از موشک سجیل بیشتر بدانید
کد خبر: ۲۱۱۴۸۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2021 May 13    -    ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰

از موشک سجیل بیشتر بدانید

موشک سجیل به عنوان یکی از موشک های بالستیک جمهوری اسلامی ایران، در کلاس موشک های زمین به زمین قرار می گیرد. این موشک بالستیک، دو مرحله ای است یعنی از دو موتور دارای سوخت جامد مرکب بهره می برد.

از موشک سجیل بیشتر بدانید

موشک سجیل به عنوان یکی از موشک های بالستیک جمهوری اسلامی ایران، در کلاس موشک های زمین به زمین قرار می گیرد. این موشک بالستیک، دو مرحله ای است یعنی از دو موتور دارای سوخت جامد مرکب بهره می برد.

این موشک بالستیک معروف ایران که به موشک سجیل دو نیز شناخته می شود، در آذرماه سال 1388 از آزمایشات نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سربلند بیرون آمد.

به گفته ی اداره ی تبلیغات دفاعی سپاه پاسداران، موشک سجیل دو از لحاظ زمان پرتاب و سرعت عملیات نسبت به نسل پیشین این نوع موشک بالستیک، بهینه شده است.

موشک های سجیل مدل پیشرفته ی موشک های شهاب 3 می باشند.

مشخصات و ویژگی های موشک سجیل چیست؟

از موشک سجیل بیشتر بدانید

از مهمترین مشخصات موشک سجیل می توان به عدم وجود کلاهک هدایت شونده در آن اشاره نمود. نبود کلاهک هدایت شونده در موشک های جنگی درصد هدف گیری دقیق را کاهش می دهد؛ اما موشک سجیل 2 با مهندسی دقیق بالک های سری جنگی آن و کمک سیستم های ناوبری به همراه ژیروسکوپ های دقیق، توانسته مقدار خطای خود را به زیر 10 متر برساند.

این نوع از موشک های بالستیک می توانند از طریق سکو های پرتاب متحرک یا سیلو های زیر زمینی نیز قابلیت پرتاب داشته باشند. پرتاب های سجیل به صورت عمودی یا دارای زاویه نسبت به برد آن انجام می گیرد.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی ساخت این موشک بالستیک پیشرفته، توانسته است آن را با طول 18 متر و قطر 1.2 متر و وزن 23 تن تولید نماید.

شاید این موشک جزء سنگین وزن ترین موشک های ساخت ایران باشد، اما تیتر بسیاری از روزنامه های بین المللی عنوان دارد، سجیل 2 در حدود 10 دقیقه می تواند بیش از 2000 کیلومتر را طی کند.

برد مؤثر سجیل 2 با موتور دو مرحله ای سوخت جامد مرکب خود بین 2000 تا 2500 کیلومتر می باشد.

سوخت جامد به نسبت سوخت مایع، در موتور یک احتراق پیوسته را ایجاد می نماید، و سبب می شود موشک های دارای سوخت جامد، مسافت بیشتری را نسبت به موشک های دارای سوخت مایع طی کنند.

یکی دیگر از مزایای سوخت جامد ماندگاری بالای آن است، که این قابلیت در موشک سجیل 2 سبب شده است مخزن آن بعد از هر بار سوختگیری، دیگر تا حدود 9 سال نیاز به تعویض سوخت نداشته باشد؛ این مزیت برای سجیل می تواند آن را هر لحظه آماده ی دفاع از خاک کشورمان کند.

از دیگر مشخصات موشک سجیل سقف پرواز آن است که بین 450 تا 500 کیلومتر است.

سرعت این موشک بالستیک در مرحله ی شیرجه 3600 تا 4300 متر بر ثانیه می باشد، که از سامانه هدایتی اینرسی برخوردار است.

مهمترین مشخصه ی سجیل به عنوان یک موشک بالستیک موفق، دقت و سیستم پیشرفته ی ناوبری منحصر بفرد آن است، که کمتر موشک بالستیکی در دنیا از آن برخوردار می باشد.

قابلیت های دقیق ناوبری سجیل سبب شده است که بتواند از سد بسیاری سامانه های ضد موشک بالستیک دنیا به راحتی عبور کند و به هدف اصابت نماید.

asemanx.com

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
2
0
دفاع مستحکم از سرزمین ایران
به شخصه به وجد آمدم از دانش دانشمندان طراح سیستم پیچیده موشک سجیل
پر توان باشید با اتکال به خدای بزرگ
محمد ثانیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
0
0
آینده را علم و دانش در زمینه های مختلف تعیین می کند نه موشک
هر کدام از این موشکها نزدیک به بیست میلیون دلار هزینه دارد، آیا شما که با دیدن آن به وجد می آیید می دانید به ازای هر یک موشک چندهزار فرصت شغلی نابود می شود؟

یک ویروس از راه رسید و کشور را تا به امروز به تزلزل انداخته، آیا موشک توانست دردی از ما دوا کند؟
حالا تصور کنید اگر به جای یکی فقط یکی از پروژه های موشکی، روی واکسن کار می کردیم، چقدر بازآوری ارزی برای کشور داشت؟
مگر فایزر همزمان با پیدایش ویروس شروع به تحقیق در زمینه ساخت واکسن نکرد؟
ما چه کردیم؟
دلارها و قدرت همه دست عده ای هستند که درد ما را بهتر از ما تشخیص می دهند

بنابراین برادر و خواهر هموطن، با دیدن یک موشک جوگیر نشو..این موشکها برای خرابی خانه من و تو ساخته شدند نه آبادی
هر وقت خبری درباره موشک دیدی..زیرش بنویس نه به موشک...من کار می خواهم نان و خانه
جوان دهه60
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
0
0
هزینه ساخت این موشک ها و ادوات نظامی که به کشورهای یمن،عراق،سوریه،افغانستان،لبنان،فلسطین از پول مردم ایران ارسال میشود را نیز درج بفرمایید...
با تشکر از شما تابناک جان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
0
0
موشک های از رده خارج چینی و روسی هست که تکنولوژی اون برای حداقل ۳۰ سال پیشه و به بهای چند صد ملیارد دلار ناقابل یا چند صد سال نفت و گاز مجانی یا اهدای جزیره و استان حاضر شدن به ایران بدن
آخرین اخبار