افزایش تعداد زنان در پارلمان ترکیه
کد خبر: ۲۲۲۲
تاریخ انتشار: 2015 June 13    -    ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
افزایش تعداد زنان در پارلمان ترکیه؛ دستاورد چهار سال فعالیت نهاد زنان ملل متحد/ چند نکته
افزایش تعداد زنان نماینده در پارلمان، عینی و ملموس‌ترین تحول در یک کشور است، اما به‌نظر می‌رسد باید تغییر در نگرش و باورهای افراد جامعه را نسبت به موضوعاتی هم‌چون خانواده و نقش و جایگاه زنان در خانواده و اجتماع انتظار داشت که البته این تغییر نگرش در جوامع اسلامی محل تأمل و تردید قرار دارد.



انتخابات اخیر کشور ترکیه و افزایش تعداد زنان نماینده درآن، به منزله نتیجه و دستاورد 4 سال همکاری مستمر و نزدیک نهاد زنان ملل‌متحد با برخی نهادهای دولتی و غیردولتی این کشور تلقی می‌شود و تأییدی بر چشم‌انداز بلندمدت نهادها و برنامه‌های بین‌المللی دارد که برخلاف اغلب برنامه‌های دولت‌مردان و سازمان‌های دولتی، صرفاً کوتاه مدت و زودبازده نیست؛ رویه‌ای که به خصوص در حوزه زنان با توجه به چالش‌های عمیق و چندوجهی، به شدت مورد نیاز است؛ اگرچه جهت‌گیری آن از منظر آموزه‌های اسلامی مورد تأیید نیست.

به گزارش مهرخانه، بنا بر گزارش نهاد زنان ملل‌متحد، پارلمان ترکیه در انتخابات اخیر این کشور بیش‌ترین تعداد نمایندگان زن را داشته و تعداد نمایندگان زن از 79 به 98 نفر افزایش یافته است.

به این ترتیب زنان از مجموع 550 کرسی در پارلمان، 17.8 درصد را به خود اختصاص داده‌اند؛ اگرچه از منظر نهاد زنان ملل‌متحد این رقم چندان رضایت‌بخش نیست و باید تا میانگین جهانی 22 درصد افزایش یابد. همچنین هنوز 37 استان از 81 استان ترکیه فاقد نماینده در پارلمان هستند.

بنا بر گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ترکیه در میان 142 کشور ار رتبه 125 برخوردار بوده و در زمینه توانمندسازی سیاسی رتبه این کشور 113 اعلام شده است؛ اگرچه با توجه به انتخابات اخیر، پیش‌بینی می‌شود این رتبه ارتقا یابد.
 
البته کشور ترکیه فاقد استراتژی یا راهبرد خاصی برای افزایش تعداد زنان در پارلمان بوده و نتیجه این انتخابات صرفاً ناشی از انتخاب اعضای جامعه بیان شده است؛ اگرچه این تحلیل چندان مورد پذیرش نیست.

مطابق گزارش نهاد زنان ملل متحد، در خصوص با نحوه کاندیدشدن و انتخاب نمایندگان زن، نقش سازمان‌های غیردولتی مهم ازیابی شده است؛ چراکه این سازمان‌ها زنان مذکور را با توجه به فعالیت سیاسی و اجتماعی‌شان و نیز چهره‌های تأثیرگذار از جنبش‌های زنان، گزینش کرده‌اند. همچنین نهاد زنان ملل‌متحد از سال 2011 با کمیته "فرصت برابر برای زنان و مردان در مجمع ملی ترکیه" (1) همکاری داشته که ثمره آن افزایش آمار زنان در پارلمان بوده است.

مطابق گزارش نهاد زنان ملل متحد این افزایش، نتیجه تغییر و تحولات عدیده قبلی در حوزه‌های قانون‌گذاری (هم‌چون اصلاح قوانین و تصویب مقررات جدید)، آموزشی، شغلی، مشارکت سیاسی و دیگر زمینه است. (2)

‌بنا بر این گزارش، انتخابات اخیر کشور ترکیه و افزایش تعداد زنان نماینده درآن، به منزله نتیجه و دستاورد 4 سال همکاری مستمر و نزدیک نهاد زنان ملل‌متحد با برخی نهادهای دولتی و غیردولتی این کشور تلقی می‌شود و تأییدی بر چشم‌انداز بلندمدت نهادها و برنامه‌های بین‌المللی دارد که برخلاف اغلب برنامه‌های دولت‌مردان و سازمان‌های دولتی، صرفاً کوتاه مدت و زودبازده نیست؛ رویه‌ای که به خصوص در حوزه زنان با توجه به چالش‌های عمیق و چندوجهی، به شدت مورد نیاز است؛ اگرچه جهت‌گیری آن از منظر آموزه‌های اسلامی مورد تأیید نیست.

در واقع افزایش تعداد زنان نماینده در پارلمان، عینی و ملموس‌ترین تحول در یک کشور است، اما به‌نظر می‌رسد باید تغییر در نگرش و باورهای افراد جامعه را نسبت به موضوعاتی هم‌چون خانواده و نقش و جایگاه زنان در خانواده و اجتماع انتظار داشت که البته این تغییر نگرش در جوامع اسلامی محل تأمل و تردید قرار دارد؛ چراکه هنوز مناسبات کلی کشورهای اسلامی با نهادهای بین‌المللی به‌ویژه در حوزه زنان و خانواده ترسیم نشده و البته رویکرد بین‌المللی و اسلام به جایگاه، ضرورت و کارکردهای خانواده دارای تعارضات جدی است.
منبع: مهرخانه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار