رگبار و رعد و برق در ۲۱ استان کشور
کد خبر: ۲۱۱۱۷۱
تاریخ انتشار: 2021 May 09    -    ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک و احتمال بارش تگرگ تا سه شنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) در ۲۱ استان و افزایش ارتفاع موج در دریای خزر و خلیج فارس هشدار داد.

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک و احتمال بارش تگرگ تا سه شنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) در ۲۱ استان و افزایش ارتفاع موج در دریای خزر و خلیج فارس هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: وقوع رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گرد و خاک و احتمال بارش تگرگ به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب یکشنبه (۱۹ اردیبهشت ماه) برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، دوشنبه (۲۰ اردیبهشت ماه) برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، همدان، مرکزی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، غرب یزد، شمال و شرق فارس و شمال و غرب سمنان و سه‌شنبه (۲۱ اردیبهشت ماه) برای استان‌های کرمان، اصفهان، شمال فارس، غرب یزد، قزوین، البرز، تهران، شمال سمنان، همدان، مرکزی و قم قابل پیش‌بینی است.

در چنین شرایطی احتمال جاری شدن روان‌آب موقت در مسیل‌ها، صاعقه و برق‌گرفتگی در مناطق مرتفع و مستعد، احتمال شکستن درختان فرسوده وآسیب به سازه‌های موقت وجود دارد و بر اساس توصیه هواشناسی احتیاط در تردد و توقف در کنار رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در کوهنوردی و چرای دام‌ در مناطق مرتفع و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و شب و تحکیم سازه‌های موقتی مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در هشدار زردرنگ دیگری آورده است: افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر فردا و پس فردا (۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه) در دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان، مازندران، گلستان پیش‌بینی می‌شود و احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک و احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک و تورهای ماهیگیری وجود دارد بنابراین نسبت به ممنوعیت شنا، محدودیت تردد قایق‌های کوچک و شناورهای سبک و سنگین صیادی و رعایت احتیاط در صنایع فراساحلی توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار آمده است: از بعدازظهر امروز(۱۹ اردیبهشت ماه) تا اواخر وقت دوشنبه (۲۰ اردیبهشت ماه) افزایش ارتفاع موج بین یک تا دو متر در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز، هرمزگان و شرق بوشهر دور از انتظار نیست.

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک و آسیب دیدن شناورهای سبک و تورهای ماهیگیری محتمل است و سازمان هواشناسی توصیه می‌کند که با توجه به مواج شدن دریا از تردد شناورهای سبک در تنگه هرمز و جزایر خلیج فارس خودداری شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار