اینفلوئنسر‌ها از کجا شکل گرفتند؟
کد خبر: ۲۰۴۸۷۶
تاریخ انتشار: 2021 February 25    -    ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسر‌ها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - این روز‌ها تبلیغات دهندگان و صاحبان کالا و خدمات به اهمیت استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزار‌های آنلاین برای بازاریابی و ارتباط با مشتریان به صورت غیرمستقیم پی برده‌اند. آن‌ها متوجه شده‌اند که می‌توانند با استفاده از راهکار‌های هوشمندانه کاربران را تشویق کنند که درباره محصولاتشان صحبت کنند و آن را به سایر افراد توصیه کنند. یکی از روش‌های موفق بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ است که به معنای استفاده از افراد تاثیرگذار برای بازاریابی کالا و خدمات موردنظر است.

مطمئناً تا به حال واژۀ اینفلوئسر و همچنین، اینفلوئنسر مارکتینگ به گوشتان خورده است.

اینفلوئنسر کیست و اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

هر کسب و کار و برند برای توسعه خود حساب ویژه‌ای روی تبلیغات و پروموشن باز می‌کند. اصولاً اگر شما بهترین کالا و خدمات را هم عرضه کنید؛ تا قبل از آنکه صدای خود را به مشتریان بالقوه نرسانید محکوم به شکست هستید.

تبلیغات اشکال مختلفی دارد. تبلیغات در تلگرام و تبلیغات در اینستاگرام و ثبت رایگان کانال تلگرام از جمله روش‌های دیجیتال مارکتینگ هستند. هر برند بسته به شرایط و بودجه بندی خود پلن تبلیغاتی خاصی را برای خود در نظر می‌گیرد. استفاده از استوری در اینستاگرام یکی از راه‌های معمول برای تبلیغات است. در این مطلب قصد داریم اینفلوئنسر مارکتینگ را به عنوان یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغاتی معرفی کنیم.

اینفلوئنسر‌ها از کجا شکل گرفتند؟

اولین تاثیرگذاران بی نام و نشان در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس یوتیوب اعلام وجود کردند.

در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود. کسانی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به شکلی که افراد زیادی ویدئو‌های آن‌ها را می‌دیدند، به اشتراک می‌گذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آن‌ها بودند.

چطور اینفلوئنسر شوم؟

برای اینکه بتوانید یک فرد تاثیر گذار باشید، چه در شبکه‌های اجتماعی و چه در فضای واقعی نیاز به کار کردن بر روی برند شخصی خود دارید، همچنین نحوه رفتار درست در شبکه‌های اجتماعی که می‌تواند رشد برند شخصی شما را گسترده‌تر کند می‌بایست توسط یک متخصص در کنار شما انجام پذیرد.

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

واژه influencer در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسر‌ها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!

در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود.

اصطلاح اینستافیمس (instafamous) هم اشاره به اشخاص تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.

اینفلوئنسر‌ها از کجا شکل گرفتند؟

اولین تاثیرگذاران بی نام و نشان در دنیای اینترنت حدود ده سال پیش و بر بستر سرویس یوتیوب اعلام وجود کردند.

در اواسط دهه ۲۰۰۰ میلادی، درست زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئو یوتیوب توسط گوگل خریداری شده بود. کسانی شروع به فعالیت جدی در یوتیوب کردند و توانستند توجه زیادی را به خود جلب کنند. به شکلی که افراد زیادی ویدئو‌های آن‌ها را می‌دیدند، به اشتراک می‌گذاشتند و منتظر انتشار ویدئوی بعدی آن‌ها بودند.

شوخی‌های غیرمعمول، آموزش، مستندنگاری و اسکرین کست از مراحل مختلف بازی‌های کامپیوتری از جمله موضوعاتی بودند که برای تولید ویدئوی در یوتیوب مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

اگر با اصطلاح یوتیوبر (YouTuber) مواجه شدید؛ بدانید که منظور همان شاخ‌ها و افراد تأثیرگذار یوتیوب هستند.

به مرور زمان و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی سر و کله اینفلوئنسر‌ها در دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توییتر هم پیدا شد.

اینفلوئنسر کیست؟

انواع اینفلوئنسر

حال که با معنای اینفلوئنسر آشنا شدیم، در ادامه این مقاله باید به این نکته اشاره کنیم که یک Influencer به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود. لازم به ذکر است که آخرین دسته از همه مهم‌تر قلمداد می‌شود:

* سلبریتی‌ها
* متخصصین
* بلاگر
* میکرو اینفلوئنسر

در ادامه با هر کدام از این دسته‌ها به صورت مجزا می‌پردازیم.

اینفلوئنسر کیست؟

سلبریتی‌ها

مارکتینگ اینفلوئنسر از ابتدا از طریق تایید آدم‌های مشهور و سلبریتی گسترش یافت. شرکت‌ها و کسب و کار‌های مختلف طی سالیان متمادی به این نتیجه رسیدند که وقتی یک سلبریتی محصول آن‌ها را تبلیغ کرده و یا مورد تایید قرار می‌دهد، فروش آن‌ها افزایش می‌یابد. هنوز هم تعداد زیادی از شرکت‌ها، به خصوص برند‌های معتبر و رده بالا هستند که از سلبریتی‌ها به عنوان اینفلوئنسر استفاده می‌کنند.

در اینجا مشکل بسیاری از برند‌ها آن است که تنها تعداد محدودی از سلبریتی‌ها هستند که تمایل به همکاری در چنین کمپین تبلیغاتی و Influencer شدن دارند و آن‌ها هم احتمالا چندان ارزان نیستند. البته در این میان، استثنا‌هایی هم وجود دارد؛ به عنوان مثال، شرکتی محصولی تولید می‌کند که یک سلبریتی به آن علاقه داشته و از آن استفاده می‌کند. در آن صورت، سلبریتی مورد نظر احتمالا آماده خواهد بود تا به مخاطبین خود بگوید تا چه حد محصول مورد نظر خوب است و در مورد آن چگونه فکر می‌کند. در حال حاضر، بسیاری از موسیقیدان‌ها هستند که بابت نواختن آلات موسیقی ساخت برخی از شرکت‌ها به آن‌ها سود می‌رسانند.

اینفلوئنسر کیست؟

یکی از مشکلات استفاده از سلبریتی‌ها به عنوان اینفلوئنسر، نبود اعتبار و اعتماد در میان مخاطبین یک محصول است. جاستین بیبر احتمالا به حد کافی برای تاثیرگذاری در زمینه کرم رفع آکنه و جوش مناسب باشد، اما برای آن‌هایی که به دنبال خرید خانه برای دوران بازنشستگی خود هستند، چندان گزینه مناسبی نیست.

سلبریتی‌ها ممکن است هواداران و فالوور‌های بسیار وسیع و با تعداد بسیار بالایی داشته باشند، اما این مسئله که آن‌ها تا چه حد روی افراد دنبال‌کننده خود تاثیرگذار هستند، جای بحث و تردید دارد.

اینفلوئنسر کیست؟

متخصصین

متخصصین صنعت و رهبران حوزه فکر و اندیشه از احترام زیادی برخوردار هستند و این مسئله به خاطر کیفیت، موقعیت و یا تجربه آن‌ها در حوزه فعالیت و کارشناسی‌شان است. این احترام، اغلب به خاطر جایی است که آن‌ها برایش کار می‌کنند. برای مثال، روزنامه‌نگاری که برای یک روزنامه معروف کار می‌کند، شاید در مورد موضوعاتی که درباره‌شان مطلب می‌نویسد، اطلاعاتی کافی نداشته باشد، اما آن قدر خوب بوده که برای چنین روزنامه معتبری کار می‌کند و به همین دلیل قابل احترام است.

چنین کارشناسان و متخصصینی عبارتند از:

روزنامه‌نگاران
افراد دانشگاهی
متخصصین صنعت
مشاوران حرفه‌ای

اینفلوئنسر کیست؟

اگر بتوانید توجه یک روزنامه‌نگار را که در یک روزنامه ملی و معتبر کار می‌کند، به محصول خود جلب کنید و کاری کنید که او در مورد محصول و شرکت شما در مقاله‌اش چیز‌های خوبی بگوید و به اصطلاح از آن‌ها تعریف کند، در آن صورت از آن شخص به عنوان Influencer استفاده می‌کنید؛ درست مانند کسی هستید که از یک بلاگر و یا کارشناس شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. در این موقعیت، یک نوع پاداش اضافه نیز وجود دارد و آن است که روزنامه‌نگار مربوطه احتمالا به صورت رایگان برای شما می‌نویسد.

بلاگر‌ها و افرادی که تولید محتوا می‌کنند، اغلب با پیشرو‌های صنعت و همین طور رهبران اندیشه کار می‌کنند و چندان غیرطبیعی نیست که ببینیم آن‌ها در پست‌های بلاگ خود از آن محصول و یا سرویس تعریف کنند و یا حتی در شبکه‌های اجتماعی نوعی کمپین تبلیغاتی راه بیندازند. امروزه دیگر مرز میان رسانه‌های سنتی و شبکه‌های اجتماعی کنونی در حال از بین رفتن است.

اینفلوئنسر کیست؟

بلاگر

وبلاگ‌نویسی مدتی است که با مارکتینگ Influencer ترکیب شده است. بلاگ‌های بسیار مشهوری در اینترنت وجود دارد. در صورتی که یک بلاگر به شکلی مثبت در یکی از پست‌هایش از محصول شما تعریف کند، در آن صورت ممکن است این مسئله به آنجا برسد تا مخاطبین آن شخص، محصول مورد نظر را امتحان کنند.

بسیاری از بلاگر‌ها توانسته‌اند کاربران زیادی از حوزه‌های خاص را جذب کنند. برای مثال، بلاگ‌های بسیار تاثیرگذاری در زمینه‌های توسعه شخصی، مالی و اعتباری، سلامت، نگهداری کودکان، موسیقی و موضوعات بسیار زیاد دیگر از جمله خودِ بلاگ نویسی وجود دارند. ویژگی مشابهی که همه بلاگ‌های موفق دارند، احترامی است که از سوی کاربران و خوانندگان خود کسب کرده‌اند.

اینفلوئنسر کیست؟

البته که یک بلاگ تنها نوع محتوای محبوب در اینترنت نیست. نمونه دیگر و بسیار محبوب موجود در فضای اینترنت ویدئو است. در این مورد، هر سازنده ویدئو به جای آنکه برای خودش سایت داشته باشد، کانالی در یوتیوب می‌سازد. برند‌های معتبر اغلب با سازندگان ویدئو‌های محبوب در یوتیوب همراه می‌شوند.
[yektanet.com]البته که بلاگر‌ها و یوتیوبر‌ها به ندرت تنها به مخاطبین کنونی خود اکتفا می‌کنند تا به سایت آن‌ها سر زده و محتوای آن‌ها را ببینند. آن‌ها معمولا پست‌ها یا ویدئو‌های جدید و بسیار زیادی را در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند که بدین ترتیب، این بلاگر‌ها و سازندگان محتوا‌های اینترنتی به میکرواینفلوئنسر نیز تبدیل می‌شوند.

اینفلوئنسر کیست؟

میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسر‌ها مردمی عادی هستند که به خاطر دانش خود در زمینه‌ای خاص معروف شده‌اند. بدین ترتیب، آن‌ها معمولا تعداد زیادی دنبال‌کننده از آن حوزه را به سمت خود جذب می‌کنند. البته، تنها تعداد دنبال‌کننده نیست که میزان تاثیرگذاری را نشان می‌دهد و رابطه و کنش میان یک میکرو اینفلوئنسر و دنبال‌کنندگانش، این مسئله را به نمایش می‌گذارد.

این امکان وجود دارد که یک میکرواینفلوئنسر از وجود یک شرکت بی‌خبر باشد و آن شرکت به او دسترسی یابد. در این صورت، شرکت مورد نظر ابتدا باید با توجه به ارزش آن اینفلوئنسر او را برای تبلیغش متقاعد کند. میکرو اینفلوئنسر‌ها رابطه‌ای خاص با دنبال‌کنندگان خود ایجاد کرده‌اند و مسلما دوست ندارند که هوادارنشان آن‌ها را در حال تبلیغ چیز‌های بی‌ارزش ببینند.

اینفلوئنسر کیست؟

این مسئله به معنای آن است که هر نوع رابطه میان میکرو اینفلوئنسر‌ها و برند‌های مختلف با توجه به مخاطبینی که آن میکرواینفلوئنسر دارد، شکل می‌گیرد و این افراد اغلب در مورد برندی که با آن کار می‌کنند بسیار باوسواس عمل می‌کنند. برخی از میکرواینفلوئنسر‌ها خوشحال هم می‌شوند که به صورت رایگان یک برند را تبلیغ کنند؛ در حالی که برخی دیگر، ممکن است هزینه‌ای را برایش طلب کنند. سوای بحث مالی، یک اینفلوئنسر خیلی به ندرت راضی می‌شود تا یک برند نامناسب را برای مخاطبین خود معرفی کند.

طبیعت تاثیرگذاری مدام در حال تغییر است. میکرواینفلوئنسر‌ها در حال تبدیل شدن به آدم‌هایی محبوب و مشهور هستند. برخی از آن‌ها به حدی مشهور می‌شوند که شهرت آن‌ها همچون سلبریتی‌ها می‌شود. این امر همچنین در مورد نسل جدید و امروزی بسیار صدق می‌کند و این به خاطر مدت زمانی است که آن‌ها به جای فعالیت‌های ورزشی و تماشای تلویزیون، در فضای اینترنت سپری می‌کنند.

در کل باید گفت که میکرو اینفلوئنسر‌ها در حال تبدیل شدن به افراد تاثیرگذار نسل آینده هستند. فضای اینترنت سبب شده تا گروه‌های کوچک بسیار زیادی در فضای مجازی ایجاد شوند. حتی اگر شما طرفدار یک موضوع کاملا پیش پا افتاده باشید، ممکن است آن موضوع در فیسبوک و دیگر فضا‌های مجازی دارای طرفدارانی برای خود باشد.


اینفلوئنسر‌های ایرانی

شاید ما در ایران اینفلوئنسر زیادی نداشته باشیم، اما فردی مانند مستر تیستر یکی از تأثیرگذاران در حوزه غذا و رستوران می‌باشد و اگر مستر تیستر نسبت به جایی نظر خوبی ارائه کند این یک تأثیر مستقیم در افرادی دارد که متأثر از مستر تیستر هستند، حالا کافی هست شما در حوزه کسب و کار خودتان یک اینلفوئنسر را پیدا کنید تا درباره کسب و کار شما صحبت کند تا تأثیر آن را ببینید.

 

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ موفق است؟

یکی از بزرگترین دلیل افزایش اینفلوئنسر مارکتینگ، این است که این روش برخلاف تبلیغات دیگر وارد حریم خصوصی مخاطبان‎تان نمی‌شود. در واقع مخاطبان هدف شما هر وقت که بخواهند به طرف پیام‌های شما کشیده می‌شوند و می‎توانند به راحتی با برند، کسب و کار و محصول شما ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر این، اینفلوئنسر در طول چرخه فروش، توضیحات بیشتری دریافت خواهد کرد و با دنبال‌کنندگان خود درباره محصول شما صحبت می‎کند. این تعامل باعث افزایش اعتبار برند شما می‎شود و از قدرت نفوذ اینفلوئنسر برای دستیابی به چشم‌اندازی که دارید آگاه می‎شوید.

روش‌های همکاری و فعالیت با اینفلوئنسر‌ها

آسان‌ترین راه همکاری با اینفلوئنسر‌ها پرداخت پول به آنان است. بازاریابان زمان زیادی است که از اشخاص مشهور در تبلیغات خود بهره می‌گیرند. مشتریان، بازیگر یا ورزشکاری را که برای معرفی و تبلیغ کالا، پول دریافت کرده می‌شناسند. بازاریابان، اعتبار و شهرت اینفلوئنسر‌ها را برای فروش کالا به کار می‌برند. این روش، راهکاری است که آن را معرفی‌نامه‌ای از سوی شخص مشهور می‌نامیم.

روش دیگر کار با اینفلوئنسر‌ها بهره بردن از توانایی دسترسی آن‌هاست. این امر، دلیل به‌کارگیری اینفلوئنسر مارکتینگ از سوی اکثر بازاریابان امروزی است. آن‌ها در جست‌وجوی فردی با فالور‌های اینستاگرامی زیاد هستند تا او را برای تبلیغ کالا ترغیب کنند. این روش تبلیغات حمایتی نامیده می‌شود.

اینفلوئنسر کیست؟

چگونه اینفلوئنسر شویم و کسب درآمد کنیم؟

حال که با تعریف و انواع Influencer آشنا شدید، شاید شما هم برایتان این سوال پیش بیاید که چگونه اینفلوئنسر شویم و یا شاید دلتان بخواهد تا به یک آدم تاثیرگذار و به اصطلاح Influencer تبدیل شده و از این راه کسب درآمد کنید. پیش از این راه‌های کسب درآمد از شبکه‌های اجتماعی را به شما ارائه کردیم که آن مطلب را در اینجا می‌توانید مطالعه کنید. در این مطلب، ده قدم و استراتژی را تهیه کرده‌ایم که برای تبدیل شدن به یک Influencer در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

حوزه خاص خود را پیدا کنید. چیزی را انتخاب کنید که علاقه زیادی به آن دارید و این امکان را دارید تا در آن حرفی تازه و جدید و یا خارق‌العاده بزنید. در این مورد همچون یک کارشناس عمل کنید.
حال، دو، سه و یا (در نهایت) چهار کانال موجود در شبکه‌های اجتماعی را انتخاب کنید که می‌توانید آن‌ها را پوشش دهید. آیا با ساخت ویدئو راحت هستید و یا مطالب محتوامحور و نوشتنی؟ در مورد نوع محتوایی که می‌خواهید تولید و منتشر کنید، به خوبی فکر کنید. آیا مطالب شما بیشتر از نوع رسانه‌ای و مناسب فیسبوک هستند یا از نوع تصاویر و مخصوص اینستاگرام؟ شاید هم در زمینه ساخت ویدئو در یوتیوب فعالیت می‌کنید (که چالش‌برانگیزترین و در عین حال اگر در آن موفق باشید، موفقیت‌آمیزترین روش است)؟

اینفلوئنسر کیست؟

نوعی نقشه راه برای تولید محتوا تعیین کنید. اولویت‌های اطلاعاتی مداوم شما چه مواردی هستند؟ افراد چرا باید برای دنبال کردن شما علاقه‌مند شوند؟ مسلما باید ارزشی را تعیین کنید.
هنگامی که طرح و نقشه خود را تهیه کردید، به مدت دو تا سه ماه روی آن تمرکز کرده و آن را آماده کرده و سپس منتشر کنید.
کار خود را به صورت مداوم انجام دهید. محتوای شما باید به گونه‌ای باشد تا افراد را به خود جذب کند، این نکته را در نظر داشته و در آن مداومت به خرج دهید. اگر می‌دانید که چه نوع پیامی را منتشر کنید، در آن صورت روی آن متمرکز شوید و در عین حال گاهی اوقات هم به چیز‌های جدید برای عرضه فکر کنید.
با افراد و برند‌های دیگر موجود در حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید. به صحبت با آن‌ها، رد و بدل کردن لایک و نظر و همین طور ارائه ایده بپردازید. در این زمینه همواره توجه کافی داشته باشید.
جامعه خود را شکل دهید. آدم‌های جدید را دعوت کنید. به فروم‌ها، گروه‌ها، صفحات هواداری و موارد دیگر که با موضوع شما مرتبط هستند رفته و به دعوت از افراد بپردازید.
خودتان را تبلیغ کنید؛ البته اصلا صحبت ما این نیست که در مورد خود مبالغه کنید، بلکه تولید یک محتوای مناسب و خوب خودش بهترین تبلیغ است. شما تنها باید مخاطبین خود را در این زمینه راهنمایی کنید. محتوای خود را در هر جایی که ممکن است جالب به نظر برسد، به اشتراک بگذارید.
همواره به عرضه نوعی محتوای دارای ارزش بپردازید.
به حوزه کاری خود توجه کرده و در آن زمینه خودتان را رشد دهید. سپس به عنوان مولف سعی کنید که دانش خود را در آن زمینه بالاتر ببرید. مگر اینکه بخواهید تبدیل به یک سلبریتی شوید. در آن صورت تمامی نکات قبلی را فراموش کرده و سعی کنید بدرخشید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار