70 هزار ایرانی به ام اس مبتلا هستند
کد خبر: ۱۳۳۶۸
تاریخ انتشار: 2015 October 04    -    ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
دبیر دوازدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران با بیان اینکه 20 درصد از مبتلایان به ام اس سابقه خانوادگی دارند، گفت: ژنتیک تا حدی در بروز ام اس نقش دارد یعنی اگر فردی در بستگان درجه یک خود این بیماری را داشته باشد، خطر ابتلای او بیشتر می‌شود.

دکتر سید مسعود نبوی اظهار کرد: این بیماری در تمام نژادها و قومیت‌های ایرانی وجود دارد اما در برخی مناطق کشور مانند مناطق غربی، شمالی و مرکزی شیوع بیشتری دارد اما در نقاط شرق و جنوب شرق کمتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در استان سیستان و بلوچستان ابتلا به این بیماری کمتر اما در آذربایجان، کردستان، کرمانشاه یا استان‌های مرکزی بیشتر است.

نبوی عوامل محیطی موجود در این مناطق را یکی از دلایل ابتلا به این بیماری عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال در سال‌های جنگ تحمیلی در مناطق غربی کشور، سال‌های متوالی استرس‌های طولانی و شدید وجود داشت که احتمال داده می‌شود در کنار عواملی مانند سموم و بمب‌های شیمیایی باقی مانده از جنگ در شیوع بیشتر «ام اس» در این مناطق تاثیر داشته باشد.

دبیر دوازدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران گفت: بیماری ام اس در سایر کشورهای دنیا نیز شایع است به طوری که بیش از 2.5 میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه این بیماری در برخی کشورها شایع‌تر و در برخی کشورها از شیوع کمتری برخوردار و نادر است، ادامه داد: شیوع «ام اس» در زنان حدود سه برابر بیشتر از مردان است.

نبوی در مورد سن شیوع این بیماری گفت: سن شیوع این بیماری بین 20 تا 40 سالگی است، البته در کودکان و بزرگسالان نیز دیده می‌شود اما به طور کلی بیشتر در این محدوده سنی خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه بیماری ام اس دو نوع عودکننده و پیشرونده دارد، یادآور شد: نوع عود کننده این بیماری شایع‌تر است.

فوق تخصص مغز و اعصاب در خصوص علل این بیماری اظهارکرد: این بیماری هم علت ژنتیکی و هم علت محیطی دارد و از نوع بیماری‌های خود ایمنی است که در اثر تغییراتی که در ژن‌ها به وجود می‌آید و تاثیراتی که عوامل محیطی بر این ژن‌ها اعمال می‌کنند، ایجاد می‌شود.

نبوی افزود: در اثر این عوامل در واقع سیستم ایمنی بدن بخشی از مغز و نخاع را تحت تهاجم خود قرار می دهد و در نتیجه بیمای ام اس ظهور می‌یابد.

عضو هیات علمی دوزادهمین کنگره بین المللی ام اس در خصوص عوامل ژنتیکی، گفت: ژنتیک تا حدی در بروز ام اس نقش دارد یعنی اگر فردی در بستگان درجه یک خود این بیماری را داشته باشد، خطر ابتلای او بیشتر می‌شود اما این به معنای ابتلای صد درصدی نیست و برحسب اینکه چقدر ژنتیک مشترک با فرد مبتلا داشته باشد، خطر ابتلا به این بیماری تغییر می‌کند.

نبوی با ذکر این مطلب که به طور کلی خطر ابتلا به ام اس در اثر عوامل ژنتیکی چندان بالا نیست، افزود: به عنوان مثال اگر مادری ام اس داشته باشد، احتمال اینکه فرزندی با بیماری ام اس به دنیا بیاورد فقط در حدود 5 تا 6 درصد است.

وی در خصوص عواملی محیطی نیز گفت: برخی عوامل محیطی مانند ویروس‌ها، سموم، آلودگی‌های مختلف زیست محیطی، کمبود ویتامین D و نور آفتاب در بروز این بیماری نقش دارند.

نبوی تاکید کرد: حدود 15 تا 20 درصد افرادی که مبتلا به ام اس هستند، یکی از بستگان نزدیک آنها به این بیماری مبتلا هستند.

وی اضافه کرد: این به آن معناست که نقش ژنتیک در بروز این بیماری وجود دارد اما چندان قوی نیست و عوامل محیطی نیز باید وجود داشته باشند تا فردی که ژن‌های مستعد ابتلا به ام اس را دارد، به این بیماری مبتلا شود.

بر اساس گزارش آنا، دوازدهمین کنگره بین المللی ام اس با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی از 21 تا 22 آبان ماه سالجاری در سالن ساری برگزار می‌شود.

آنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار