چربی شکمی حتی در لاغرها کشنده است
کد خبر: ۲۱۰۵۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 May 05    -    ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تازه‌های پزشکی این هفته: چربی شکمی حتی در لاغرها کشنده است؛ نوشیدن الکل بعد از دریافت واکسن کووید؛ تأثیر قارچ بر پیشگیری از ابتلا به سرطان؛ ارتباط تحصیلات عالی با پیری مغز و ارتباط بیماری لثه با کرونای شدید.

چربی شکمی حتی در لاغرها کشنده است

چربی شکمی حتی در لاغرها کشنده است«تابناک باتو» ـ بر اساس گزارش جدید انجمن قلب آمریکا، افرادی که حجم زیادی چربی احشایی در شکم و کمر و سایر اندام‌های حیاتی بدن خود دارند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند، حتی اگر شاخص توده بدنی آنها در محدوده سالم باشد.

پایگاه خبری "انجمن قلب آمریکا" (American Heart Association) به نقل از دکتر تیفانی پاول ویلی، رئیس هیئت تحریریه این انجمن می‌نویسد: «چربی شکمی با استفاده از نسبت دور کمر به قد [قد شما باید حداقل دو برابر دور کمر شما باشد تا این نسبت به خوبی حفظ شود] یا نسبت دور کمر به لگن (WtHR) اندازه‌گیری می‌شود. نشان داده شده است که این نحوه اندازه‌گیری، مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را مستقل از شاخص توده بدنی (BMI) پیش‌بینی می‌کند.»

شاخص توده بدنی نشان می‌دهد قد و وزن شما تا چه حد با هم تناسب دارند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که هم اندازه‌گیری چربی شکم (WtHR) و هم شاخص توده بدنی در هنگام مراجعه منظم به پزشک باید در نظر گرفته شود زیرا حتی در افراد دارای وزن سالم نیز WtHR می‌تواند به معنی افزایش خطر بیماری قلبی باشد. چاقی شکمی با تجمع چربی در اطراف کبد نیز ارتباط دارد. این عارضه اغلب منجر به بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌شود و خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

در سراسر جهان، حدود ۳ میلیارد نفر اضافه وزن دارند یا به چاقی مبتلا هستند. اپیدمی چاقی به طور قابل توجهی به بسیاری از بیماری‌های مزمن و بیماری‌های قلبی-عروقی در سراسر جهان کمک می‌کند. به طور خاص، چاقی با خطر بالاتر بیماری عروق کرونر و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی همراه است و به کلسترول بالا، دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و اختلالات خواب کمک می‌کند.


مصرف زیاد الکل به ویژه در طولانی‌مدت، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و به طور بالقوه در پاسخ ایمنی بدن اختلال ایجاد کند. این را متخصصان آمریکایی به تازگی اعلام کرده‌اند.

متخصصان مرکز تحقیقات ویروسی در دانشگاه کالیفرنیا هشدار می‌دهند که نوشیدن مقادیر زیاد الکل خطرناک است زیرا اثرات مخربی بر تمام سیستم‌های بیولوژیکی، از جمله سیستم ایمنی بدن می‌گذارد.

​برخی از اولین نگرانی‌ها درباره تداخل الکل با اثر واکسن، پس از هشدار یک مقام بهداشتی روس در ماه دسامبر ۲۰۲۰ شروع شد؛ هشداری مبنی بر اینکه افراد باید دو هفته قبل از واکسیناسیون و ۴۲ روز بعد از آن، از مصرف الکل خودداری کنند. او ادعا کرد که الکل می‌تواند توانایی بدن در ایجاد ایمنی در برابر ویروس کرونا را مختل کند. با این حال آزمایش‌های بالینی واکسن‌های کووید که در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده تایید شده‌اند، به طور خاص بررسی نکردند که آیا الکل تاثیری در اثربخشی واکسن‌ها داشته است یا خیر.

به گفته دکتر آنجلا هیولت، دانشیار بیماری‌های عفونی مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا، چیزی که از مطالعات مشخص است این است که مصرف زیاد الکل پاسخ ایمنی بدن را مختل کرده و حساسیت شما را نسبت به عفونت‌های باکتریایی و ویروسی افزایش می‌دهد، از سفر سلول‌های ایمنی به مکان‌های آلوده و انجام وظایف خود مانند از بین بردن ویروس‌ها، باکتری‌ها و سلول‌های آلوده جلوگیری می‌کند، حمله پاتوژن‌ها به سلول‌های شما را آسان‌تر می‌کند و باعث مشکلات عدیده دیگری می‌شود.

به گفته او، یکی دیگر از دلایل تعدیل در مصرف الکل این است که نوشیدن زیاد، همراه با خماری، می‌تواند به طور بالقوه عوارض جانبی ناشی از واکسن کووید را افزایش دهد، از جمله تب، کسالت یا بدن درد.

به گفته او، «البته یک لیوان نوشیدنی با درصد الکل پایین احتمالاً هیچ‌گونه تاثیری در مهار پاسخ ایمنی ندارد و نوشیدن در حد اعتدال و متوسط می‌تواند اثرات ضد‌التهابی داشته و برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد.»

به طور کلی دو وعده نوشیدنی در روز برای مردان و حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان به عنوان "نوشیدن در حد متوسط" در نظر گرفته می‌شود، در حالی که بیش از ۴ وعده نوشیدنی در روز برای مردان و بیش از ۳ وعده نوشیدنی برای زنان به عنوان "مصرف بیش از حد" تعریف می‌شود.

چربی شکمی حتی در لاغرها کشنده است

برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، هر روز قارچ بخورید

مطالعه جدید محققان انستیتوی سرطان پنسیلوانیا که در مجله "Advances in Nutrition" منتشر شده، نشان می‌دهد که مصرف منظم انواع قارچ، با کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان همراه است.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس، در این تحقیق جدید که شامل بررسی ۱۷ مطالعه مرتبط با سرطان از سال ۱۹۶۶ تا ۲۰۲۰ بود، محققان با مطالعه بر روی بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ بیمار سرطانی، رابطه بین مصرف قارچ و خطر ابتلا به سرطان را بررسی کردند.

انواع مختلف قارچ سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. یافته‌های این تیم تحقیقاتی نشان می‌دهد که افرادی كه روزانه ۱۸ گرم از انواع قارچ می‌خورند، در مقایسه با کسانی که به این ماده غذایی علاقه‌مند نیستند، ۴۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

قارچ بالاترین منبع غذایی ارگوتیونئین است؛ نوعی آنتی‌اکسیدان و محافظ سلولی بی‌نظیر و قوی. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند. دیگر اجزای فعال موجود در قارچ‌ها با پتانسیل ضد‌سرطانی شامل لنتینان، کرستین، هیسپولون، لکتین، کالاسلین، پلی‌ساکارید هریسیوم A و B (HPA و HPB)، اسکیزوفیلان و غیره هستند. پلی‌ساکاریدها شناخته‌شده‌ترین و قوی‌ترین مواد مشتق‌شده از قارچ با خاصیت ضد‌ تومور و تنظیم سیستم ایمنی هستند.

در تحقیق فوق، قوی‌ترین ارتباط، میان مصرف قارچ و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان بود.

پیش از این نیز ثابت شده بود که انواع قارچ با جلوگیری از آسیب به DNA، کند شدن سلول‌های سرطانی یا رشد تومور، باعث مرگ برنامه‌ریزی شده سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از تأمین منبع خون تومورها می‌شوند.

تحصیلات عالی به جلوگیری از پیری مغز کمک نمی‌کند

تحصیلات عالی ممکن است از بسیاری جهات برای سلامت مفید باشد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که احتمالاً مانع از کوچک شدن مغز با افزایش سن نمی‌شود.

به گزارش Health Day، در طی سال‌ها تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند كه آموزش ممكن است از افراد در مقابل كاهش حافظه و پیری مغز محافظت کند. اما یافته‌های جدید این رابطه علت و معلولی را اثبات نکردند.

در مطالعه جدید‌، محققان نروژی برای بررسی اینکه آیا سطح تحصیلات افراد مانع از آتروفی یا نازک شدن بافت مغز در اثر افزایش سن می‌شود یا نه، MRI بیش از ۲ هزار اروپایی ۲۹ تا ۹۰ ساله را برای ۱۱ سال مورد مطالعه قرار دادند. بر اساس نتایج این مطالعه، با گذشت زمان، افرادی که تحصیلات بیشتری داشتند، به همان سرعت افراد با تحصیلات کمتر، بافت مغزی خود را از دست دادند. از جمله در هیپوکامپ، ساختاری که در حافظه نقش دارد.

چربی شکمی حتی در لاغرها کشنده است

به گفته محققان، البته این مطالعه سایر مزایای تحصیلات عالی برای مغز را زیر سوال نمی‌برد و تا حد زیادی، از افراد در برابر سایر عوامل خطر زوال عقل محافظت می‌كند.

به عنوان مثال، شرایطی که بر قلب و عروق خونی تأثیر می‌گذارد، مانند فشار خون بالا و دیابت با خطر بالاتر زوال عقل نیز ارتباط دارند. به گفته محققان، افراد با سطح تحصیلات عالی، ممكن است درآمد بالاتر، رژیم‌های غذایی سالم، فرصت‌های بیشتر برای ورزش و در نهایت سلامت قلبی-عروقی بهتری داشته باشند.

نتیجه این مطالعه در تاریخ ۲۶ آوریل به صورت آنلاین در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد.

بیماری لثه، خطر ابتلا به کرونای شدیدرا افزایش می‌دهد

نتیجه تحقیقات جدید نشان می‌دهد که غلظت بالای ویروس سارس-کوو۲ در بزاق با افزایش خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ ارتباط دارد.

به گزارش مدیسین‌نت، این مطالعه گزارش می‌دهد که ویروس سارس-کوو۲ می‌تواند به ویژه در افراد مبتلا به لثه بیمار از طریق بزاق وارد ریه‌ها شود. به گفته محققان، همچنین ویروس با رسیدن به جریان خون، می‌تواند از طریق رگ‌های گردن و قفسه سینه عبور کند و به قلب برسد.

دکتر لین چاپل، استاد پریودنتولوژی در دانشگاه بیرمنگام بریتانیا و یکی از نویسندگان این مطالعه گفته است: «این تحقیق ممکن است به ما کمک کند تا درک کنیم که چرا برخی از افراد به بیماری ریه ناشی از کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و برخی دیگر خیر. چون تجمع پلاک‌های دندانی و التهاب لثه احتمال رسیدن ویروس سارس-کوو۲ به ریه‌ها و ایجاد عفونت شدیدتر را بیشتر می‌کند. این تحقیق می‌تواند نحوه درمان عفونت کووید-۱۹ را موثرتر کند.»

به گفته او، «مسواک زدن دقیق و استفاده از نخ دندان برای کاهش تجمع پلاک‌ها و همچنین بکارگیری دهان‌شویه‌های خاص یا حتی شستشوی دهان با آب نمک می‌تواند به کاهش غلظت ویروس در بزاق کمک کند.»

بیماری پریودنتال که همچنین به عنوان بیماری لثه شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از شرایط التهابی است که بر بافت‌های اطراف دندان تأثیر می‌گذارد. در مراحل اولیه، این بیماری باعث التهاب لثه شده و تورم، قرمزی و خونریزی لثه‌ها را به دنبال دارد. از دست دادن دندان‌ها و آبسه لثه از عوارض این بیماری است.

این یافته‌ها در تاریخ ۲۰ آوریل در "Journal of Oral Medicine and Dental Research" منتشر شده‌اند.
منبع: دویچه وله

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
1
0
الان بیش از ۸۰ درصد مردم چاقی سکمی رو دارن و این پدیده حتی به کودکان هم سرایت نموده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار