علت مسمومیت روستاییان «دریاس» مهاباد چه بود؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۲۵۵۵۱
تاریخ انتشار: 2018 October 26    -    ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv

مدیرکل آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی علت مسمومیت اهالی روستای «دریاس» مهاباد را آلودگی میکروبی و باکتریایی از چشمه‌های خارج از شبکه آبرسانی این روستا اعلام کرد.

علیرضا رضوی مدیرکل آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: در این روستا در مجموع چهار دهنه چشمه و یک حلقه چاه وجود دارد که آب شبکه شرب آن از یک حلقه چاه و ۲ دهنه چشمه تامین می‌شود که به صورت بهداشتی و با رعایت کامل ضوابط لازم کلرزنی شده و در شبکه آب این روستا تزریق می‌شود.

وی که برای بررسی وضعیت سلامت روستاییان «دریاس» به این روستا سفر کرده است، گفت: برخی از ساکنان این روستا آب شرب مورد نیاز خود را از ۲ دهنه چشمه دیگر که هیچگونه نظارتی بر سلامت آب آن‌ها وجود ندارد و کاملا خام است، تامین می‌کرده اند.

رضوی اضافه کرد: بر اساس یک باور غلط، روستاییان فکر می‌کردند که آب شرب داخل شبکه بوی کلر می‌دهد و از این رو از این آب استفاده نکرده و از آب ۲ دهنه چشمه دیگر برای شرب استفاده می‌کردند.

وی گفت: نتایج آزمایش‌های مشترک این شرکت با دانشگاه علوم پزشکی مشخص کرد که منابع آب تامین کننده شبکه روستا شامل چاه و ۲ دهنه چشمه کاملا سالم و عاری از هرگونه میکروب بوده، ولی آب ۲ دهنه چشمه دیگر که در تملک این شرکت نیست، دارای آلودگی‌های میکروبی و باکتریایی است و به هیچ عنوان قابل شرب نیست.

رضوی با قدردانی از همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، اضافه کرد: برای اطمینان بیشتر هم اکنون آب چشمه‌های مورد استفاده این شرکت نیز از مدار خارج شده و تنها از آب چاه استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت سفید در این روستا حاکم شده، گفت: اکنون برای افزایش ضریب اطمینان از یک دستگاه کلرزن گازی نیز در این روستا استفاده می‌شود؛ ضمن اینکه ۲ دستگاه تانکر نیز برای تامین آب شرب روستاییان در دریاس مستقر است.

مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی از ساکنان این روستا خواست به هیچ عنوان از آب چشمه‌ها استفاده نکرده و تا اطلاع ثانویه از آب موجود در شبکه‌ها نیز تنها برای امور بهداشتی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه روستاییان باید از آب و صابون برای شستن دست‌های خود استفاده کنند، تاکید کرد: تا اطلاع ثانویه روستاییان باید برای تامین آب شرب مورد نیاز خود فقط از آب تانکر‌های مستقر شده در این روستا استفاده کنند.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با ایرنا با اشاره به مشخص شدن جواب آزمایش‌های کنترل کیفی آب، گفت: نشت فاضلاب به داخل این چشمه‌ها موجب مسمومیت اهالی روستای دریاس شده است.

جلال محمودزاده افزود: پس از قعطی شدن علت حادثه، مسیر تداخل فاضلاب به داخل چشمه توسط اکیپ‌های بهداشت و درمان مسدود شده و اکنون اقدامات شست و شوی لوله‌های آب در حال انجام است.

محمودزاده یادآور شد: ۲ اکیپ فوریت‌های پزشکی با چهار پزشک و دستیار در داخل روستا برای اعزام به موقع مسموم شدگان احتمالی مستقر هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: بیماری ناشی از مصرف آب آلوده ۲ چشمه در روستای «دریاس» مهاباد با اقدامات بهداشتی و مداخله‌های درمانی مهار شد.

جواد آقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: طی روز‌های اخیر آب ۲ چشمه خارج از شبکه آبرسانی این روستا آلوده شده و به دلیل فعالیت باکتری «شیگلا»، تعدادی از روستاییان به ویژه کودکان دچار بیماری شده بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد: تیم‌های درمانی و بهداشتی به محض اطلاع از بروز بیماری و اعزام بیماران به بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد در منطقه مستقر شدند و اقدامات پیشگیرانه و درمانی به سرعت آغاز شد.

وی بیان کرد: تا صبح امروز ۱۵۸ نفر به مرکز درمانی مهاباد مراجعه کردند که از این تعداد ۶۰ نفر بستری و بقیه با درمان‌های سرپایی مرخص شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: علاوه بر تیم‌های مستقر درمانی و پزشک عمومی حاضر در منطقه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم در این روستا مستقر است و اقدامات بهداشتی با دقت رصد می‌شود.

آقازاده گفت: طبق گزارش‌های دریافتی، مراجعه بیماران به بیمارستان متوقف شده و بیماران حاضر نیز به دقت تحت معاینه و مداوا قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه دوره نهفتگی /کمون/ بیماری «شیگلا» پنج تا هفت روز بوده و به صورت فرد به فرد نیز قابل انتقال است، افزود: رعایت نکات بهداشتی می‌تواند این بیماری را در سریع‌ترین زمان ممکن ریشه کن کند.

آقازاده از آبرسانی به این روستا با تانکر در راستای استفاده نکردن روستاییان از آب چشمه خبر داد و اضافه کرد: چشمه‌ها و چاه‌های آبرسانی این روستا مسدود و کلرزنی شده و شبکه آبرسانی این روستا به طور کامل شست و شو می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی تاکید کرد: در راستای درمان بیماران و تامین مواد دارویی برای بیمارستان امام خمینی (ره) مهاباد نیز دستور‌های لازم صادر شده و هیچ مشکلی در خصوص درمان بیماران وجود ندارد.
آقازاده اظهار امیدواری کرد که با تلاش مسوولان و اطلاع رسانی مناسب رسانه ها، شایعه پراکنی‌ها در خصوص این حادثه کمتر شود.

طی روز‌های اخیر تعدادی از اهالی روستای دریاس از توابع بخش مرکزی مهاباد به دلیل مسمومیت و درد‌های گوارشی به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه کردند.

روستای دریاس در ۱۵ کیلومتری شمال مهاباد و در مسیر جاده مهاباد - ارومیه واقع است که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت و ۶۵۰ اشتراک آب دارد؛ از مجموع ۱۹۲ روستای دارای سکنه مهاباد، ۱۰۴ روستا با ۱۶ هزار مشترک زیرپوشش آب و فاضلاب روستایی این شهرستان قرار دارد که مصرف سالانه آب ساکنان آن‌ها سه میلیون و ۹۵۷ هزار مترمکعب است.

باشگاه خبرنگاران

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv