رسول نجفیان آواهای محرم را اجرا می‌کند
کد خبر: ۱۵۶۴۰
تاریخ انتشار: 2015 October 25    -    ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
رسول نجفیان معتقد است؛ جامعه موسیقایی دچار یک ابتذالی شده و این مسئله به نواهای عاشورایی هم سرایت کرده و برای همین است که امروز آواهای محرم به خوبی گذشته نیستند.

رسول نجفیان درباره ضرورت موسیقی در ماه‌های محرم و صفر گفت: نواهای عاشورایی از ثروت‌های گرانبهای کشور ما محسوب می‌شوند چون از دل روستاها و نواهای کهن افراد جوشیده‌اند. این نواها بخاطر اصالتی که دارند سنگ را به گریه می‌اندازند.

نجفیان ادامه داد: اگر از ابعاد دیگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم به این نتجیه می‌رسیم که نواهای اصیل روستایی از دل برخاسته و به خاطر ریا و یا تظاهر خوانده نشده‌اند. من نزدیک به 100 اثر نوحه را جمع‌آوری کردم که با همین نواها ساخته شده‌اند و تنها چند بیت شعری روی آن قرار داده‌ام و بسیار به داشتن این آثار می‌بالم.

وی افزود: انتشار اثر برای اباعبدالله کار هرکسی نبوده و تنها کسی که دلسوخته این امام مظلوم باشد می‌تواند کاری درخور توجه ارایه دهد. متاسفانه امروزه جامعه موسیقایی دچار یک ابتذالی شده و این مسئله به نواهای عاشورایی هم سرایت کرده که امروز آوارهای محرم به خوبی گذشته نیستند.

او ادامه داد: به دلیل شغلم (بازیگری) به مناطق مختلف کشور زیاد سفر می‌کردیم وقتی کارم تمام می‌شد و گروه به تهران بر می‌گشت من آنجا می‌ماندم و از روستاها و مناطق کوچک دیدن می‌کردم. شاهنامه و مثنوی‌خوانی را از لالایی‌های مادران در آنجا دیدم. می‌توان گفت هنرمندان گمنامی بودند که شعر و موسیقی اصیل کشور را اجرا می‌کردند. مجموعه‌های مدیحه‌سرایی‌ام که در حال حاضر تهیه کرده‌ام حاصل 40 سال تلاش من است. شعر و آهنگ این آثار قدمتی 600، 700 ساله دارد.

نجفیان افزود: به نظرم نوحه خوانی ما دچار آفت شده است. به اعتقاد من موسیقی، نمایش، سینما و... اصالت یک کشور را نشان می‌دهد و هر چه مردمی باشد اصالت آن بیشتر است. طی تحقیقاتی که من داشتم متوجه شدم بتهوون و باخ که از بزرگترین موزیسین‌های دنیا هستند ریشه آهنگ‌هایشان را از موسیقی اصیل خود گرفته‌اند به همین دلیل در تمام دنیا ماندگار شدند. اما متاسفانه نوحه‌های امروزی از فریادهای خشن و ریتم‌های نازل تشکیل شده که به هیچ وجه دلچسب و زیبا نیستند.

این بازیگر در پایان همچنین گفت: اگر برنامه‌ها طبق روال پیش برود با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشغول رایزنی برای اجرای یک برنامه عاشورایی هستیم که بزودی و در صورت نهایی شدن جزئیات آن را رسانه‌ای خواهیم کرد.

هنرآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار