با یک غرق شده چه کنیم؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۰۲۸۴
تاریخ انتشار: 2015 September 07    -    ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
 یک کارشناس فوریت‌های پزشکی مازندران گفت: عملیات احیا و رسیدگی به غریق پس از نجات از دریا در بازگشت فرد مصدوم به زندگی تأثیری حیاتی دارد.

منطقه‌ی مازندران، غرق‌شدگی ماجرای تکراری در سواحل مازندران است. در فصل تابستان مرگ نیز در سواحل دریا می‌پیچد.

زیبایی دریا در کنار بی‌احتیاطی و تنوع‌طلبی گردشگران و مسافران موجب می‌شود تا چهره‌ی نازیبای دریا در به کام مرگ کشاندن مسافران نمایان شود.

بسیاری از غرق‌شدگی‌ها در دریاها به‌علت ناآشنایی مسافران با منطقه، ناآشنایی با فنون شنا و امدادرسانی در بعد از حادثه رخ می‌دهد.

همین چند سال گذشته بود که شماری از افرادی که برای نجات غرق‌شده‌ها خود را به دریا زدند خود غرق شدند و یا حوادث دیگری پس ازنجات افراد از دریا رخ داد.

«ذکریا اشکپور»، یک کارشناس فوریت‌های پزشکی درباره‌ی علل غرق‌شدگی و امدادرسانی پس از آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که در مواجهه با فرد غرق شده باید وی را به کمک وسایلی از قبیل حلقه نجات، تکه الوار یا طناب بلند از آب خارج کرد، اظهار کرد: باید این نکته را در نظر داشت که تنها زمانی فرد می‌تواند مستقیماً نسبت به نجات مصدوم اقدام کند که اولاً دوره‌ی آموزشی نجات غریق را گذرانده باشد، چون امکان غرق شدن یک ناجی فاقد صلاحیت، بسیار زیاد است.

وی افزود: وقتی که فرد غرق شده را از زیرآب بیرون می‌آورید، شروع به تنفس دهان به دهان کنید و در همین حال سعی کنید که فرد غرق شده را به سمت ساحل یا خشکی ببرید.

این کارشناس فوریت‌های پزشکی با اشاره به این‌که باید بلافاصله پس از خروج مصدوم بیهوش از آب، ابتدا دهان وی را از گل و لای و شن پاک کرد، گفت: نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه‌ها و معده هدر داد.

اشکپور با بیان این‌که به وضعیت تنفسی و ضربان قلب مصدوم غرق شده دقت شود در صورتی که مصدوم تنفس و ضربان قلب نداشت به سرعت عملیات احیای قلبی ریوی CPR را آغاز کنید، تصریح کرد: چون با دادن تنفس مصنوعی قوی و مناسب همه‌ی آب از ریه‌ها جذب بدن می‌شود.

سخنگوی اورژانس مازندران خاطرنشان کرد: در اوایل، تنفس مصنوعی قدری مشکل است، اما با جذب آب به بدن، تنفس دادن راحت‌تر می‌شود.

اشکپور با تأکید بر این‌که اگر طی عملیات احیا فرد مصدوم استفراغ کرد، چه باید کرد؟ پاسخ داد: فوراً او را به پهلو، در وضعیت بهبودی(ریکاوری) برگردانده تا مواد استفراغ شده وارد ریه‌ها نشود.

وی هم‌چنین با اشاره به این‌که گاه ممکن است طی تنفس مصنوعی مقداری هوا وارد معده شود که خطر استفراغ دارد، خاطرنشان کرد: در چنین مواردی فرد مصدوم را به شکم خوابانیده و دست‌های خود را به‌صورت ضربدر به دور شکم حلقه کنید و مختصری بالا بکشد تا هوا و آب از معده‌اش خارج شود.

اشکپور با بیان این‌که همه‌ی افراد غرق شده پس از نجات و اقدامات اولیه حتی اگر کاملاً هوشیار باشند، باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند، تصریح کرد: آب جذب شده می‌تواند عوارض خطرناک و کشنده‌ای برای کسانی که غرق شده‌اند ایجاد کند.

این کارشناس یادآور شد: باید توجه کرد در فردی که به داخل آب‌های کم عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرد، خطر قطع نخاع گردنی و فلج اندام‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: در مواجهه با چنین مواردی هنگام جابجایی و عمل احیا، باید بسیار احتیاط کرده و سعی کرد تا کوچک‌ترین حرکتی به سر و گردن وی وارد نشود هم‌چنین در صورت نیاز به عملیات احیای قلبی ریوی باید از مانور فشار به فک استفاده کرد تا از آسیب به نخاع و ستون فقرات جلوگیری شود.

ایسنا
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv