تلف شدن ۲۴ رأس از حیات وحش دماوند بخاطر طاعون
کد خبر: ۱۹۰۳۵۷
تاریخ انتشار: 2020 September 13    -    ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
هفته گذشته ۲۴ لاشه مربوط به کل و بز و قوچ و میش در منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند کشف و نمونه‌برداری لازم برای تشخیص علت مرگ آن‌ها انجام و به دامپزشکی ارسال شد.

محمد فریدی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند اظهار کرد: در هفته گذشته ۲۴ لاشه مربوط به کل و بز و قوچ و میش در منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند کشف و نمونه‌برداری لازم برای تشخیص علت مرگ آن‌ها انجام و به دامپزشکی ارسال شد.

تلف شدن ۲۴ رأس از حیات وحش دماوند بخاطر طاعون

وی افزود: مأموران اجرایی محیط زیست دماوند در هفته قبل طی پایش منطقه، به صورت موردی با لاشه شش کل و بز و ۱۸ قوچ و میش مواجه و اقدام به جمع‌آوری لاشه‌ها و دفع بهداشتی آن‌ها کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دماوند با اشاره به اینکه خوشبختانه طی ۵ روز گذشته هیچ لاشه جدید یا علائم بیماری در حیات وحش مشاهده نشده است، گفت: بنابر اعلام اولیه دامپزشکی، علت مرگ اینگونه‌ها، "پی‌پی‌آر"، یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک اعلام شد، اما هنوز به طور قطعی نمی‌توان این موضوع را تأیید یا رد کرد و این موضوع نیازمند آزمایشات و بررسی بیشتر در صورت مشاهده تلفات جدید یا بیماری در حیات وحش است که در دستورکار قرار گرفته است.

فریدی در تشریح اقدامات انجام شده برای کنترل و جلوگیری از تلفات بیشتر نیز گفت: ضدعفونی آبشخور‌ها و چشمه‌ها و اطراف آن که محل اصلی حضور حیات وحش است، از جمله اقدامات انجام شده در این ارتباط بود همچنین با پیگیری‌های انجام شده و بنا به اعلام دامپزشکی بیش از ۹۰ هزار دام اهلی در دماوند واکسینه شده و از طرفی اقدام لازم و کنترلی برای ورود دام اهلی به مناطق حیات وحش انجام شد.

وی با بیان اینکه پایش مستمر منطقه و رصد حیات وحش از سوی تیم‌های کارشناسی استان، دامپزشک محیط زیست و محیط‌بانان انجام می‌شود، تصریح کرد: براساس آخرین سرشماری مناطق محیط زیست در دماوند شامل منطقه شکار ممنوع کوه سفید و اثر طبیعی ملی دریاچه تار و هویر تعداد ۱۸۵۰ قوچ و میش و ۲۲۰ کل بز در این منطقه وجود دارد.

تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار