دانستنی‌های جالب از تاریخچه جشنواره کن
کد خبر: ۲۱۷۱۶۹
تاریخ انتشار: 2021 July 15    -    ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
تاریخچه جشنواره فیلم کن به اواخر دهه ۳۰ بازمی‌گردد، زمانی که ژان زای، وزیر آموزش ملی دولت فرانسه با حمایت آمریکا و انگلیس تصمیم گرفت در واکنش به نفوذ دولت‌های فاشسیت آلمان و ایتالیا در انتخاب فیلم‌های جشنواره ونیز، جشنواره‌ای سینمایی راه اندازی کنند. جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن برگزار شد.

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - جشنواره کن (‎/kæn/‎; فرانسوی: Festival de Cannes‎) جشنواره‌ای سالانه است که در کن فرانسه برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رویداد‌های سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌های جدید از تمامی ژانر‌ها از جمله مستند به‌شمار می‌آید. جشنواره کن در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد. این رویداد هر ساله معمولاً در ماه مه در کاخ‌های جشنواره و کنگره‌ها برگزار می‌شود.

جشنواره کن چیست؟

تاریخچه

عکاسی از هنرپیشگان جوان جویای نام یا «ستارک‌ها» در جشنواره کن، رسمی قدیمی است.

تاریخچه جشنواره فیلم کن به اواخر دهه ۳۰ بازمی‌گردد، زمانی که ژان زای، وزیر آموزش ملی دولت فرانسه با حمایت آمریکا و انگلیس تصمیم گرفت در واکنش به نفوذ دولت‌های فاشسیت آلمان و ایتالیا در انتخاب فیلم‌های جشنواره ونیز، جشنواره‌ای سینمایی راه اندازی کنند. جشنواره فیلم کن برای اولین بار در شهر کن در جنوب فرانسه در سپتامبر ۱۹۳۹ برگزار شد، اما پس از آن تا پایان جنگ جهانی دوم برگزاری مجدد این جشنواره متوقف ماند. جشنواره فیلم کن در سال ۱۹۴۶ با حمایت وزارت امور خارجه فرانسه بار دیگر راه‌اندازی شد و با وجود آن که ماهیت اصلی شکل‌گیری آن رقابت با جشنواره ونیز بود، اما مقامات این دو فستیوال در توافقی پنهانی پذیرفتند تا برگزاری هر دو فستیوال در سال‌های متمادی را جشن گرفته و گرامی بدارند. این رویداد سینمایی معتبر در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۰ به علت مشکل بودجه برگزار نشد و در سال ۱۹۵۱ بود که به لطف روابط حسنه میان فرانسه و ایتالیا، زمان برگزاری جشنواره کن به بهار منتقل شد و جشنواره ونیز در همان مدت پاییز باقی ماند. در دهه ۱۹۵۰ میلادی زمان برگزاری جشنواره، از ماه سپتامبر به آوریل تغییر یافت و از سال ۱۹۵۵ میلادی، نخل طلا به عنوان جایزه اصلی جشنواره کن معرفی شد. موقعیت جشنواره کن در سال‌های ۱۹۶۰ در جهان فرهنگ و هنر تثبیت شد و از آن زمان به عنوان معتبرترین جشنواره فیلم در جهان شناخته می‌شود. از سال ۱۹۵۵ بود که جایزه نخل طلا به عنوان جایزه اصلی این رویداد سینمایی معرفی شد. در سال ۱۹۷۲ جشنواره کن که توسط هیئت مدیره اداره می‌شد، به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی ثبت گردید. از سال ۱۹۷۲ مسوولین جشنواره تصمیم به تشکیل هیئت انتخاب جهت گزینش نهایی فیلم‌ها گرفتند و پیش از آن فیلم‌ها توسط نمایندگان جشنواره در کشور‌های مختلف انتخاب می‌شدند. [۱]در سال ۱۹۸۳، یک کاخ جدید و بسیار بزرگتر از جشنواره‌ها و کنگره‌ها برای میزبانی جشنواره ساخته شد، در حالی که دو هفته کارگردان در ساختمان قدیمی باقی ماند. در سال ۱۹۸۷، برای اولین بار از جشنواره، یک فرش قرمز در ورودی کاخ قرار گرفت. برنامه‌های این جشنواره از هفت بخش اصلی تشکیل شده‌است که شامل بخش‌های مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون (مسابقه فیلم‌های کوتاه)، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم می‌شود. در جشنواره بین‌المللی فیلم کن، فیلم‌ها در دو بخش اصلی و فرعی از اقصا نقاط جهان با یکدیگر رقابت می‌کنند. مهم‌ترین و پر افتخارترین جایزه در جشنواره بین‌المللی فیلم کن جایزه نخل طلایی است. از دیگر ویژگی‌های جشنواره فیلم کن خصوصی بودن آن است که در آن بزرگ‌ترین ستارگان سینما و مطرح‌ترین تهیه‌کنندگان عرصه سینما حضور به هم می‌رسانند. قابل ذکر است که فقط اهالی سینما حق شرکت در جشنواره را آن هم با کارت دعوت ویژه دارند. جشنواره بین‌المللی فیلم کن محل بسیار مناسبی برای تهیه‌کنندگان سینما از تمام نقاط جهان است و ایران چندین بار حضور فعال داشته و دارد و از مدعیان اصلی جشنواره می‌باشد که در آن فرصت می‌یابند تا فیلم‌های خود را به شرکت‌های عظیم فیلمسازی عرضه کنند. در طول دهه ۲۰۰۰، این جشنواره تمرکز خود را بیشتر بر پیشرفت‌های تکنولوژیکی در جهان فیلم، به ویژه تکنیک‌های دیجیتال آغاز کرد. در سال ۲۰۰۴، فیلم‌های تاریخی ترمیم شده جشنواره به عنوان آثار کلاسیک کن، که شامل مستند بودند، ارائه شدند.

جشنواره کن چیست؟

نخل طلا

از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۴ جایزه‌ای تحت عنوان جایزه بزرگ جشنواره کن به برنده بهترین فیلم این رویداد سینمایی اعطاء می‌شد، اما در سال ۱۹۶۵ هیئت داوران جشنواره پیشنهاد دادند جایزهٔ بزرگ جشنواره هر سال با طراحی جدید از یکی از هنرمندان معاصر ساخته شود. در اواخر سال ۱۹۵۴ هیئت مدیره جشنواره کن گروهی از جواهرسازان را برای طراحی «نخل» دعوت کردند و در نهایت اولین بار در سال ۱۹۵۴ لوچینه لازون جواهرساز پاریسی پیشنهاد استفاده از برگ نخل که سمبل شهر کن و جشنواره فیلم کن شده بود را به‌عنوان جایزه داد که در نهایت از سال ۱۹۵۵ جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد.

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن، جشنواره‌ای سالانه است که در کن فرانسه برگزار می‌شود. جشنواره کن یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین رویداد‌های سینمایی جهان و محلی برای پیش‌نمایش فیلم‌های جدید از تمامی ژانر‌ها از جمله مستند به‌شمار می‌آید.

جشنواره کن از اولین سال‌های تأسیس اش در سال ۱۹۴۶ به گواه اکثر سینما دوستان و منتقدان سینمایی، معتبرترین جشنواره اروپایی و یکی از معتبرترین جشواره‌های جهان است. فیلم‌های جشنواره کن هرساله در سطح برترین فیلم‌های سینمای جهان از لحاظ سینمایی و نه سرگرمی (برخلاف اسکار) قرار دارند. نام فیلم‌هایی که در جشنواره کن برنده جایزه می‌شوند در تاریخ سینما ماندگار خواهد شد. حضور بزرگترین کارگردانان و ستارگان کهکشان سینما در جشنواره کن، به این رویداد فرهنگی جهانی اعتبار زیادی بخشیده است.

بیشتر بخوانید: 

استایل چند بازیگر معروف در جشنواره کن

استایل گوهر خیراندیش روی فرش قرمز جشنواره کن

توصیه یک منتقد: درباره فرهادی جوگیر نشوید

فیلم‌هایی که در جشنواره کن نمایش داده می‌شود کمتر در بقیه جشنواره‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند و اصولاً فروش زیادی هم در گیشه نخواهند داشت. ولی جایزه جشنواره کن از لحاظ هنری ارزشی والاتر از سایر جوایز بین المللی دارد. به عبارت دیگر بعد معنوی جشنواره کن بالاتر از بعد‌های مادی آن است. در هر سال ده‌ها کارگردان بزرگ که آثارشان را غیر از جشنواره کن نمی‌توانید در جشنواره‌های دیگری پیدا کنید در این جشنواره حضور دارند.

جشنواره کن چیست؟

کن کجاست؟

کن شهری واقع در فرنچ‌ریورا در جنوب فرانسه و مکانی تجملاتی است که هر سال بسیاری از چهره‌های پولدار و سرشناس را به خود جلب می‌کند. البته مهم‌ترین جاذبه این شهر هم جشنواره بین‌المللی فیلم کن است. تمامی هتل‌های این ساحل بی نظیر از یک سال قبل برای جشنواره کن رزرو کامل می‌شود.

 

هدف از برگزاری جشنواره کن چیست؟

وب‌سایت رسمی جشنواره کن این رویداد را جشنی برای تجلیل از هنر سینما توصیف کرده است. پس می‌توان گفت که در معتبرترین جشنواره فیلم جهان در وهله نخست فیلم‌ها و مستند‌های ژانر‌های مختلف سینما از کشور‌های متفاوت به نمایش در‌می‌آیند.

برخی از بزرگترین آثار سینمایی جهان برای نخستین نمایش جهانی خود، جشنواره کن را انتخاب می‌کنند و بسیاری از این آثار پس از نمایش در کن پیروزمندانه تا انتهای فصل جوایز سینمایی پیش می‌روند.

داوری فیلم‌های جشنواره کن به عهده چه کسانی است؟

جشنواره کن چیست؟

هر سال بیش از هزار فیلم از سراسر جهان به جشنواره کن فرستاده می‌شود. کمیتۀ انتخاب به تماشای تک‌تک فیلم‌ها نشسته و از میان آن‌ها فیلم‌های حاضر در جشنواره کن را انتخاب می‌کنند. در جشنواره فیلم کن دو هیات داوران وجود دارد: یکی برای فیلم‌های بلند و یکی برای فیلم‌های کوتاه و سینه‌فونداسیون. داوری بخش نوعی نگاه و دوربین طلایی را هم هیات‌های داوری برعهده دارند. در جشنواره کن برای انتخاب برنده، اعضای هیات داوران به صورت مخفی رای می‌دهند و در نهایت فیلمی که بالاترین رای را دارد، برنده می‌شود. تمامی داوران جشنواره فیلم کن به دعوت کمیته انتخاب به جشنواره کن می‌آیند و همگی از فعالان صنعت سینمای جهان و اغلب کارگردان و بازیگر هستند.

یکی از نکات جالب جشنواره کن این است که داوران می‌توانند با در نظر گرفتن فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی جایزه‌ای به این جشنواره اضافه کنند. برای نمونه ساموئل ال. جکسون سال ۱۹۹۱ برای فیلم «تب جنگل» به کارگردانی اسپایک لی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گرفت که در جشنواره کن وجود ندارد.

برنامه‌های جشنواره کن

جشنواره کن چیست؟

برنامه‌های جشنواره کن از هفت بخش اصلی مسابقه، خارج از مسابقه، نوعی نگاه، سینه فونداسیون، هفته منتقدان، دو هفته کارگردانان و بازار فیلم تشکیل شده است.

۱. بخش مسابقه جشنواره کن: در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن معمولا ۲۰ فیلم حضور دارند که نامزد دریافت نخل طلا هستند که کسب جایزه کن تاثیر بسزایی در فروش آن فیلم در اکران‌های عمومی خواهد داشت.

۲. خارج از مسابقه جشنواره کن: تعداد زیادی از فیلم‌های سینمایی بلند در این بخش جشنواره کن به نمایش گذاشته می‌شوند که معمولا فیلم‌هایی هستند که ازسوی هیئت انتخاب برای بخش مسابقه انتخاب نمی‌شوند، اما ازنظر برگزارکنندگان جشنواره کن شایستگی حضور در این جشنواره را دارند. یکی از برنامه‌های این بخش جشنواره فیلم کن، نمایش بخش‌های تدوین نشده فیلم‌های درحال تولید کارگردانان مطرح سینما است.

۳. بخش نوعی نگاه: این بخش از جشنواره کن برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ برگزار شد که به معرفی آثار برجسته سینمای جهان اختصاص دارد. این بخش غیررقابتی است.

۴. بخش سینه فونداسیون جشنواره کن: این بخش به مسابقه فیلم‌های کوتاه اختصاص دارد در سال ۱۹۹۸ به برنامه‌های جشنواره کن اضافه شد. حدود ۱۵ فیلم کوتاه از سراسر جهان که عموما توسط دانشجویان مدرسه‌های فیلم ساخته شده، توسط جشنواره فیلم کن انتخاب می‌شوند. این بخش از جشنواره کن هیات داوری جداگانه دارد و سه جایزه به فیلم‌های برگزیده اعطا می‌شود.

۵. بخش هفته منتقدان: این بخش از جشنواره فیلم کن به عنوان قدیمی‌ترین بخش جنبی جشنواره کن در سال ۱۹۶۲ پایه گذاری شد و توسط انجمن منتقدان فیلم فرانسه اداره می‌شود. این بخش از جشنواره فیلم کن به معرفی آثار فیلم سازان جدید جهان می‌پردازد.

۶. بخش دوهفته کارگردانان: این بخش از جشنواره کن در سال ۱۹۶۸ هم زمان با اعتصاب‌های سراسری فرانسه که به لغو برگزاری جشنواره کن در آن سال انجامید آغاز به کار کرد. این بخش به رادیکال‌ترین بخش جشنواره کن مشهور است و به معرفی فیلم‌های بلند و کوتاه فیلم سازان جهان می‌پردازد.

۷. بخش مارش دو فیلم: مارش دو فیلم و یا همان بازار فیلم از دیگر بخش‌های اصلی جشنواره کن است. بازاریاب‌ها و پخش کننده‌های فیلم از سراسر دنیا برای خرید، فروش و گرفتن اجازه پخش جهانی فیلم به جشنواره کن می‌آیند. این بازار در نوع خودش مهم‌ترین و بزرگ‌ترین بازار فیلم جهان محسوب می‌شود.

در انتها به طور کامل برنامه جشنواره کن 2021 را برای شما آورده ایم:

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن ۲۰۲۱

جشنواره کن ۲۰۲۱ با قدرت بازگشته و در بخش اصلی هفتاد و چهارمین دوره‌ این جشنواره، فیلم‌هایی از وس اندرسون، لئو کاراکس و … حضور دارند. گرچه از قبل اعلام شده بود این دوره در اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، اما سرانجام در تیرماه امسال این رویداد مهم سینمایی در شهر کن رخ می‌دهد.

پس‌ازآنکه همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ باعث شد جشنواره کن تعطیل شود، این دوره به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد. در دوره‌ قبلی، که برگزار نشد، قرار بود اسپایک لی رییس هیئت‌داوران جشنواره باشد و فیلم پنج همخون (Da 5 Bloods) او هم در بخش غیررقابتی کن به نمایش دربیاید؛ درنهایت امسال این اتفاق رخ داد و در این دوره اسپایک لی رییس هیئت‌داوران است. فیلم‌هایی مانند: گزارش فرانسوی (The French Dispatch) اثر وس اندرسون، انت (Annette) اثر لئوس کاراکس و بندتا (Benedetta) اثر پل ورهاون، همگی قرار بود که در جشنواره کن سال ۲۰۲۰ برای اولین بار به نمایش درآیند؛ اما پس از تحمل یک سال پنهان بودن از دنیا، هم‌اکنون برای حضور در جشنواره کن ۲۰۲۱ تایید شده‌اند.


با توجه به اینکه جشنواره کن ۲۰۲۱ اولین جشنواره‌ای است که در شرایط همه‌گیری کرونا برگزار می‌شود، همان‌قدر که در مورد فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره حرف‌وحدیث وجود دارد، در مورد پروتکل‌های بهداشتی و امنیتی آن نیز سوال‌هایی مطرح است. مسئول روابط عمومی جشنواره، تیری فرمو به اریک کوهن (به خبرنگار ایندی وایر) گفته است که اکران‌های امسال با تمام ظرفیت سالن‌ها اجرا می‌شود اما زدن ماسک برای همه‌ تماشاچیان الزامی خواهد بود.

فرمو افزود: «تزریق واکسن اجباری نیست، اما از همه تست کووید گرفته خواهد شد. شرکت‌کنندگان یا باید گواهی تزریق واکسن ارائه کنند و یا جواب آزمایش کرونای منفی داشته باشند. اساسا دسترسی به کاخ جشنواره و ورود به سالن‌های نمایش بدون داشتن کارت سلامت معتبر، امکان‌پذیر نخواهد بود. اعتبار کارت‌های سلامت از طریق یکی از روش‌های زیر ثابت می‌شود: تزریق کامل دوزهای واکسن، کسب ایمنی پس از ابتلا به ویروس درصورتی‌که بین ۶ ماه تا ۱۵ روز گذشته باشد، و یا نتیجه منفی آزمایش پی‌سی‌آر یا آنتی‌بادی که دارای ۴۸ ساعت اعتبار است.»

بیشتر بخوانید: 

تصویری از جدیدترین فیلم اصغر فرهادی

لباس عجیب بازیگر فنلاندی در جشنواره کن

دختر شان پن با فیلم پدرش در جشنواره کن

اوایل این هفته کن تایید کرد که در جشنواره کن ۲۰۲۱ نخل طلای افتخاری به جودی فاستر اهدا خواهد شد و او مهمان افتخاری جشن افتتاحیه خواهد بود. اولین حضور فاستر در جشنواره کن با فیلم برنده‌ نخل طلای آن سال راننده تاکسی (Taxi Driver) اثر مارتین اسکورسیزی بود؛ در آن سال فاستر تنها ۱۳ سال داشت. همچنین در سال ۲۰۱۶، فیلم هیولای پول (Money Monster) با بازی جرج کلونی و جولیا رابرتس که جودی فاستر آن را کارگردانی کرده بود، اولین نمایش جهانی‌اش را در بخش غیررقابتی فستیوال کن داشت.

رییس فستیوال کن پیر لسکور در سخنرانی‌اش به این موضوع اشاره کرد: حضور جودی فاستر در جشن بازگشت فستیوال به شهر کن، برای ما یک هدیه‌ ارزشمند است. او به راستی انرژی بی‌همتایی دارد و مظهر مدرنیت، روح درخشان استقلال و ضرورت آزادی است.

جشنواره کن ۲۰۲۱ از ۱۵ تیرماه شروع شده و تا ۲۶ تیرماه ادامه دارد.

جشنواره کن چیست؟

فیلم افتتاحیه

* انت اثر لئوس کاراکس (در بخش مسابقه هم حضور دارد)

بخش مسابقه

جشنواره کن چیست؟

* زانوی احد (Ahed’s Knee) اثر نداو لاپید

* انت اثر لئوس کاراکس

* بندتا اثر پل ورهوفن

* جزیره‌ برگمان (Bergman Island) اثر میا هانسن‌لاو

* ضربان کازابلانکا (Casablanca Beats) اثر نبیل آیوچ

* کوپه شماره ۶ (Compartment No. 6) اثر جوهو کوزمانن

* ماشینم را بران (Drive My Car) اثر ریوسوکه هاماگوچی

* همه چیز خوب شد (Everything Went Fine) اثر فرانسوا اوزون

* گزارش فرانسوی اثر وس اندرسون

* شکست (La fracture) اثر کاترین کورسینی

* لینگویی (Lingui) اثر محمد صالح هارون

* مموریا (Memoria) اثر اپیچتپانگ ویراستاکول

* نیترام (Nitram) اثر جاستین کورزل

* پاریس منطقه ۱۳ (Paris, 13th District) اثر ژاک اودیار

* فرانسه (Par un Demi Clair Matin) اثر برونو دومان

* بیماری پتروف (Petrov’s Flu) اثر کیریل سربرنیکوف

* راکت قرمز (Red Rocket) اثر شان بیکر

* بی‌قرار (The Restless) اثر خواکیم لافوس

* داستان همسرم (The Story of My Wife) اثر ایلدیکو انیدی

* سه طبقه (Three Floors) اثر نانی مورتی

* تایتان (Titane) اثر جولیا دوکرنا

* بدترین ادم روی زمین (The Worst Person in the World) اثر خواکیم تیر

* روز پرچم (Flag Day) اثر شان پن

* قهرمان اثر اصغر فرهادی

فیلم قهرمان اثر اصغر فرهادی، امروز راهی جشنواره کن شد. فیلم قهرمان در مجموع ۵ بار در جشنواره کن به‌نمایش درمی‌آید.
اولین نمایش این اثر، در ساعت ۱۵:۳۰ امروز ۱۳ جولای (۲۲ تیر) در سالن اصلی گرند لومیر کاخ جشنواره خواهد بود و نمایش‌های بعدی فیلم قهرمان فردا به‌ترتیب در ساعت ۹:۳۰ و ساعت ۱۱:۳۰ خواهد بود.
محسن تنابنده، امیر جدیدی، رعنا آزادی‌ور و سارینا فرهادی در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نوعی نگاه

جشنواره کن چیست؟

* بعد از یانگ (After Yang) اثر کوگونادا

* بایو آبی (Blue Bayou) اثر جاستین چن

* مادر خوب (Bonne Mère) اثر هافسیا هرزی

* تعهد حسن (Commitment Hasan) اثر حسن سمیح

* فرِدا (Freda) اثر جسیکا جنوس

* دلو (بازداشت خانگی) (House Arrest OR Delo) اثر الکسی جرمن جونیور

* شب آتش (The Innocents) اثر تاتیانا هوئزو

* یک دنیا (Lamb) اثر لورا وندل

* زن‌ها هم گریه می‌کنند (Women Do Cry) اثر مینا میلوا و واسلا کازاکوا

* تمدن (La Civil) اثر تئودورا آنا میهای

* گشودن مشت‌ها (Unclenching the Fists) اثر کیرا کووالنکو

* بگذار صبح باشند (Let Their Be Morning) اثر اران کلیرین

* رحانا مریم نور (Rehana Maryam Noor) اثر عبدالله محمد سعد

* برادرانم و من (Mes Freres Et Moi) اثر یهان مانکا

پریمیر کن (فیلم‌هایی که اولین نمایششان در کن است)

جشنواره کن چیست؟

* تکامل (Evolution) اثر کرنل موندروزو

* گاو (Cow) اثر اندره ارنولد

* فریب (Deception) اثر آرناد دسپلچین

* مرا محکم بگیر (Hold Me Tight) اثر متئو الماریک

* در مقابل صورت تو (In Front of Your Face) اثر هانگ سون سو

* آهنگ‌های عاشقانه برای آدم‌های سرسخت (Love Songs for Tough Guys) اثر ساموئل بنچتریت

* یکشنبه‌های مادرانگی (Mothering Sunday) اثر اوا هوسن

* ول (Val) اثر تینگ پو و لئو اسکات

* گرداب (Vortex) اثر گاسپار نوء

خارج از مسابقه

جشنواره کن چیست؟

* الین صدای عشق (Aline, the Voice of Love) اثر والری لمرسیه

* زمینه‌ی بابی یار (Babi Yar. Context) اثر سرگی لوزنیتسا

* بک نرد (Bac Nord) اثر سدریک خیمنز

* اعلام فوریت (Emergency Declaration) اثر هان جاء ریم

* در دوران زندگیش (In His Lifetime) اثر امانوئل برکوت

* آب راکد (Stillwater) اثر تام مک کارتی

* زیرزمین مخملی (The Velvet Underground) اثر تاد هینس

* اف۹ (F9) اثر جاستین لین

* ان فرانک کجاست؟ (Where Is Anne Frank) اثر آری فولمن

نمایش ویژه

جشنواره کن چیست؟

* دفترچه‌های سیاه (Black Notebooks) اثر شلومی الکابتز

* اچ۶ (H6) اثر یی یی

* جین از شارلوت (Jane by Charlotte) اثر شارلوت گینزبرگ

* بازدید جی اف کی: از پشت شیشه (JFK Revisited: Through the Looking Glass) اثر الیور استون

* دریانورد کوهستان (Mariner of the Mountains) اثر کریم آینوز

* زمینه بابی یار (Baby Yar. Context) اثر سرگی لوزنیتسا

* سال طوفان جاویدان (The Year of the Everlasting Storm) اثر جعفر پناهی، آنتونی چن، مالیک ویتال، لورا پویتراس، دومینگا سوتومایار، دیوید لوری و اپیچتپانگ ویراستاکول

* دنیاهای جدید گهواره‌ یک تمدن (New Worlds, The Cradle Of A Civilization) اثر اندرو موسکاتو

* عشق من می‌ ایوبیتا (Mi iubita, Mon amour) اثر نئومی مرلانت

* حماسه‌ها (Les Héroïques) اثر ماکسیم روی

* آیا امشب دلتنگی؟ (?Are You Lonesome Tonight) اثر ون شیپی

اکران نیمه‌شب

جشنواره کن چیست؟

* پرتقال‌های خونین (Bloody Oranges) اثر ژان-کریستوف موریس

* ترالالا (Tralala) اثر آرناد و ژان-ماری لاریو

* سوپریمز (Supremes) اثر ادری استروگو

کلاسیک‌های کن

جشنواره کن چیست؟

* طبقه کشتار (The Killing Floor) اثر بیل دوک (۱۹۸۵، ۱ ساعت و ۵۸ دقیقه، ایالات متحده)

* ماه طلوع کرده است (The Moon Has Risen) اثر کینویو تاناکا (۱۹۵۵، ۱ ساعت و ۴۲ دقیقه، ژاپن)

* مسیر (The Path) اثر آنا ماریسکال (۱۹۶۴، ۱ ساعت و ۳۱ دقیقه، اسپانیا)

* قتل در هارلم (Murder in Harlem) اثر اسکار میشو (۱۹۳۵، ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه، ایالات متحده)

* اوسکار میشو- ابرقهرمان فیلم سازی سیاه (Oscar Micheaux – The Superhero of Black Filmmaking) اثر فرانچسکو زیپل (۱ ساعت و ۲۰ دقیقه، ایتالیا)

* اورفه سیاه (Black Orfeus) اثر مارسل کاموس (۱۹۵۹، ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه، فرانسه/برزیل/ایتالیا)

* گل‌های سنت فرانسیس (Francesco, giullare di Dio) اثر روبرتو روسلینی (۱۹۵۰، ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه، ایتالیا)

* گستاخ (The Hussy) اثر ژاک دویلون (۱۹۸۷، ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه، فرانسه)

* من می‌دانم کجا می‌روم (I Know Where I’m Going) اثر مایکل پاول و امریک پرسبرگر (۱۹۴۵، ۱ ساعت و ۳۲ دقیقه، انگلستان)

* مرگ پیامبر (Lumumba: Death of a Prophet) اثر رائول پک (۱۹۹۰، ۱ ساعت و ۹ دقیقه،آلمان،سوییس،بلژیک،هاییتی)

* مرگ دوستی (Friendship’s Death) اثر پیتر ولن (۱۹۸۷، ۱ ساعت و ۱۸ دقیقه، انگلستان)

* توپ گرد و غبار (Bal poussière) اثر هنری دوپارک (۱۹۸۹، ۱ ساعت ۳۳ دقیقه، ساحل عاج)

* زندگی دوگانه ورونیک (The Double Life of Véronique) اثر کریستوف کیشلوفسکی (۱۹۹۱، ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه، لهستان)

* ت مثل تقلب (F for Fake) اثر اورسون ولز (۱۹۳۷، ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه، فرانسه/ایران/ آلمان)

* حوض شیطان (Demon Pond) اثر ماساهیرو شینودا (۱۹۷۹، ۲ ساعت و ۴ دقیقه، ژاپن)

* جنگ تمام شده است (The War is Over) اثر آلن رنه (۱۹۶۶، ۲ ساعت و ۱ دقیقه، فرانسه)

* شکست حامل (Not Delivered) اثر ژیل گرانژی (۱۹۵۷، ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه، فرانسه)

* لوییزعزیز (Louise) اثر فیلیپ دوبروکا (۱۹۷۲، ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه، ایتالیا)

* خاطرات فرزندانم (Diary for my children) اثر مارتا مساروش (۱۹۸۳، ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه، مجارستان)

* گربه کاساندرا (The Cassandra Ca) اثر وویچخ یاسنی (۱۹۶۳، ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه، جمهوری چک)

* توبه (Repentance) اثر تنگیز آبولادزه (۱۹۸۴، ۲ ساعت و ۳۳ دقیقه، گرجستان)

* روز چهاردهم (The Fourteenth Day) اثر زدراوکو ولیمیرویچ (۱۹۶۰، ۱ ساعت و ۴۱ دقیقه،مونته نگرو/صربستان)

* راه امید (The Path of Hope) اثر پیترو جرمی (۱۹۴۰، ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه، ایتالیا)

* نامه‌ای از یک زن ناشناس (Letter from an Unknown Woman) اثر ماکس افولس (۱۹۴۸، ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه، ایالات متحده)

* جاده مالهالند (Mulholland Drive) اثر دیوید لینچ (۲۰۰۱، ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه، ایالات متحده)

* طوفان‌های جرمی توماس (The Storms of Jeremy Thomas) اثر مارک کوزین (۱ ساعت و ۲۹ دقیقه، انگلستان)

* متوهم (l’illusionniste) اثر پاسکال-الکس وینسنت (۱ ساعت و ۲۱ دقیقه، فرانسه/ژاپن)

* یک فیلمساز سورئالیست (Buñuel, un cineasta surrealista) اثر خاویر اسپادا (۱ ساعت و ۲۳ دقیقه، اسپانیا)

* همه چیز درباره ایو مونتان (All About Yves Montand) اثر ایو ژولاند (۱ ساعت و ۴۰ دقیقه، فرانسه)

* داستان فیلم: یک نسل جدید (The Story of Film: a New Generation) اثر مارک کوزین (۲ ساعت و ۴۰ دقیقه، انگلستان)

* سوسو زدن ارواح عشق رفته (Flickering Ghosts of Love Gone By) اثر آندره بونزل (۱ ساعت و ۵۰ دقیقه، فرانسه)آلبوم عکس هنرمندان در فرش قرمز کن ۲۰۲۱ 

آلبوم عکس هنرمندان در فرش قرمز کن ۲۰۲۱

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟

جشنواره کن چیست؟

 

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار