تفاوت واکسن ایرانی و آمریکایی در چیست؟
کد خبر: ۲۰۱۰۲۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: 2021 January 11    -    ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
عضوهیات علمی دانشگاه تبریز گفت: به طور کلی در دنیا دو روش تولید واکسن وجود دارد که اصلی ترین آن بر پایه ویروس ضعیف شده و تزریق جهت تولید آنتی بادی است اما شرکت‌ آمریکایی فایزر، شیوه جدیدی برای تولید واکسن کرونا اتخاذ کرده‌ که در اصطلاح مرسوم، به شیوه mRNA معروف است.

دکتر جعفر رازقی عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با رسانه‌ها در مورد ممنوعیت ورود واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی کرونا، گفت: تست واکسن کرونای شرکت‌های آمریکایی هنوز به مرحله ثبیت و واکسیناسیون عمومی نرسیده و نتایج تاثیرگذاری این واکسن نامعلوم است.

تفاوت واکسن ایرانی و آمریکایی در چیست؟

اقدام عمومی فایزر غیرعلمی است

وی در ادامه با توضیح مکانیزم تولید واکسن کرونا توسط شرکتهای آمریکایی می‌گوید: این واکسن‌ها همانگونه که مطرح شد، نسل جدیدی از تولید واکسن در دنیاست که تنها کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی آن موفق بوده اما در مرحله عملی، این واکسن هم‌اکنون مراحل آزمون و خطای خود را سپری میکند.

رازقی در ادامه می افزاید: شیوه تولید واکسن به طور کلی در دنیا به دو روش است که اصلی ترین آن بر پایه ویروس ضعیف شده و تزریق جهت تولید آنتی بادی است اما شرکت‌ آمریکایی فایزر، شیوه جدیدی برای تولید واکسن کرونا اتخاذ کرده‌اند که در اصطلاح مرسوم، به شیوه mRNA معروف است.

تاثیر واکسن نا مشخص است

رازقی با بیان اینکه مجوز تایید و اثر بخشی یک واکسن، پروسه طولانی داشته، میگوید: آمریکایی ها به بهانه نداشتن زمان، این مجوز را اخذ کرده‌اند اما هنوز طبق اطلاعات منتشر شده توسط خود آمریکایی‌ها، اثربخشی این واکسن در حال آزمایش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل ممنوعیت خرید واکسن از آمریکا و انگلیس توسط رهبر انقلاب، معلوم نبودن تاثیر این واکسن است، گفت: حدود یک ماه است که تزریق همگانی واکسن کرونا در آمریکا شروع گردیده و با این حساب درصورت اثربخشی آن، میبایست میزان آمار ابتلا و مرگ بر اثر کرونا در آمریکا کاهش محسوسی می‌یافت. در حالی که اینگونه نیست. علاوه بر آن، طبق اطلاعات منتشر شده، هنوز بسیاری از مردم آمریکا نسبت به واکسن کرونا، اعتماد کافی ندارند و بخش گسترده‌ای، از تزریق آن خودداری کرده‌اند.

رزاقی با بیان اینکه صرف نظر از اعتماد به آمریکایی‌ها، در یک بحث علمی، شتاب برای خرید واکسنی که هنوز کیفیت آن محل تردید است، کار غیرعقلانی می‌باشد، افزود: به طور کلی، شرکت‌های داروسازی برای آزمایش دارو یا واکسن شرکت خود، سعی می‌کنند آن را به حجم انبوهی از مردم جهان تزریق کنند تا بازخوردهای آن را بر روی ژن‌های مختلف ثبت کنند.

او می افزاید: مرسوم است که شرکت‌های داروسازی، داروهای جدید را بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار داوطلبان میگذارند تا پس از اثبات اثربخشی و تبدیل شدن دارو به برند، آن را با هزینه‌های گزافی به فروش برسانند.

صداقت شرکت‌های سوداگر، محل تردید است

دکترای بیولوژی مولکولی و بیوتکنولوژی دانشگاه تبریز با بیان اینکه آزمایش این واکسن بر روی مردم ایران درحالی که هنوز تاثیر آن معلوم نیست؛ باعث عوارض احتمالی خواهد بود، میگوید: در بُعد تجربی، سابقه نشان داده که آمریکایی‌ها و غربی‌ها خصوصا فرانسه، سابقه خوبی در کمک‌های بهداشتی و دارویی به ایران ندارند. خون‌های آلوده نمونه آن است و از طرفی، این شرکت‌ها اگر صداقت و راستگویی داشته بودند، نیازهای اولیه دارویی مردم ایران را تحریم نمیکردند و اگر بدبینانه نگاه کنیم، این موضوع در نوبه خود محل شک و تردید است.

رازقی به تولید واکسن ایرانی کرونا هم اشاره داشته و میگوید: واکسن ایرانی بر پایه ویروس ضعیف شده است و تولید آن واقعا کار بسیار مهم و بزرگی است و هم اکنون آزمایش‌های انسانی آن در حال انجام است.

بهداشت نیوز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
3
21
تفاوتشون اینه که واکسن ارانی وجود نداره و واکسن امریکایی وجود داره. البته ببخشین که قبلا از شما اجازه نگرفتن!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
4
18
تفاوت در آبکی و بی تاثیر بودن واکسن ایرانی است مثل سایر اجناس ایرانی که در سایه حمایت از تولید داخل بی کیفیت تحویل مردم میشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
5
19
تفاوت اینه که واکسن آمریکایی مجوزهای بین المللی رو اخذ کرده ، اما واکسن ایرانی تازه اولین مرحله تست رو شروع کرده ، آیا کار بکنه یا نه !!!!
این استاد مثل اینکه خواب تشریف داشتن ، عزیز جان واکسن آمریکایی یک ماهه تمام تاییدات بین المللی رو گرفته ... یعنی فازهای تحقیقاتی رو پاس کرد !!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
2
15
اقا كدوم بقال ايروني رو ديدي كه بگه ماست من ترشه!!!...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
بقالی که بخواد بگه ماستش برای دوغ درست کردن خوبه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
1
2
شما ببخشیدشون استاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
1
3
تفاوتش در این است امریکایی برای از ما بهترون وایرانی برای مردم عادی..........
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
1
5
توی مملکتهایی شبیه مملکت ما اول حکم یه چیز صادر میشه بعد شروع می کنند دلایلش رو جمع آوری می کنند و در این راه به علم و دانش هم رحم نمی کنند
SHERVIN
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
0
0
تفاوتش اینه که واکسن اونا واقعا ساخت خودشونه، مال ما هم کپی برداری از چین و روسیه و با کمک کوبا و 4 تا کشور بدبخت بیچاره دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار