عجیب و باورنکردنی؛ شیر پاستوریزه عمر را کوتاه می‌کند!
کد خبر: ۲۱۰۲۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 April 29    -    ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
 نتایج یک بررسی جدید که در آلمان انجام شده نشان می‌دهد بر خلاف تصورات قبلی مصرف مداوم شیر بر روی سلامت انسان اثرات منفی دارد و حتی عمر را کوتاه می‌کند.

 نتایج یک بررسی جدید که در آلمان انجام شده نشان می‌دهد بر خلاف تصورات قبلی مصرف مداوم شیر بر روی سلامت انسان اثرات منفی دارد و حتی عمر را کوتاه می‌کند.

عجیب و باورنکردنی؛ شیر پاستوریزه عمر را کوتاه می‌کند!

شیر اولین ماده غذایی است که پس از تولد به شما معرفی می‌شود و همچنان به عنوان تنها منبع تغذیه نوزاد برای ماه‌ها پس از زایمان به شمار می‌رود. با این حال، این وابستگی منحصر به فرد به شیر به عنوان منبع حیاتی تغذیه با بزرگتر شدن کودک تمایل به از بین رفتن دارد و به تدریج کودک قادر به گوارش غذا‌های جامد می‌شود.

با افزایش سن، شیر به تدریج جایگاه خود را از دست می‌دهد و با کمتر نوشیدن شیر از مزایای سلامتی آن بهره کمتری خواهند برد. این نکته را باید در نظر داشته باشید که مزایای شیر فقط مختص شیرخواران نیست بلکه همچنان برای افراد در هر سنی ادامه دارد.

خواص شناخته شده شیر

خواص شیر که تا پیش از این بارها و بارها شنیده‌ایم بدین شرح است: مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی نقش بسیار مهمی در کاهش بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، بیماری‌های لثه و دندان، سنگ کلیه، فشار خون، دیابت، نقرس، سرطان روده،  عوارض ناشی از قاعدگی، چاقی و ... به دنبال خواهد داشت. این محصول لبنی علاوه بر تامین عمده نیاز‌های سلولی بدن، افزایش قد، تنظیم فشار خون، ارتقای هوش و قدرت یادگیری، سلامت لثه و دندان و استحکام استخوان، افزایش قدرت بینایی، افزایش توان کاری، طول عمر و پیشگیری از کار افتادگی و .. را موجب می‌شود.

فرآورده‌های شیر در رژیم غذایی می‌تواند کالری بدن را کنترل و موجب کاهش ذخیره چربی شوند. کلسیم موجود در شیر، سوخت و ساز سلول‌های چربی را افزایش می‌دهد و مانع ذخیره چربی در بدن به ویژه در اطراف شکم و کمر می‌شود. کلسیم موجود در شیر علاوه بر تسریع در سوخت و ساز بدن از تبدیل کربوهیدرات‌ها به چربی جلوگیری می‌کند که نتیجه آن جلوگیری از چاقی و تسریع در کاهش وزن است.

قند شیر دیر هضم است و برای بیماران مبتلا به دیابت مضر نیست و ضمن تامین نیاز‌های بدن به عنوان وعده غذایی یا میان وعده هیچگونه ضرری برای مبتلایان به دیابت ندارد.

اگر بخواهیم از تاثیرگذاری شیر و فرآورده‌های آن در بیماری نقرس بیشتر توضیح دهیم باید بگوییم که نقرس شایعترین نوع التهاب مفاصل بدن به ویژه در میان مردان بالای ۴۰ سال است. مصرف شیر موجب کاهش اسید اوریک خون در افراد سالم می‌شود و امکان ابتلا به بیماری نقرس را کاهش می‌دهد. این نظریه طی آزمایش‌های کلینیکی به اثبات رسیده است.

در مورد اثر مصرف شیر در بهبود عوارض قاعدگی زنان هم باید گفت فرآورده‌های شیر سرشار از کلسیم، موثرترین رژیم غذایی برای کاهش عوارض و علائم فیزیکی و حسی عوارض قاعدگی زنان است. زنان در دوران قبل از قاعدگی دچار ناهنجاری‌های متابولیسم کلسیم به دلیل کمبود آن در بدن می‌شوند که این عارضه در اثر افزایش ترشح استروژن طی سیکل قاعدگی بوجود می‌آید. بانوانی که با مصرف شیر و مکمل غذایی حدود ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت می‌کنند بهبود قابل توجهی در رفتار، احساس درد و سایر عوارض ناشی از قاعدگی را شاهد هستند.

در میان تحقیقات ضد و نقیضی که تا به حال در رابطه با نوشیدن شیر و سلامتی انجام شده، نتایج یک بررسی جدید که در آلمان انجام شده نشان می‌دهد بر خلاف تصورات قبلی مصرف مداوم شیر بر روی سلامت انسان اثرات منفی دارد و حتی عمر را کوتاه می‌کند.

دانشمندان کشور آلمان موضوع تاثیر شیر بر سلامتی انسان را از زاویه دیگری بررسی کرده‌اند و به نتایجی در مورد کاهش طول عمر مصرف کنندگان شیر رسیده‌اند. در ادامه این پژوهش را بررسی می کنیم.


مصرف شیر و کاهش طول عمر

نوشیدن شیر موضوعی بوده که در سال‌های اخیر پژوهش‌های زیادی در رابطه با آن انجام شده و متاسفانه، اطلاعات ضد و نقیضی از تاثیر مصرف این ماده لبنی روی سلامتی وجود دارد. در همین رابطه، دانشمندان کشور آلمان موضوع را از زاویه دیگری بررسی کرده‌اند و به نتایجی در مورد کاهش طول عمر مصرف کنندگان شیر رسیده‌اند.

مصرف خود شیر به حفظ سلامت انسان کمک نمی کند، اما مصرف محصولاتی مانند ماست و کفیر که با تخمیر شیر به دست می آیند می تواند به حفظ سلامت انسان ها کمک کند. یافته های مذکور حاصل سال ها تحقیق و بررسی در مورد اثرات مصرف شیر پاستوریزه حیوانات بر روی سلامت انسان هاست که نشان می دهد خود این شیر برای سلامتی مفید نیست، اما محصولات تخمیری به دست آمده از شیر اثرات مفیدی برای بدن دارند.

در حال حاضر حجم قابل توجهی از کار‌های پژوهشی دانشمندان سراسر جهان نشان می دهد که مصرف شیر، به خصوص در رابطه با موضوع افزایش سن، سلامت ما را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال تحقیقات دیگری هم وجود دارند که از فواید مصرف محصولات شیر تخمیر شده، مانند ماست، دوغ و یا لبنیات دیگر خبر می‌دهند. مقاله جدیدی که توسط آلمانی‌ها منتشر شده هم، در مورد تاثیرات شیر پاستوریزه تخمیر نشده روی سلامت بوده و نشان داده که چرا لبنیات تخمیر شده مضرات شیر پاستوریزه را برای سلامت ندارند.

یافته‌های مذکور حاصل سال‌ها تحقیق و بررسی در مورد اثرات مصرف شیر پاستوریزه حیوانات بر روی سلامت انسان‌هاست که نشان می‌دهد خود این شیر برای سلامتی مفید نیست، اما محصولات تخمیری به دست آمده از شیر اثرات مفیدی برای بدن دارند.


باکتری‌های مفید شیر برای انسان

با توجه به میزان مصرف بالای شیر در کشور سوئد برای انجام این پژوهش از داده‌های موجود در این کشور استفاده شده است. قبلا پژوهش‌هایی در این زمینه در سوئد انجام شده بود که نشان می‌داد بین مصرف شیر پاستوریزه و مرگ و میر در این کشور رابطه‌ای وجود دارد.

به دلیل استفاده بالای محصولات لبنی در کشور سوئد، وضعیت سلامت شهروندان این کشور اطلاعات بسیار مهمی را در رابطه با اثر شیر روی سلامت انسان در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد. اطلاعاتی مانند تغییراتی که در طولانی مدت با مصرف زیاد محصولات لبنی در بدن به وجود می‌آیند و یا اینکه نوشیدن شیر به شکل بیش از حد وضعیت سلامت مردم سوئد را در مقایسه با سایر کشور‌هایی که شیر زیادی مصرف نمی‌کنند، به چه شکلی تحت تاثیر قرار می‌دهد.


تغییرات بدن با مصرف زیاد شیر

دانشمندان آلمانی در پژوهش جدید خود به دنبال دلایل احتمالی ارتباط نوشیدن شیر پاستوریزه و تاثیر منفی به وجود آمده در فرآیند پیری مصرف کنندگان گشتند. نتیجه نهایی کار پژوهشی مورد نظر به ما می‌گوید که شیر تخمیر نشده فرآیندی به نام سیگنال دهی mTORC ۱ را شدت بخشیده و در نتیجه، باعث کاهش طول عمر می‌شود. در مقابل محصولات تخمیرشده مانند ماست حاوی باکتری‌های اسید لاکتیک است که برخی عناصر نامطلوب موجود در شیر برای بدن مانند mTORC ۱ و نیز اگزوزوم‌ها و گالاکتوز را از بین می‌برد.

در تحقیق دانشمندان آلمانی نتیجه‌گیری‌هایی وجود دارند که پژوهش‌های گذشته در رابطه با تاثیرات منفی نوشیدن شیر پاستوریزه و تخمیر نشده را تقویت می‌کنند. به علاوه، در این تحقیق به مشکلاتی اشاره شده که به واسطه مصرف بیش از حد نوشیدنی مورد نظر در زنان بروز می‌کنند و در برخی موارد، شانس دچار شدن به بیماری‌هایی مانند سرطان سینه را افزایش می‌دهند.

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
0
0
کاملن درسته البته شما حساب کنید این تحقیق برای لبنیات با استاندارد بالا در اروپا انجام شده و تازه به این نتایج رسیدن

وای به حال ما در ایران که لبنیات رو با شیر خشک چینی و روغن پالم درست میکنن و به مردم به قیمت خون خود میفروشن


اکثر افراد با خوردن لبنیات دچار اختلالات گوارشی میشن تا حالا از خودتون پرسیدید چرا

خیلی از افراد که حتی علت مشکلات گوارشی خود را نمیدونند در بررسی مشخصه میشه هر روز لبنیات مصرف میکنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار