افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد در مواجهه با آفت‌کش‌ها
کد خبر: ۷۰۸۱۴
تاریخ انتشار: 2017 April 20    -    ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
بر اساس این مطالعه‌ی متا آنالیز که در سوم آوریل سال جاری در جلسه سالانه‌ی انجمن پژوهش‌های سرطان آمریکا ارائه شد، قرارگیری در معرض آفت‌کش‌ها با نرخ 71 درصدی افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است. البته این یافته‌ها تاکنون در مجله‌ی علمی معتبری به چاپ نرسیده‌اند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد در مواجهه با آفت‌کش‌ها اختصاصی «تابناک‌باتو»؛ یک مطالعه‌ی متا آنالیز نشان می‌دهد؛ افرادی که در معرض آفت‌کش‌ها هستند، ممکن است با افزایش احتمال خطر ابتلا به سرطان کبد، مواجه باشند.

بر اساس این مطالعه‌ی متا آنالیز که در سوم آوریل سال جاری در جلسه سالانه‌ی انجمن پژوهش‌های سرطان آمریکا ارائه شد، قرارگیری در معرض آفت‌کش‌ها با نرخ 71 درصدی افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است. البته این یافته‌ها تاکنون در مجله‌ی علمی معتبری به چاپ نرسیده‌اند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد در مواجهه با آفت‌کش‌ها

حمدی عبدی (Hamdi Abdi) سرپرست این پژوهش علمی اظهار کرد که سرطان کبد، ششمین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ و میر‌های ناشی از سرطان است. این مطالعه در موسسه ملی سرطان آمریکا انجام شده است.

عبدی به لایو ساینس گفت که چندین عامل خطر یا همان ریسک فاکتور قطعی برای سرطان کبد وجود دارند. این عوامل خطر شامل عفونت‌های مزمن از جمله هپاتیت و بیماری‌های کبدی مرتبط با مصرف الکل هستند.

اما محققان بر این باورند که آفت‌کش‌ها می‌توانند در بروز این نوع از سرطان نقش داشته باشند.

به گفته‌ی دکتر عبدی؛ در حقیقت، مطالعات صورت گرفته روی حیوانات نشان داده است که مواجهه با آفت‌کش‌ها می‌تواند از طریق آسیب به دی.ان.ای (DNA)، منجر به سرطان کبد شود.

محققان در این مطالعه‌ی متا آنالیز جدید، 16 پژوهش علمی را که بیش از 480 هزار شرکت کننده از آسیا، اروپا و آمریکا را در بر می‌گرفتند، مورد بررسی قرار دادند. تمام این پژوهش‌ها در کمترین حالت، دارای اطلاعاتی از سطوح فردی مواجهه با آفت‌کش‌ها بودند و نگاهی به اثرگذاری احتمالی این مواجهه روی شانس ابتلا به کارسینوم هپاتوسلولار در فرد داشتند. کارسینوم هپاتوسلولار (hepatocellular carcinoma)، شایع ترین نوع سرطان کبد است. این محققان، آفت‌کش‌ها را در دامنه‌ی وسیعی شامل حشره‌کش‌ها و علف‌کش‌ها، تعریف کردند.

دکتر عبدی یادآور شد، این یافته که قرارگیری در معرض آفت‌کش‌ها با نرخ 71 درصدی افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است، ارزش بسیار زیادی ندارد و تحقیقات بیشتری برای نقطه‌گذاری روی انواع مشخصی از آفت‌کش‌ها و اثرات آنها روی سرطان کبد، مورد نیاز است.

وی همچنین افزود که این یافته‌ها، مقدماتی هستند و یکی از محدودیت‌های موجود در تجزیه و تحلیل اطلاعات، این بوده است که محققان فقط 16 پژوهش را که تا آن زمان در دسترس بودند، به عنوان معیار خود برای نتیجه‌گیری، مورد استفاده قرار دادند و همین نیاز به مطالعات آتی در مقیاس‌های بزرگتر را برجسته می‌کند.

محدودیت دیگری که در این تحقیق وجود داشت، این بود که اغلب این پژوهش‌ها در متا آنالیز خلاصه شده بودند و اطلاعات و داده‌های با ارزشی را درباره‌ی میزان آفت‌کش‌های مورد مواجهه، ارائه نمی‌کردند. به عنوان مثال، محققان فقط در سه پژوهش، میزان ترکیبات مرتبط با آفت‌کش‌ها را در خون افراد شرکت کننده، اندازه‌گیری کرده بودند و سایر پژوهش‌ها نیز فقط به پرسشنامه‌ها، اتکا کرده بودند.

بعلاوه، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آفت‌کش‌های مورد استفاده در کشورهای مختلف، با یکدیگر فرق دارند و کشور‌های در حال توسعه در میزان بالاتری نسبت به کشور‌های توسعه یافته از آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند.

دکتر عبدی همچنین اضافه کرد که محققان با انجام پژوهش‌های بیشتر، امیدوارند که بتوانند یک منحنی کالیبراسیون یا همان دوز-پاسخ را ایجاد کنند. منحنی کالیبراسیون (دوز-پاسخ) به محققان می‌گوید که چگونه دوزی از یک ماده‌ی شیمیایی یا دارو با اثرات آن ماده شیمیایی یا دارو مرتبط است. در این مورد نیز، این منحنی به محققان خواهد گفت که چه میزانی از مواجهه با آفت‌کش‌ها می‌تواند با افزایش خاصی در احتمال خطر ابتلا به سرطان کبد در ارتباط باشد.

دکتر عبدی در خاتمه گفت که در حال حاضر، بیان اینکه دقیقاً چه چیزی باعث برانگیختن این ارتباط بین سرطان کبد و آفت‌کش‌ها می‌شود، بسیار سخت و دشوار است.

Live Science

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار