مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت
کد خبر: ۱۹۹۰۷۴
تعداد نظرات: ۸۳ نظر
تاریخ انتشار: 2020 December 21    -    ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
این عصر، با دوران فرمانروایی «اسکندر» و فتوحات وی از «مصر» تا «هند»، شروع شد و بدین صورت فرهنگ و اندیشه‌های «یونان باستان» در اثر این کشورگشایی‌ها در پهنه و گستره‌ای عظیم، شیوع پیدا کرد و این تاثیرات همچنان تا قبل از میلاد مسیح (ع) توسط جانشینان وی و دیگر حکمرانان و زمامداران در این ممالک، تداوم و جریان داشت.

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیتاختصاصی «تابناک باتو» ـ مساله «حجاب» برای بانوان به خصوص «حجاب سَر» تنها مربوط به آیین حیات بخش اسلام و آموزه‌های الهی و نجات بخش آن نیست بلکه در ادیان دیگر نیز مانند «مسیحیت» و «یهودیت» نیز بدان پرداخته شده، ولی به مرور زمان و به دلایل مختلف فرهنگی یا سیاسی، این حُکم در میان پیروان هر سه «دین ابراهیمی» کم رنگ شده است.

نقل است، روزی یکی از زنان هم روزگار پیامبر اسلام (ص) برای رفع مشکل خانوادگی خود به سوی خانه آن حضرت (ص) رهسپار شد. ناقلان اخبار در بخشی از این موضوع به مطلبی اشاره نموده اند که بیانگر نوع پوشش این زن و متعاقب آن پوشش مورد تایید زنان در آن عصر از سوی رسول اکرم (ص) بوده است.
«.. تَبَرْقَعَتْ‏ وَ أَخَذَتْ عَلَى رَأْسِهَا رِدَاءً وَ خَرَجَتْ سَائِرَةً إِلَى دَارِ رَسُولِ اللَّه...» ‏ [۱](آن زن «بُرقَع» (روبَنده) خود را پوشید و «رِداء» را بر روی سر گرفت و به جانب منزل رسول خدا (ص) رهسپار شد....)
«ابن عباس» (م.۶۸ ق.) از اصحاب پیامبر (ص) و همچنین از مصاحبان و شاگردان امیر مومنان حضرت علی (ع) در بیانی، در مورد پوشش «رِداء» گفته است:
«الرداء الذی یستر من فوق إلى أسفل» [۲](«رِداء» [ پوششی است که]از بالا تا پایین [ بدن]را می‌پوشاند.)

در اصطلاح باستان شناسان، به بازه زمانیِ سه قرن قبل از میلاد حضرت مسیح (ع) تا قبل از ولادت ایشان، دوران «هِلِنی» یا «هِلِنیستی» گفته می‌شود. این عصر، با دوران فرمانروایی «اسکندر» و فتوحات وی از «مصر» تا «هند»، شروع شد و بدین صورت فرهنگ و اندیشه‌های «یونان باستان» در اثر این کشورگشایی‌ها در پهنه و گستره‌ای عظیم، شیوع پیدا کرد و این تاثیرات همچنان تا قبل از میلاد مسیح (ع) توسط جانشینان وی و دیگر حکمرانان و زمامداران در این ممالک، تداوم و جریان داشت. [۳] نکته‌ای که مورد غفلت واقع شده، کشف آثاری کهن و نفیس از دنیای باستان است که در آن نمونه ها، زنان دارای «حجاب کامل» و به خصوص «حجاب سر» بوده اند، چیزی شبیه به همان پوشش «رِداء» که در صدر اسلام رایج بوده یا به عبارتی شبیه برخی همین زنان چادری ایرانی و عرب امروزی و دیگر زنان مسلمانی که چنین پوششی دارند که در فرهنگ عربی به آن «عَباء» نیز می‌گویند.

این آثار باستانی که بدان‌ها خواهیم پرداخت، گواهی آشکار بر دیرینگی و قدمت این پوشش در جوامع مختلف بشری و توجه خاص به پوشیدگی زن در آن اعصار و ازمان پیش از ظهور آیین‌های اسلام و مسیحیت بوده است.

با نمونه‌هایی که در ادامه تقدیم می‌شود می‌توان گفت، «حجاب سر» حتی در «فرهنگ هلنیستی» یا به عبارتی همان فرهنگ با شکوه و تاثیرگذارِ یونانی قدیم نیز وجود داشته است. هرچند این فرهنگ بیشتر با پرستش‌های شرک آلود «چند خدایی» شناخته شده و ربطی به آیین‌های «توحیدی» یا «ابراهیمی» نداشته است. فرهنگی که سه یا چهار قرن قبل از ولادت حضرت مسیح (ع) نیز ظهور یافته و بدون شک، پیش از طلوع دو آیین ابراهیمی مسیحیت و اسلام بوده است.

این مجسمه‌های چادری به سه دسته تندیس‌های «سفالین»، «سنگی» و «برنزی» تقسیم می‌شود و در این مقاله تنها به زنان چادری و محجبه در بازه زمانی «دوران هلنی» خواهیم پرداخت و لازم به ذکر است که تصاویر و مشخصات این مجسمه‌ها نیز تنها از موزه ارزشمند «مترو پولیتن» شهر «نیویورک» در کشور «آمریکا» انتخاب شده است و اگر در همه موزه‌های جهان این موضوع تحقیق و بررسی شود قطعا نمونه‌های فراوانی چه از این فرهنگ و چه از دیگر فرهنگ‌ها در این خصوص به دست می‌آید.

۱- زن چادری رو گرفته و نشسته

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

مشخصات


ارتفاع: ۶/۷ سانتی متر
شماره: ۱۷۴۰. ۵۱. ۷۴
قدمت: قرن سوم قبل از میلاد (۲۳۰۰ سال پیش)
محل کشف: قِبرس
جنس: سفال

۲- زن چادری با روی باز و ایستاده

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

مشخصات

قدمت: اواخر قرن ۴ یا اوایل قرن ۳ قبل از میلاد (بیش از ۲۳۰۰ سال پیش)
ارتفاع:  ۱۱/۶سانتی متر
شماره:۱۱۲۰. ۰۶
جنس: سفال
محل کشف: به محل دقیق کشف یا محل تخمینی آن اشاره‌ای نشده است، ولی این تندیس را متعلق به دوره هلنی و فرهنگ یونانی معرفی نموده اند.

۳- زن چادری با روی باز و ایستاده

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

مشخصات

قدمت: قرن ۱ قبل از میلاد (۲۱۰۰ سال پیش)
جنس: سنگ آهک
ابعاد به طور کلی: ۱۹۳ در ۶۱ در ۳۳ سانتی متر
شماره: ۲۴۵۶. ۵۱.۷۴
محل کشف: از ویرانه‌های موضعی به نام «گُلگُوئی» در کشور «قبرس» به دست آمده است.

۴- سردیس زن چادری رو گرفته و بزرگ

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

مشخصات

قدمت: حدود ۴۰۰–۳۱۰ قبل از میلاد (حدود ۲۴۰۰ سال پیش)
ارتفاع:  ۸/۳سانتی متر
جنس: سفال
شماره: ۱۴۲۸. ۵۱. ۷۴
محل کشف: گفته می‌شود متعلق به شهر «کیتیون» یا «دریاچه نمک» نزدیک «لارناکا» در کشور «قبرس» است.
نکته:، چون ممکن است مجسمه‌ها از طریق مجموعه دار‌ها یا افرادی به دست آمده است که از حفاران غیر مجاز تهیه کرده اند و بدین علت در محل دقیق کشف، ابهام و احتمال وجود دارد.

۵- سردیس زن چادری رو گرفته و متوسط

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

مشخصات

قدمت: قرن ۴ قبل از میلاد (۲۴۰۰ سال پیش)
ارتفاع:  ۵/۳سانتی متر
شماره: ۱۴۹۴. ۵۱. ۷۴
جنس: سفال
محل کشف: گفته می‌شود متعلق به معبد «آرتِمیس پارالیا» در شهر «کیتیون» در کشور «قبرس» است.

۶- سردیس زن چادری رو گرفته و کوچک

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

مشخصات

قدمت: قرن ۳ قبل از میلاد (۲۳۰۰ سال پیش)
ارتفاع:  3/2سانتی متر
شماره: ۱۴۹۲. ۵۱. ۷۴
جنس: سفال
محل کشف: گفته می‌شود متعلق به معبد «آرتِمیس پارالیا» در «کیتیون» در کشور «قبرس» است.

۷- زن چادری رقصنده

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

باستان شناسان این مجسمه را «رقصنده» نامیده اند. البته اگر واقعا مجسمه یک رقصنده باشد منافاتی با وجود و بیان نوع پوشش کامل از سر تا پای زنان در دوران هلنی توسط هنرمند و صنعتگر آن ندارد. چه بسا هنرمندی که این اثر را خلق نموده، خواسته قدرت هنری خود و از سویی ظرافت‌های بدن زن را حتی در پوششی چادر مانند برای مخاطب به نمایش بگذارد.

مشخصات

قدمت: قرن ۳ –۲ پیش از میلاد (۲۳۰۰ سال پیش)
ابعاد: ۲۰/۵ در ۸/۹ در ۱۱/۴
شماره: ۹۵. ۱۱۸. ۱۹۷۲
جنس: برنز
محل کشف: گفته می‌شود متعلق به شهر «اسکندریه» [ در مصر کنونی] است.

۸- زن چادری با روی باز و نشسته بر روی حیوان

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

مشخصات

قدمت: قرن ۴ قبل از میلاد (۲۴۰۰ سال پیش)
جنس: برنز
ارتفاع: 8/9 سانتی متر
طول: 10/5 سانتی متر
شماره: ۸۸. ۷۸. ۲۵
محل کشف: به محل آن به طور دقیق یا تخمینی اشاره نشده است الا آن که مجسمه را متعلق به دوران هلنی اولیه و فرهنگ یونانی بر شمرده اند.

۹- زن چادری (حجاب کامل از سر تا پا)

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

مشخصات


قدمت: قرن ۳ قبل از میلاد (۲۳۰۰ سال پیش)
فرهنگ: یونانی، پونتی (سواحل آسیای صغیر، دریای سیاه)
ارتفاع: ۲۰ سانتی متر
جنس: سفال
شماره: ۳۸. ۱۳۹. ۲۲
محل کشف: گفته شده که متعلق به «تِرابوزان» در جنوب «دریای سیاه» واقع در ترکیه امروزی است.
نکته: این مجسمه تقریبا هم اندازه مجسمه رقصنده برنزی است الا آن که جزئیات و کیفیت آن را ندارد.

۱۰- زن چادری رو گرفته و ایستاده

مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت

مشخصات

قدمت: قرن ۳ قبل از میلاد (۲۳۰۰ سال پیش)
ارتفاع: 11/6 سانتی متر
جنس: سفال
شماره: ۱۷۲۴. ۵۱. ۷۴
محل کشف: گفته می‌شود متعلق به «دریاچه نمک» نزدیک «لارناکا» در «قبرس» است. [۴]

سخن پایانی

این تندیس‌ها که به همراه تصاویر و مشخصات ظاهری از نظر گذشت متعلق به دوران‌های پیش از ظهور «اسلام» و همچنین قبل از شکل گیری آیین الهی «مسیحیت» است و در پراکنش کشف آن مکان‌هایی همچون: «قبرس»، «ترابوزان» در جنوب دریای سیاه و «ترکیه امروزی» و «اسکندریه» در مصر کنونی است.

فرهنگ یونانی کهن، اثر پذیر از عقاید و پرستش‌های «چند خدایی» بوده و این پوشش‌ها در ظاهر ربطی به احکام الهی آیین‌های توحیدی نداشته است و از سویی نمی‌توان آن‌ها را صرفا مجسمه‌ها و تندیس‌هایی «ایده آلیزه» قلمداد نمود بلکه به خوبی مشخص است که بخشی از فرهنگ اصیل هلنیِ شایع و رایج در آن دیار و اماکن یاد شده بوده است.

طبقه اجتماعی این زنان چادری در دوران هلنی مشخص نیست. آیا آنان از طبقه اشراف بوده اند؟ آیا افراد معمولی جامعه بوده اند؟ یا اگر دقیقا این امر ثابت شود که برخی از آن‌ها از درون معابد باستانی کشف شده اند، آیا ممکن است تنها مجسمه‌های زنان قدیس و پاک سیرت به زعم آن‌ها در آن قرون و اعصار بوده است؟ یا فراتر از آن ها، این مجسمه ها، الهه‌ها و ایزد بانو‌های مورد پرستش مردمان آن روزگاران بوده که در قالب تندیس‌هایی این چنینی با «پوشش کامل» از سر تا پا نمایش داده شده است؟
به هر روی هر شخصیت و منزلتی که این زنان چادری داشته اند پوشش آن‌ها برگرفته از فرهنگ عفاف و حجابِ مورد پذیرش جامعه آن ادوار بوده است و اگر قدیسه یا الهه مورد پرستش نیز بوده اند، بهترین و کامل‌ترین پوشش از نظر مردمان آن روزگاران برای آن‌ها در نظر گرفته شده یا متصور شده است که باز همین امر نیز برگرفته از همان فرهنگ رایج عفاف و توجه به حرمت و جایگاه زن در خصوص «پوشش کامل» بوده است.

پی نوشت

۱. مستدرک الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۳۹.
۲. تفسیر الکشاف، ج ۳، ص ۵۵۹.
۳. https://www.metmuseum.org/toah/hd/haht/hd_haht.htm
۴. جهت اطلاعات بیشتر به تارنمای موزه مراجعه نمایید: www.metmuseum.org


نویسنده و محقق: سید مرتضی میرسراجی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
30
85
ردا چه ربطي به چأدر دارد؟ ردا همان پيراهن بلند است، احاديثي هم هست كه نشان مي دهد حجاب در زمان پيامبر ازاد بود، ضمنا انقدر به فرهنگ يوناني علاقمند شديد، مجسمه هاي برهنه و عريان زيادي هم از يونان بجا مانده، متاسفانه اسلام هم متاثر از يونان بوده است، اما فرهنگ ايراني و مجسمه هاي يافت شده در ايران زنان همواره با پوشش مناسب بوده اند و البته موهاي سر ازاد و رها بوده است و پوشش سر جنبه تزييني داشت نه اجباري
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
حد و حدود اگاهی تو زیر صفره.بیسوادی که شاخ و دم نداره
ناشناس
| |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
ممنون كه تذكر داديد و ياداوري كرديد، البته ظاهرا فقط امثال شما اگاهي ناشناس
یلدا مبارک
| |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
تابی جون چه چیزایی پیدا میکنی
ناشناس
| |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
ردا هست دقیقا، چادر از زمان صفویه باب شد نه قبل اون
ناشناس
| |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
شما مگه اون موقع بودی که میگی پوشش سر جنبه تزیینی داشته و مگه اینجا کسی از حجاب اجباری حرف زده متاسفم برات
ناشناس
| |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
ایول الله آقای میرسراجی
امین بدیعی
| |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
در اظهار نظرها اگر بفرمایید به نظر من اینطور و آنطور موضوع خیلی فرق میکند تا بیایید قاطعانه نظری را اعلام بفرمایید ! وقتی شما هنوز نمیدانی که نوعی پوشش در کشور ما چادر نامیده می شود و در کشورهای دیگر به نامهای دیگر و الزاماً نباید عین چادر ما باشد کما اینکه روسری که زنان ما استفاده میکنند با روسری زنان هند و پاکستان بطور کلی متفاوت است و حتی با لبنانی ها که وجه اشتراکات بسیاری با ما دارند نیز کاملاً متفاوت است و وقتی هم که اسناد و مدارک و ( مجسمه و عکس ) شواهد نشان دهنده موضوعی است مخالفت با آنها نشان مشکلات درونی گوینده است
ناشناس
| |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
ناشناسی که میگه چادر از صفویه باب شد یکم برو تاریخ بخون
رود ارس
| |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
ردا همان چادره اول مطلب از ابن عباس گفته که پوششی از بالا تا پایینه یعنی یک تیکه است
ناشناس
| |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
جالبه
ناشناس
| |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
بابا این همون چادره چرا چونه میزنی این قدر
احمدی
| |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
تابناک چه عجب یک مطلب به درد بخور کار کردی
ناشناس
| |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
من ااون موقع زندگی می کردم همه چادری بودن به جز دختر همسایه مون که اون هم بعدها شوهر کرد و چادری شد
قمی
| |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
عالی احسنت
گلباف
| |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۵
لذت بردیم از خوندن این یادداشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
4
5
مجسمه سوم که شبیه پوشش زنام امروزی جامعه ماست و فوکلهاشون از روسری زده بیرون
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
باید گشت ارشاد یونانی درست میکردن
ناشناس
| |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
چرا ما عادت داریم هر موضوع جدی و مهمی را به مسخرگی طی کنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
12
52
اگر ملاك مجسمه ست
كه تعداد و تنوع مجسمه هاي برهنه خيلي بيشتره

پس ميشه نتيجه عكس گرفت.............................
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
خب این بحثش زن های چادریه نه زن های برهنه
ناشناس
| |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
به نظر من قصد مقاله این نیست که بگوید در آن دوران همه اینگونه بوده اند البته با توجه به بسته بودن جوامع در آن دوران ها می شود احتمال داد که قسمت بیشتری از زنان جوامع به این شکل بوده اند !
ساقی
| |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
مجسمه سند تاریخی این موضوعه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
8
24
به هیچ وجه مطالبتون دقیق و درست نیست، هزاران دلیل هم برای این منظور وجود دارد
ولی قرار نیست قبول کنید
پاسخ ها
حسین بهرامی
| |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
یک دلیل ای کاش می آوردی
ناشناس
| |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
هزاران دلیل ؟

یکیشو هم نگفتی ...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
12
12
نقش برجسته الهه آناهیتا در طاقبستان کرمانشاه هم محجبه می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
حتما بعد از انقلاب رو گرفته مثل چای شهرزاد و بیسکویت مادر
ناشناس
| |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
بانوی محجبه در تخت جمشید هم هست
ناشناس
| |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
دروغ نگو در تخت جمشید فقط یک جا بطور کاملا محو در محور یک چرخ نقش یک بانو وجود دارد ولی در کتیبه هایی که حقوق دستمزد ها در ان درج شده هم استاد و سرکارگر زن وجود داشته هم زنان برای بارداری و شیردهی حقوق پاداش داشته اند
ناشناس
| |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
الانه همه مشکلای کشور حل شده فقط چادر مونده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
11
5
دوره هلنی چه صیغه ای هست.
همش ساخته و پرداخته توهمات تاریخ نویسان غربی هست.
فتوحات اسکندر کدومه؟؟
همش تحریف تاریخ. واسه اینکه بگن بله ما هم از قدیم یه چیزی بودیم. یونانیان دولت شهر بودن و همیشه در حال نبرد با هم.
یهو اسکندر پیدا میشه و نمیره سرزمین های اروپایی رو فتح کنه میاد با قدرتمند ترین حکومت میجنگه این یعنی توهم.
چرا یهو اسکندر مریض میشه و میمیره؟؟
چرا هند رو فتح نکرد؟؟
اندازه این حرفا نبود
به دست آوردن شاید آسون باشه نگهداشتن سخته. چطور بود که سرزمین های فتح شده بعد از عبور لشگریان اسکندر شورش نمیکردن؟؟
جمعیت یونان هم اونقدر نبود که تو شهرهای فتح شده بخواد نیرو مستقر کنه و بره سراغ کشور دیگه.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
خسته نشدی این قدر حرف زدی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
8
12
اگر راجع به قبل از اسلام صحبت می کنید لطفا بگید نوع پوشش و نگید چادر و حجاب. چون این کلمات مال بعد از اسلامه.
ضمنا جهت اطلاع پوشش ایرانیان قبل از اسلام ضمن این که از زیباترین و متمدن ترین پوشش ها بوده اختیاری هم بوده.

خلاصه اینکه تابناک جان بی زحمت اول تحقیق کن.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
حالا همه ملت چادرشناس شدند
هیوم
| |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
چادر و حجاب برای بعد از اسلامه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
5
ندیده بودم تا حالا چنین مجسمه هایی
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
شاید مجسمه ها رو مسلمونا درست کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
0
در آمریکا این مجسمه هاست؟
پاسخ ها
ضابطیان
| |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
این طور پیش بره، موزه متروپلیتن آمریکا را تبدیل به حسینیه می کنن
ناشناس
| |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
همون طور که کاخ سفید را حسینیه کردید این هم حسینیه کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
4
3
فکر کنم این تندیسها فیکه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
تو فیکی
ناشناس
| |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
از روی هوا حرف نزن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
16
خوب کسی با چادر یا روسری و حجاب مخالف نیست علت مخالفت اجبار به این نوع پوشش است که کار را خراب کرده
پاسخ ها
اسالم
| |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
حجاب اجباری نیس دستور دین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
0
2
مجسمه هشتم شبیه خاله منه و مجسمه سوم شبیه مادرم
پاسخ ها
سلطان
| |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
مجسمه پنجمی هم شبیه کبری ۱۱ هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
3
2
حجاب پیش از اسلام همان حجاب زنان هندوی امروز هندوستان است. هنداوستان یا استان هند، تنها استانی از پرشیای قدیم است که اسلام به آن نرسید یا فقط به قسمتی از آن رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
هندی ها ساری دارن
کلارد
| |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
روی چه حسابی این حرفو میزنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
5
چادر داشتن یا چادر نداشتن مساله این است ویلیام شکسپیر
رضا صمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
8
مطلب جالبی بود به خصوص عکس هایش خیلی اون رو جذاب کرده، تابناک متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
5
7
عزیزم اینا نوع پوشش مردم صحراست اگه بدونی صحرا یعنی چی دیگه نمی گی حجاب
پاسخ ها
صمصام
| |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
صحرای ترکیه صحرای قبرس هم مگه هست؟
ناشناس
| |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
صحرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی
| |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
چه ربطی به صحرا داره
هموطن
|
Canada
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
1
شماره پنج چه رویی هم گرفته خخخخ
محمد ثانیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
5
7
قابل توجه نویسنده
یکی اینکه مجسمه های زنان چادری روگرفته. راهب هستند ..و نیز در شرایط دیگری نیایشگر هستند
دوم اینکه زمانی که فرمودی چادر با روی باز...اینها فقط پارچه ای شبیه ردای یونانی است..
اما اینکه محل پیدایش آثار را در ترکیه کنونی نوشتید ولی آنها را متعلق به تمدن هلنی یونانی دانستید احتمالا جعرافیا را خوب متوجه نشدی..
اماکنی که گفتی همیشه در این تاریخ بخش آسیای ایران نام داشته به آثار هرودت و گزنفون نگاه کنید
برخی مجسمه ها...زن نیستند..اینها دختران باکره هستند..فقط دختران باکره اینطور پوششی داشتند.
به هر روی هدف پنهان چنین پژوهشی امیدوارم این نباشد که حجاب بخشی از فرهنگ های نابود شده کهن است..امروزی ها نیازی به این خرده فرهنگ آنهم از ملت ها و فرهنگاهای نابودشده ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
ترابوزان الان ترکیه اس ایشون درست نوشتن
ناشناس
| |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
تمدن هلنییستی از هند تا مصر بوده و نویسنده محترم اشتباه نکرده اند و ترکیه امروزی هم بخشی از آن بوده و تحت تاثیر آن . شما ظاهرا جغرافیا را نمی دانید و ترکیه را خارج از این محدوده خیال کردید آقای «محمد ثانیا» کلا مطالبتون نشان از بی اطلاعی است است
مخاطب تابناک
| |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
بالاخره راهب هم باشند این پوشش مثه چادر را داشتند
محمد ثانیا
| |
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
اینکه این دوست ناشناس کلا فرهنگو تمدن هخامنشی اشکانی و سلطانی رو نادیده گرفته و تمدن هلنیستی را در کل جهان شایع دانسته و البته مشخصه بنده را میشناسه, فقط نشون دهنده لجاجته..میدونه که مطالعه من روزی تا ده ساعت هم میشه.
بله تمدن هلنیستی تا اینجاها هم اومده..ولی به نوع پوشش سردیسها وقت کنی شبیه سربازان هخامنشیه..
دوم اینکه تمدن ایرانی هخامنشی و اشکانی تا خود اسپارت و حتی یونان هم پیش رفته بود.تا قبل از حکومت بیزانس ..بازمانده اشکانی ها در سواحل غربی ترکیه امروزی به حیات خود ادامه داده بود.
به سردیس نیایشگران عصر عیلامی که ماقبل تمدن یونان است هم نگاه کنی انگار حجاب دارند در حالی که اینها همه مرد هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
4
خوب بود موزه های دیگه هم یه تحقیق میکردین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
2
0
این مجسمه های چادری را آمریکا درست کرده تا ما را از اسلام منحرف کنه
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
مرگ بر آمریکا، تا مجسمه ها را نگیریم آروم نمیگیگیریم
بهشت اجباری
|
Germany
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
6
3
بعد منکر سفر در زمان میشن!!
حتی مجسمه پیدا شده که قدمتش از سن زمین هم بیشتره!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
5
7
شاید سردشون بوده یه چیزی انداختن روی خودشون
پاسخ ها
رضا
| |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
دقیقاخخخخخخ
ناشناس
| |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
تو خودت مواظب باش انگار سردیت کرده داداش
آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
5
7
این زن ها برای مصاحبه استخدامی در یونان باستان اینجوری چادر سر کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
5
5
خبر ارزنده ای بود خوب بود
شینزو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
1
اگر این مجسمه ها در موزه آمریکا بوده چرا تا حالا کسی از اون ها خبر نداده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
2
مجسمه‌های زیبایی هستند. جنبه تاریخی را در نظر بگیریم جالب میشه. چون معلوم نیست لباس روزمره زنان بوده است. والا تکلیف مجسمه های عریان چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
همه که اینجوری نبودند یک عده هم عریان بودند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
1
7
وجود این مجسمه ها دلیلی برارزش بودن حجاب آنهم برای زنها نیست. اول اینکه اگر وجود مجسمه دلیل باشد مطمینم تعداد مجسمه های برهنه حتی توی کشورهای اسلامی بیشتر باشد. دوم اینکه لباسهای مجسمه های مردهای همدوره با این مجسمه های زن را دیدید؟
تازه از کجا می دانید این مجسمه ها زن هستند؟ نقاشی های زمان شاه عباس را هم همه فکر می کنند زن هستند در حالیکه همه غلام های گرجی هستند که لباس زنانه پوشیدند
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
1
1
البته که پوشش یونانی است . بله در ان زمان قبل و بعد از سقراط و ان ادوار .... زن را به عنوان موجود ضعیف و درجه دو میدانستند و مرد ارباب او بود و نمی بایست کاری کند که مورد خشم واقع شود و مادر بچه های او بوده و اگر افرادی برهنه و عریان میبینید رقاصه و خدمه و بردگان و اسرا بوده اند .. و نوع جنش
س پوشش بسته به نوع طبقه جامعه و ثروت فرق میکرده و انحراف از این معیارها ابتدا از اشراف و پادشاهان به طبقه سرداران و سپس بقیه سرایت میکند که با عث یونان جدید شده
متین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
6
2
پوشیدگی زن برای همه فرهنگ ها نوعی ارزش بوده البته همه جا به این شکل نبوده به طور کلی مطلب بدیع و تازه ای بود
راد
|
France
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
0
قشنگ بودش
ارش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
1
2
این نوع پوشش ها برای تاثیرات محیطی بوده زیاد آقایان تندرو دنبال مجسمه ها نگردند که از دیدگاه شما بت بحساب میاد و جایز نیست ! من هم متوجه نشدم برادران ما که همیشه 100 جلد روایت و حدیث داشتید برای موضوعات مختلف چطور شده ... به ساخته های دست بشر پناه بردید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
0
0
این مطلب مصادره به مقصود است. از کجا فهمیدید این مجسمه ها زن هستند؟
جویباری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
1
سلام
جالب بود
و من به عنوان یه خانم محجبه به حجابم افتخار می کنم
آقای دکتر ممنونم از زحمات شما
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
1
0
درد عدم مطالعه است در دنیای باستان تنها کشوری که مهد برهنگی بوده عربستان است ویل دورانت نقل می کند بعضی از زنان نذر می کردند لخت مادر زاد اطراف بت ها طواف کنند درحالی که زنان دوره ساسانی چادر وروبنده داشتند وقتی اسرای ایرانی رو خدمت عمر می برند دستورمیدهد روبندها را کنار بزنند امتناع می کنند ونماینده ای ررای برداشتن پوشش انها مامور می شود بامشت نماینده عمر را از خود دور می کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار