فواید دانستن علایم آزار جنسی به کودکان
کد خبر: ۱۹۴۶۵۹
تاریخ انتشار: 2020 November 04    -    ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
به فرزند خود بگویید که حرفش را باور می‌کنید و این موضوع را جدی می‌گیرید. بگویید که چطور به او کمک خواهید کرد. بسته به قوانین هرکشوری و حمایت از حقوق کودک آن، اولین کاری که باید کرد گزارش دادن به پلیس است و جمع آوری هرچه بیشتر شواهد. خدمات اجتماعی کودکان نیز در حمایت از کودکان و خانواده شان حیاتی است.

دانستن علائم آزار جنسی میتواند به کودکان کمک کند تا صدای خود را بلند کنند.

دانستن علائم آزار جنسی میتواند به کودکان کمک کند تا صدای خود را بلند کنند.«تابناک باتو» ـ متاسفانه، کودکان در مورد استفاده جنسی به دلایلی مانند سن، جنس، معلولیت، خانواده و بلوغ کودک ضربه پذیرتر هستند. غالبا متجاوزان بچه‌ها را از این میترسانند که اگر آن‌ها با کسی در این باره حرف بزنند کسی حرف آن‌ها را باور نمی‌کند و یا آزارگر آن‌ها را متقاعد میکند که این یک راز خاصی است بین آنها. این مهم است تا یادآوری کنیم کسانی که آزارگر جنسی کودکان هستند می‌توانند بزرگسال، نوجوان یا کودک و یا حتی یکی از اقوام مثل پدر، برادر یا عمو و دایی باشند.

آزار جنسی چیست؟

آزار جنسی کودکان شامل کار‌هایی است با کودک وقتی که معلوم است که او توانایی اجازه دادن را ندارد. این شامل تماس جنسی همراه با زور یا تهدید بزور می‌شود صرفنظر از سن طرفین. آزار جنسی کودکان همچنین شامل جمع آوری عکس‌های پورن از کودک، تشویق آن‌ها به انجام عمل جنسی و تماس نامناسب جنسی است که در اثر فقدان اقدامات لازم برای حفظ کودک از تماشای عملیات یا عکس‌های جنسی پیش می‌آید. در حالیکه خیلی‌ها فکر می‌کنند آزار جنسی کودک همیشه شامل تجاوز به وی میشود، در واقع شامل رفتار‌هایی با تماس و بدون تماس است. هر دو این‌ها به کودکان و نوجوانان صدمه میزند و علیه حقوق بشر کودکان است.

علائم آزار جنسی

دو علامت اصلی برای آزار جنسی وجود دارد که والدین باید به آن آگاه باشند؛ یکی جنبه عاطفی و یکی جنبه فیزیکی آن است.

از جنبه عاطفی، کودکانی که آزار جنسی را تجربه کرده اند، خیلی بی ثبات و متزلزل میشوند. آن‌ها از اینکه تنها بمانند دوری می‌کنند. آن‌ها مرتب خواب‌های ترسناک می‌بینند یا جای خود را خیس میکنند. تغییرات وسیعی در رفتار آن‌ها پیدا می‌شود، مثل آگاهی یا رفتار‌های نامناسب جنسی، تغییر در حال و حوصله، کج خلقی و زود رنجی، عصبانیت یا بی اشتهایی. بسته به سنشان، گاهی کودکان سعی در خود آزاری میکنند یا اعتماد بنفسشان پایین می‌آید.

دانستن علائم آزار جنسی میتواند به کودکان کمک کند تا صدای خود را بلند کنند.

در دراز مدت، بچه‌هایی که آزار جنسی را تجربه کرده اند ممکن است دچار افسردگی، اضطراب و نگرانی، فشار عصبی بعد از تروما یا درگیر شدن در کار‌های خلاف استفاده از الکل و مواد مخدر شوند و یا متاسفانه در نوجوانی اقدام به خودکشی کنند.

همچنین علائم فیزیکی راه دیگری است که وقتی مشکوک به آزار جنسی فرزندتان می‌شود او را زیر نظر بگیرید. این شامل سیاه شدگی پوست و خونریزی و درد و لکه دیدن در اندام‌های جنسی یا مقعد است که آخری در اثر عفونت‌های جنسی بوجود می‌آید.

انواع آزار جنسی

دو نوع آزار جنسی وجود دارد: آزار تماسی یا غیر تماسی. متاسفانه این میتواند آنلاین یا حضوری اتفاق بیفتد.

آزار تماسی شامل لمس هر قسمتی از بدن کودک میشود چه با لباس و چه بی لباس، تجاوز یا دخول به کودک، مجبور کردن کودکان به عملیات جنسی یا وادار کردن کودک که لباسش را درآورد یا بدن کس دیگری را لمس کند.

آزار غیر تماسی شامل به نمایش گذاشتن خود، نشان دادن عکس‌های پورن، وادار کردن کودک به تماشای عملیات جنسی، مجبور کردن آن‌ها به تماشای آزار جنسی یا عکس‌هایی از این دست، یا مجبور کردن آن‌ها به درگیر صحبت شدن آنلاین یا تلفن موبایل میشود.

دانستن علائم آزار جنسی میتواند به کودکان کمک کند تا صدای خود را بلند کنند.

اگر کودکی آزار جنسی را فاش کرد چه کنیم؟

اگر به آزار جنسی نسبت به فرزندتان مشکوک شدید مهم است که قضاوت نکنید و به خصوص کودک را شماتت و تنبیه نکنید. گرچه این خیلی دردناک است و شما را ناراحت میکند، به عنوان پدر یا مادر برای حمایت از فرزند بینهایت مهم است که به حرف او دقیق گوش کنید و به او اطمینان دهید که وی تقصیر نداشته است.

به فرزند خود بگویید که حرفش را باور می‌کنید و این موضوع را جدی می‌گیرید. بگویید که چطور به او کمک خواهید کرد. بسته به قوانین هرکشوری و حمایت از حقوق کودک آن، اولین کاری که باید کرد گزارش دادن به پلیس است و جمع آوری هرچه بیشتر شواهد. خدمات اجتماعی کودکان نیز در حمایت از کودکان و خانواده شان حیاتی است. متاسفانه بدلیل اینکه این موضوع ناموسی بشمار میرود غالبا والدین از گزارش دادن آن پرهیز می‌کنند و یا آن را نادیده می‌گیرند.

هرچه کمتر ما اقدام کنیم، متجاوز بیشتر تشویق می‌شود به این کار غیر انسانی خود ادامه دهد؛ بنابراین از گزارش دادن آن خجالت زده نشوید، از اینکه این شجاعت را داشته اید که رهبری پایان دادن به این فاجعه را داشته اید به خود ببالید.

گلزار آلماسی، روانشناس کودک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار