شبا چیست؟
کد خبر: ۲۱۹۹۹۲
تاریخ انتشار: 2021 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
بهترین راه دریافت شماره شبا، از طریق سایت رسمی بانک است.

بهترین راه دریافت شماره شبا، از طریق سایت رسمی بانک است.

شبا چیست؟

شناسه حساب بانکی ایران را به اختصار شبا می‌نامند.

شبا به شکل صحیح به این صورت تلفظ می‌شود: Sheba

معادل شبا در انگلیسی، اصطلاح IBAN است.

IBAN (مخفف International Bank Account Number یا شماره حساب بانکی بین‌المللی)، یک استاندارد بین‌المللی برای شناسایی حساب‌های بانکی است. این استاندارد فرمت‌های مختلفی در کشورهای مختلف دارد.

در زبان انگلیسی بریتانیایی، کلمه IBAN را به صورت حروف مقطعه (آی بی اِی اِن) می‌خوانند؛ اما آمریکایی‌ها آن را به عنوان یک واژه و به صورت آیبَن تلفظ می‌کنند.

از شبا برای انتقال راحتتر پول استفاده می‌شود.
شبا 24 رقم دارد و با داشتن شماره حساب و گاهی اوقات از روی کارت بانکی در سایت‌ بانک‌های مختلف قابل دریافت است.

نمونه یک شماره شبا:
IR020120000000101975503009

اجزای شماره شبا:

شبا چیست؟

 

از 11 دی ماه 1385 «اول ژانویه سال 2007 میلادی» بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، استفاده از این کد را برای حواله‌های ارزی اجباری کرده است.
مزایا و کاربردهای شماره شبا

برخی از سایت‌ها که در زمینه تجارت الکترونیک فعالیت می‌کنند یا خدماتی را به کاربران ارائه می‌دهند از کاربران خود می‌خواهند شماره شبای خود را ثبت کنند.

شبا برای دریافت سود سهام عدالت نیز کاربرد دارد.

هنگام گرفتن ابزارهای دریافت پول مانند دستگاه کارت‌خوان (POS) و یا درگاه اینترنتی، شماره شبا نیاز است.

شبا تمام اطلاعات یک حساب را در بر دارد. با دانستن شبا می‌توانید وجه را به حساب مربوطه منتقل کنید، بدون اینکه نگران سایر جزئیات حساب باشید.

بنابراین برای حواله‌هایی که از شبا در آن‌ها استفاده می‌شود، نیاز به ذکر و کنترل اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با جزئیات مختلف و گوناگون ندارید.

اگر اشتباهی در وارد کردن شماره شبا پیش آید، سامانه‌های بانکی از اشتباه مشتری یا متصدی بانک در ورود اطلاعات آگاه شده و آن را گزارش می‌کنند.

بدین ترتیب امکان خطای مشتری و متصدی بانک در ورود اطلاعات نادرست و ارسال وجه به حساب‌های دیگر تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد.

شماره شبا برای هر نوع حساب بانکی قابل تعریف است و برای دریافت شبا نیازی به داشتن یک نوع حساب خاص نخواهید داشت. از دیگر مزایای داشتن شماره شبا امکان انجام تراکنش‌های بین المللی و خرید و فروش خارج از کشور است.

تفاوت شماره حساب، شماره شبا و شماره کارت چیست؟

شماره‌ حساب

شماره شناسایی حساب شما در بانک شما است که تقریبا همه افراد با آن آشنایی دارند زیرا این شماره را برای دریافت پول از دیگران، به آنها داده‌اند یا ارسال کرده‌اند. شماره حساب برای انتقال وجه داخلی بین حساب‌های یک بانک کاربرد دارد.

شماره شبا

هر شماره‌حساب یک شماره شبای مخصوص به خود دارد که برای انتقال وجه بین‌بانکی استفاده می‌شود.

شماره کارت

هر حساب بانکی می‌تواند کارت بانکی نیز داشته باشد تا بتواند برداشت پول از خودپرداز، خرید اینترنتی، خرید با کارت‌خوان و… را با سهولت انجام دهد.

شماره کارت نیز در سیستم بانکی ایران یک شماره منحصربه فرد است. با دسترسی به اینترنت‌بانک یا خودپرداز و سایر راه‌ها، از کارت می‌توان برای جابجایی مبالغ بین بانک‌ها استفاده کرد.
شماره کارت تاریخ انقضا دارد اما شماره‌حساب و شبا منقضی نمی‌شوند.

امنیت شماره شبا

ارائه شماره شبا به دیگران هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند.

هرکس با داشتن شماره حساب شخص می‌تواند شماره شبای آنرا از سایت بانک دریافت کند، بنابراین حتی اگر شخصی شماره حساب طرف مقابل را داشته باشد، به راحتی می‌تواند شبا را دریافت کند.

شبای بین المللی

شبا در مبادلات بین‌المللی نیز کار برد مهمی دارد . شبا براساس استاندارد IBAN ایجاد شده است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان – شامل تمام کشورهای اروپایی – به عنوان استاندارد شماره‌ی حساب بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شبای بین‌المللی با افزودن IR به شبای داخلی ساخته می‌شود.

بورسینه

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار