری حرکت می‌کند.

آب

یک جرعه بزرگ آب به شستن غذای گیر کرده در مری کمک می‌کند. به طور معمول بزاق دهان به اندازه‌ی کافی به لیزخوردن غذا و پایین رفتن آن در دستگاه گوارش کمک می‌کند. اگر غذا به خوبی جویده نشود، ممکن است خشک بماند. اگر فرد به صورت مرتب آب بنوشد، غذای گیر کرده به راحتی پایین خواهد رفت.

یک لقمه غذای نرم

شاید بلعیدن غذایی دیگر در حالی که غذایی در گلو گیر کرده، کار چندان راحتی نباشد، ولی قورت دادن یک لقمه‌ی جدید به پایین رفتن لقمه‌ی گیر کرده کمک خواهد کرد. یک تکه نان را با شیر یا آب خیس کرده و یک گاز کوچک از آن را قورت دهید.

آلکا – سلتزر یا جوش شیرین

داروی گازداری همچون آلکا – سلتزر (Alka-Seltzer) ممکن است به خورد شدن غذای گیر کرده در گلو کمک کند. این داروها در آب حل می‌شوند و ساختاری شبیه نوشابه‌های گازدار ایجاد می‌کنند و حباب‌های آن‌ها به تجزیه‌ی غذا و ایجاد فشار برای حرکت لقمه‌ی گیر کرده کمک می‌کند.

اگر این دارو در دسترس نباشد، می‌توان مقداری جوش شیرین یا سدیم بیکربنات را در آب حل کرد. این ماده هم به مانند آلکا – سلتزر عمل می‌کند.

کره

گاهی لازم است که سطح مری بیش‌تر از حالت معمول لیز و لزج شود. با وجود اینکه ممکن است ناخوشایند باشد، یک قاشق غذا خوری کره بخورید، کره سطح مری را مرطوب کرده و کمک می‌کند تا غذا به راحتی به سمت معده حرکت کند.

منتظر ماندن

غذاهایی که در گلو گیر می‌کنند، معمولاً خود به خود رد می‌شوند، کافی است که اندکی به آن‌ها زمان بدهیم. به بدن فرصت دهید تا خود به این مشکل رسیدگی کند.

کمک خواستن از پزشک

اگر قادر به بلع لقمه‌های غذا نیستید و احساس ناراحتی می‌کنید، هر چه سریع‌تر از پزشک کمک بخواهید. اگر ناراحتی خاصی ندارید ولی غذا هنوز در گلو گیر کرده است و بعد از گذشت ۲۴ ساعت خارج نشده است، باید اندوسکوپی انجام دهید. بعد از آن امکان آسیب به لایه‌ی پوشاننده‌ی مری وجود دارد. برخی پزشکان توصیه می‌کنند که این کار تا ۶ الی ۱۲ ساعت بعد انجام شود، این کار امکان آسیب را کاهش داده و فرایند خروج ماده‌ی غذایی گیر کرده را آسان‌تر می‌کند.

در جریان انجام اندوسکوپی پزشک قادر به تشخیص عوامل زمینه‌ای نهفته‌ی احتمالی است.

برای گیر کردن غذا در گلو، چه زمانی باید از خدمات فوریت‌های پزشکی کمک گرفت؟

سالانه هزاران نفر بر اثر خفگی جان خود را از دست می‌دهند. این مسئله به صورت خاص در میان کودکان کم سن و سال و افراد بزرگسال بالای ۷۴ سال شایع‌تر است. خفگی زمانی اتفاق می افتد که غذا و یا جسمی خارجی در نای و راه هوایی گیر کرده و لوله‌ی هوایی و جریان هوا را مسدود کند.

زمانی که فرد در حال خفگی است، این علائم را نشان می‌دهد:
قادر به صحبت کردن نیست.
قادر به نفس کشیدن نبوده یا تنفس او با تولید صدا همراه است.
زمانی که تلاش می‌کند تا نفس بکشد، صداهایی جیغ مانند تولید می‌کند.
سرفه‌ی شدید یا ضعیف
تغییر رنگ صورت به رنگ‌های قرمز یا آبی و یا رنگ پریدگی
از دست دادن هوشیاری

خفگی کشنده است و باید هر چه سریع‌تر فوریت‌های پزشکی را در مورد آن انجام داد. در صورت برخورد با این پدیده هر چه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرید و تا زمانی که تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی سر بزنند به سرعت مانور هایملیخ (Heimlich maneuver) یا احیای قلبی و عروقی را با ماساژ قلبی را انجام دهید.

منبه: دکتر دکتر

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv