آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟
کد خبر: ۱۳۸۱۷
تاریخ انتشار: 2015 October 08    -    ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰

آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟

حتی دوز کم پرتوی ایکس احتمال سرطان را افزایش میدهد اما این افزایش زیاد نیست. به طور کلی هر قدر دوز تشعشع بیشتر باشد، خطر سرطان نیز بیشتر می شود...
شیرین کننده های مصنوعی
 
آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟

با وجود تمام بیانات و اظهارات، هنوز اثبات نشده است که قندهای مصنوعی خطر سرطان را افزایش میدهند. در مطالعات حیوانی، ساخارین در موشها موجب ایجاد سرطان شد اما محققان میگویند بدن آنها متفاوت از انسان واکنش نشان میدهد. به همین علت از سال 2000 شیرین کننده های مصنوعی، به عنوان سرطان زا در نظر گرفته نمی شوند. یک مطالعه انسانی بر روی اسپارتایم صورت گرفت که ارتباطی بین آن و سرطان پیدا نکرد.

پرتوی ایکس

 
آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟

دندانپزشک هنگام گرفتن تصویر پرتوی ایکس، به یک دلیل به شما لباس محافظ میدهد: حتی دوز کم پرتوی ایکس احتمال سرطان را افزایش میدهد اما این افزایش زیاد نیست. به طور کلی هر قدر دوز تشعشع بیشتر باشد، خطر سرطان نیز بیشتر می شود اما هیچ میزان از این نوع تشعشع، کاملا بی خطر به حساب نمی آید. به همین علت آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا، مقدار قرار گیری در معرض تشعشع پرتوی ایکس را محدود می کند.

تلفن همراه

آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟
 
این ابزار پر استفاده که دائما نزدیک شما قرار دارد، همان نوع انرژی را به شما می تاباند که تشعشع پرتوی ایکس دارد. تا کنون ارتباطی بین سرطان و گوشی همراه دیده نشده است اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. برای اطمینان تنها برای مکالمات کوتاه یا زمانی که تلفن ثابت در دسترس ندارید، از آن استفاده کنید. سعی کنید بیشتر از هندز فری بهره بگیرید.

گوشت قرمز

 
آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟

گوشت قرمز چه فراوری شده باشد چه نباشد، باید کمتر مصرف شود. تنها یک هات داگ در روز می تواند احتمال سرطان روده (کلون) را افزایش دهد. گوشت ساندویچی، سوسیس کالباس و هات داگ همه حاوی مواد نگهدارنده ای به نام نیتریت هستند که سرطان زا می باشد. گوشت دودی یا گوشتی که در دمای بالا پخته شده حاوی ترکیباتی به نام PAH می باشد. مطالعات برای بررسی این ترکیب روی انسان ها در حال انجام است.

آب بسته بندی 

آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟

 
اگر بطری آبی که خریده اید، شفاف است، احتمالا حاوی بیسفنول می باشد. این ماده شیمیایی در ظروف غذا و نوشیدنی، مواد دندانپزشکی و محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده سرطان زا است؟ سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا می گوید خیر، بیسفنول در دوز کنونی که در مواد غذایی وجود دارد، خطری ندارد. اگر نگران آن هستید، از مصرف نوشیدنیها و غذاهای کنسروی و بسته بندی پلاستیک شفاف خودداری کنید. در مورد غذاهای داغ به جای پلاستیک از شیشه یا استیل استفاده کنید.

رابطه جنسی

 
بله، حقیقت دارد! ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شایعترین عفونت مقاربتی است که می تواند موجب سرطان دهانه رحم و سرطانهای دیگر شود. بیشتر افراد بزرگسالی که رابطه جنسی دارند، زمانی در طول زندگی به این ویروس مبتلا میشوند اما همه سرطان نمیگیرند. اغلب این ویروس خود از بین میرود. برای کاهش خطر سرطان:

ـ در صورتی که زن 11 تا 26 ساله یا مرد 11 تا 21 ساله هستید، واکسن بزنید
ـ در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید
ـ تنها با یک شریک جنسی رابطه داشته باشید

پر شدگی دندانی

آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟
 
لازم نیست به دندانپزشک خود بگویید پر شدگی فلزی دندانتان را تخلیه و جایگزین کند. کارشناسان میگویند همین پر شدگی که دارید، بی خطر است. مطالعات هیچ ارتباطی بین پر شدگی جیوه و سرطان یا هر بیماری دیگر، پیدا نکرده اند.

قهوه


 
در صورتی که خیلی به دریافت کافئین عادت دارید، حتما از شنیدن این خبر خوشحال میشوید. تحقیقات جدید نشان میدهند که مصرف متعادل کافئین (حدود چهار فنجان در روز) خطر برخی انواع سرطان از جمله سرطان پوست، کبد و روده بزرگ را کاهش میدهد.

دئودورانتها و آنتی پرسپیرانتها (ضد عرق)


دانشمندان میگویند برای اطمینان از این که این محصولات خطر سرطان سینه را افزایش میدهند، تحقیقات بیشتری باید صورت بگیرد. دئودورانتها و ضد عرقها متفاوت از هم عمل میکنند. دئودورانت مانع ایجاد بوی بد می شود اما ضد عرق، تعریق را متوقف می کند. در بسیاری از این محصولات از مواد شیمیایی استفاده شده است که مانند هورمون استروژن عمل می کند و باعث می شود سلولهای سرطانی رشد کنند. از جمله این مواد میتوان به بنزیل پارابن، بوتیل پارابن، متیل پارابن و پروپیل پارابن اشاره کرد.

فلوراید
 
آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟

این ترکیب در برخی کشورها به آب و نوشیدنیها اضافه می شود و در بیشتر خمیر دندان و دهانشویه ها نیز وجود دارد تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. بسیاری از مطالعات به دنبال ارتباط بین فلوراید و سرطان بوده اند اما بیشتر محققان میگویند هیچ ارتباط محکمی بین آنها پیدا نکرده اند. اگر نگران فلوراید هستید و در کشوری زندگی میکنید که آب لوله کشی حاوی فلوراید است، میتوانید از آن آب مصرف نکنید.

محصولات خانگی

آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟

 
بسیاری از حشره کشها، رنگها، جلاها و واکس ها عواملی به نام ترکیبات آلی (VOCs) فرار دارند. بنابراین بسیاری از محصولات شوینده، پاک کننده، زیبایی، اتومبیل و سرگرمی نیز حاوی این ترکیبات میباشند. این عاملهای شیمیایی در انسان و حیوان با سرطان ارتباط دارند. برای کاهش خطر سرطان، در صورت امکان از محصولاتی استفاده کنید که برچسب  low-VOC دارند و زیست تجزیه پذیر باشند. از محصولاتی که حاوی برچسب های زیر هستند استفاده نکنید:

ـ سمی/ خطرناک
ـ خورنده (Corrosive)
ـ به شدت تحریک کننده
ـ بسیار قابل اشتعال
ـ بسیار قابل احتراق
ـ بسیار حساسیت زا

خطوط برق فشار قوی

آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟
 
هر چیزی که الکتریسیته را منتقل می کند یا از آن استفاده می کند، تشعشع با فرکانس بسیار پایین منتشر می کند. هیچ شواهدی وجود ندارد که این امر موجب سرطان می شود. با این حال موسسه ملی علوم سلامت محیط زیست امریکا می گوید دلایلی برای نگرانی محدود وجود دارد. برای اطمینان حداقل به اندازه طول بازو از دستگاه های الکتریکی (برقی) دور بمانید. اگر نزدیک به خطوط برق زندگی میکنید و نگران عوارض آن هستید، دستگاهی به نام گوس متر یا میدان سنج تهیه کنید و با استفاده از آن میدان فرکانس بسیار پایین اطراف خود را اندازه گیری کنید.

آلودگی


آیا حقیقت دارد این موارد باعث سرطان می شوند؟
 
آلودگی هوا موجب مرگ بیش از 220000 نفر در سرتاسر دنیا در سال می شود (که بیشتر آن مربوط به آسیاست). بین هوای آلوده و افزایش خطر سرطان مثانه ارتباط وجود دارد اما احتمال آن برای هر فرد، کم می باشد. برای کاهش خطر به هشدارهای محلی توجه کنید و در روزهایی که آلودگی هوا در سطح هشدار دهنده قرار دارد، در خانه بمانید.

منبع: webmd
زینب رهامی


آخرین اخبار