دقت سیاسی صدا و سیما کجاست؟!+عکس
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۲۸۹۴۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2018 November 30    -    ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv

حسین سلطان محمدی در سایت سینماسینما، در یادداشتی، با اشاره به چند اشتباه در یکی از بخش‌های خبری سیما، پرسیده که چه کسی مسوول این نابسامانی است؟

در کشور ما که رسانه ملی، انحصاری است، انتظار این است که در همه زمینه‌ها، بر نشانه‌های ملی و قراردادی کشور، تاکید کند و مرتب و مستمر، با تکرار این نشانه‌ها که شامل سرود ملی، نشانه‌ها و علائم پرچم رسمی و اسامی قراردادی ساختارهای جغرافیایی و اداری است، آنها را در ذهن اتباع این نظام، زنده نگه دارد.

برای همین، وقتی نکات متفاوت با این قواعد بنیادین در این رسانه و آن هم در شاخه‌ای از آن که معاونت سیاسی است، رخ نماید؛ در عالم ارتباطات، ناگهان تئوری توطئه شبهه می‌افکند و ما را وادار می‌سازد با نشانه‌های مشابه، برابرگذاری کرده و توضیح بخواهیم. آنچه در این مختصر گفته شد، ناظر بر چند چیز است که در شامگاه روز ۵ آذر، در خبر ساعت ۲۱ سیما دیده شد.

نکته نخست و برابر با آنچه در تصاویر دیده شده، در اخبار هواشناسی بود که گوینده اخبار خواند و در زیرنویس‌ها هم دیده شد که از واژه «خراسان بزرگ» استفاده شده است و خبر از برف و کولاک در این جغرافیای جدید و در آسمان خراسان بزرگ داده و از رانندگان خواسته شده بود برای تردد در جاده‌های «خراسان»، لوازم ایمنی همراه داشته باشند. «خراسان بزرگ» یعنی چی؟

وقتی در قاعده اداری و تقسیمات جغرافیایی، استان خراسان به سه قسمت خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، تفکیک شده، نوشتن این واژه، ما را در بدبینانه ترین برداشت، به نقشه داعش می‌رساند که در خلافت ادعایی‌اش، از «خوراسان» نام می‌برد! (دو تصویر زیرنویس پیوست این متن است)

 

دقت سیاسی صدا و سیما کجاست؟!

دقت سیاسی صدا و سیما کجاست؟!

نکته دوم، در پرچمی از ایران بود که در بخشی از خبر، در بک گراند گوینده خبر نشان داده شد. در این پرچم و در بخش سوم و پایینی پرچم، برخلاف قاعده رسمی، نشانه‌های پرچم که ۱۱ الله اکبر در ردیف بالایی و ۱۱ الله اکبر در ردیف پایین، با پایه کرسی یکسان است، ۱۱ الله اکبر ردیف پایینی، واژگون و معکوس بود. این گرافیک را چه کسی طراحی کرده است؟ چه کسی ناظر پخش بود؟ (تصویر یادشده را ببینید)

دقت سیاسی صدا و سیما کجاست؟!

و البته که، افتتاحیه جشنواره فیلم مقاومت در تالار وحدت بود ولی این تالار متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، برخلاف زیرنویس خبری که نوشته بودند «تالار وحدت حوزه هنری»!

خبرآنلاین

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلطان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
0
4
عوضش یک تار مو که بیرون هستو خوب می بینند
کامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
0
4
تو مخی ترین معضلی که صدا سیما داره پخش گزارش های مردمیه
مثلا که چی؟ مثلا موضوع بحث شرایط اقتصادیه ، تو مهمترین بخش خبری یه دفه 10 دقیقه گزارشایی که از مردم گرفتن و پخش میکنن که جالبشم اینجاس که هیش کی دم نمیزنه و ناراضی نیست یا اینکه مشخصاً تمام گزارشا به یه طیف خاص یا موضوع خاص اشاره میکنن مردم !
من نمیدونم والا این صداسیماییا نمیفهمن واقعا یا خودشونو زدن به اون راه ؟
چرا بهونه میدید دست دشمن آخه که اسم صداسیمای ملی رو بزارن صداسیمای میلی؟
هر شبم که گزارش مفصل و طولانی از رونق بازارها و کسب و کار (با اون آهنگ همیشگی) اما آیا در واقعیت یک دهم اون چیزی که نشون میدید وجود داره؟
خلاصه کلام ؛ آقا گزارش مردمی پخش نکنید ! هیشکی مشتاق شنیدن و دیدن گزارش های انتخاب شده ی شما نیست !
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
0
3
نقد درستي است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۰
0
0
رفته تا سر کوچه نون بگیره
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv