ایفمارک چیست و ایفمارک کجاست؟
کد خبر: ۲۱۴۳۱۹
تاریخ انتشار: 2021 June 14    -    ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰

ایفمارک چیست و ایفمارک کجاست؟

ایفمارک (IFMARC) واژه ای اختصاری و جایگزین “Iran Football Medical Assessment and Rehabilitation Center” است که با استفاده از حروف اول این کلمات به صورت ایفمارک شناخته شده است. معنی ایفمارک به فارسی “مرکز ارزیابی های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران” است.

ایفمارک چیست و ایفمارک کجاست؟

ایفمارک (IFMARC) واژه ای اختصاری و جایگزین “Iran Football Medical Assessment and Rehabilitation Center” است که با استفاده از حروف اول این کلمات به صورت ایفمارک شناخته شده است. معنی ایفمارک به فارسی “مرکز ارزیابی های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران” است. در واقع از سال ۲۰۰۵ که اف مارک “F- MARC” (مرکز ارزیابی های پزشکی و تحقیقات فیفا) آغاز به ارائه مجوز به مراکز تخصصی پزشکی در تمام نقاط دنیا نمود، این مراکز در نقاط مختلف دنیا به وجود آمدند که اولین آن در همان سال ۲۰۰۵ در زوریخ سوییس به وجود آمد. هدف فیفا از ارائه ی مجوز و راه اندازی این مراکز، نزدیک کردن قوانین و استاندارد سازی خدمات پزشکی فوتبال در سراسر دنیا با در نظر گفتن حمایت های مادی و معنوی خود از این مراکز بود. در همین راستا برای تشکیل مرکز ایفمارک در ایران، در سال ۲۰۱۴، فدراسیون فوتبال ایران با تلاش های دکتر زهره هراتیان (یکی از نیروهای فعال بین المللی خود در عرصه پزشکی فوتبال) درخواست اخذ مجوز مرکز پزشکی عالی فیفا را به فیفا ارسال نمود و نهایتا در سال ۲۰۱۵ پس از بازدید نماینده فیفا از محل ساختمان کمپ تیم های ملی و تایید نهایی فیفا و دریافت معادل ۳۰۰ هزار دلار تجهیزات، مرکز ایفمارک در ایران راه اندازی شد و ریاست ایفمارک به مدت ۵ سال از سوی فدراسیون و فیفا به دکتر زهره هراتیان سپرده شد. سوابق کاری دکتر زهره هراتیان رییس ایفمارک بر اساس اعلام سایت رسمی ایفمارک به صورت ذیل است :

پزشک متخصص دارای بورد تخصصی پزشکی ورزشی از دانشگاه علوم پزشکی ایران
بازیکن سابق فوتسال در تیم راه اهن ،لیگ برتر بانوان
افسر پزشکی فیفا ازسال ۲۰۱۱
عضو کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال ۲۰۱۴
پزشک تیم های ملی فوتبال ۲۰۰۸-۲۰۱۱
مسئول زیرکمیته توسعه و تحقیقات پزشکی فدراسیون فوتبال ۲۰۱۱-۲۰۱۴
نماینده پزشکی فدراسیون جهانی بدمینتون از سال ۲۰۱۳
عضو کمیته بانوان فدراسیون فوتبال از سال ۲۰۱۶

از جمله اصلی ترین مسئولیت های مرکز ایفمارک موارد زیر است :

انجام معاینات پزشکی، پیش از فصل : برای کلیه بازیکنان حرفه ای ، بازیکنان آماتور ، داوران فوتبال و سایر رشته های ورزشی طبق استانداردهای فیفا
تدوین استانداردهای ملی پزشکی فوتبال
پیشگیری از مرگ های ناگهانی
مبارزه با دوپینگ
تدوین پروتکل های بازتوانی به شکلی که ورزشکاران در حداقل زمان ممکن به میادین ورزشی بازگردند
انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی

ایفمارک چیست و ایفمارک کجاست؟

ایفمارک کجاست؟

آدرس مرکز ارزیابی های پزشکی و بازتوانی فوتبال ایران یا همان ایفمارک به شرح ذیل است:

تهران – بلوار غربی ورزشگاه آزادی، بالاتر از هتل المپیک، مرکز ملی فوتبال ایران، مرکز پزشکی ایفمارک

موج باز

آخرین اخبار