عدد ۳۹ در این کشور یعنی «شرمساری»
کد خبر: ۲۰۲۹۰۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2021 February 03    -    ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
مقامات افغانستان تصمیم گرفتند پلاک‌های اتومبیل حاوی شماره ۳۹ را که مدت هاست در این کشور با مفاهیم «رابطه جنسی» و «فحشا» ارتباط دارد، پس بگیرند. امراله صالح، معاون رئیس جمهور، از صدور فرمانی در این زمینه برای پایان دادن به آنچه که...

شماره 39 در این کشور یعنی «شرمساری»

شماره 39 در این کشور یعنی «شرمساری»اختصاصی «تابناک با تو»؛ مقامات افغانستان تصمیم گرفتند پلاک‌های اتومبیل حاوی شماره ۳۹ را که مدت هاست در این کشور با مفاهیم دلالی «رابطه جنسی» و «فحشا» ارتباط دارد، پس بگیرند.

امراله صالح، معاون رئیس جمهور، از صدور فرمانی در این زمینه برای پایان دادن به آنچه به منبع اغوا کننده فساد برای دولت افغانستان تبدیل شده است، خبر داد.

وی در حساب کاربری خود در فیس بوک توضیح داد: شماره ۳۹ از سیستم کسب و کار حذف خواهد شد. گفته می‌شود مردم برای فرار از این شماره پلاک تا ۳۰۰ دلار رشوه پرداخت می‌کنند.

توهین و تمسخر متوجه رانندگان وسایل نقلیه‌ای است که پلاک آن‌ها حاوی شماره ۳۹ است که تقریباً مترادف با رابطه جنسی در این کشور اسلامی محافظه کار شده است.

با گذشت زمان منبع دقیق برای معنای ۳۹ از بین رفته است، اما گفته میشود که این شماره روزگاری پلاک یک قواد و فرد بدنام در شهر هرات در غرب افغانستان بوده‌است.

به منظور جلوگیری از درج این شماره در پلاک‌های جدید، برخی از خریداران اتومبیل با پرداخت رشوه به مسئولان حرفی ندارند.

«حکیم» یک فروشنده اتومبیل در کابل، گفت که کارمندان اداره ثبت نام خودرو از صاحب اتومبیل می‌پرسند که آیا شماره ۳۹ را می‌خواهد یا نه. اگر او جواب منفی دهد، ممکن است از او بخواهند که به آن‌ها رشوه بپردازد.

وی تأکید کرد که هیچ کس با خرید یک ماشین دست دوم با این شماره پلاک موافقت نخواهد کرد، زیرا «یک شرمساری» تلقی می‌شود. وی افزود: سال گذشته مجبور شدم دو ماشین را که پلاکشان شماره ۳۹ داشت، نصف قیمت بفروشم.

گفتنی است شرمندگی مرتبط با شماره ۳۹ دیگر فقط به وسایل نقلیه محدود نمی‌شود. اگر این عدد در آدرس یا شماره تلفن کسی باشد ممکن است مورد آزار یا تمسخر قرار بگیرد.

برچسب ها: 39 ، افغانستان ، شرمساری ، حذف
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
1
24
دولت به جای اینکه جلوی این خرافات را بگیرد انرا یرویج کرده !
مگه قران آیه و سوره 39 ندارد ؟؟
مگه 39 در اعداد نیست ؟؟
مگه می شه یک عدد را حذف کرد ؟؟
مسئولین باید همگی ماشین ها و موبایلهایی حاوی عدد 39 انتخاب می کردند و این ماجرا را تمام می کردند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
17
من با نصف قیمت ماشیناتون با پلاک 39 میخرم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
5
5
بنظرم اینکه پلاک 39 نمیخوان خیلی بخردانه تر و منطقی تر از ما ایرانیهاست که 13 رو نحس میدونیم. چون اونها یک دلیل واقعی و جلو چشم دارن. ما که خرافات محضه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
اعتقاد به نحسی 13 بسیار بسیار گسترده تر است در تاریخ جهان نسبت به 39. البته هیچکدام دلیل عقلی ندارد، اما از آنجا که عرف پذیرفته شده خود یک اساس بری رفتارهای انسان است (بنا به تعریف), و لذا نحسی 13 منطقی تر از 39 است. بعلاوه همانظور که این مطاب حداقل سعی داشته است تاکید کند درواقع هیچ دلیل واقعی وجود ندارد (نه اینکه دارد!) و کسی بیاد نمی آورد اصل قضیه چه بود ه است. درآخر اینکه، درایران حداکثر برخی پلاک خانه ها تبدیل به 12+1 می شود و خیری از حذف شماره های ماشین آنهم با حکم دولت نیست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
2
16
معمولا این مزخرفات در کشورهای عقب مانده رایج است.
رحیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
1
ای داد بیداد از خرافه پرستی و رواج آن! متاسفانه دولت هم کمک میکنه!
یکی از دلایل عقب ماندگی فرهنگی و جهان سومی بودن همین ترویج خرافات است
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار