بیماری خاموش نزدیک به دو میلیون ایرانی
کد خبر: ۸۴۰۰۸
تاریخ انتشار: 2017 August 29    -    ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
اخیرا میزان مرگ و میر هپاتیت در جهان بیشتر از ایدز شده است و راه های ابتلا هم تغییر کرده است . معمولا در روزها و هفته های نخست ابتلا به بیماری ، ممکن است هیچ نشانه ای در بیمار دیده نشود . درواقع فرد در دوره ی کمون ( کُمُون : پنهان شدن ، مخفی شدن ) بیماری قرار دارد . حتی گاهی ممکن است نشانه های فرد مبتلا به هپاتیت B یا C تا سالها بروز نکند و نهفته بماند ، اما در همین اوضاع که بیماری نشانه ای ندارد ، کبد آسیب می بیند و به تدریج تحلیل می رود...
بیماری خاموش نزدیک به دو میلیون ایرانی 
 
بیماری خاموش نزدیک به دو میلیون ایرانیبه گزارش «تابناک با تو»؛ هدف این بیماری ، کبد است و در سه نوع A، B ،C دیده می شود . هر کدام از این ۳ نوع ، به شکلی روی کبد تاثیر می گذارند و در صورت درمان ، عامل بیماری تا مدتها در بدن فرد باقی می ماند و مدت درمان نیز طولانی ست .
 
بیماری خاموش نزدیک به دو میلیون ایرانی 

هپاتیت ، بیماری خاموش یک میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی است!
اخیرا میزان مرگ و میر هپاتیت در جهان بیشتر از ایدز شده است و راه های ابتلا هم تغییر کرده است . معمولا در روزها و هفته های نخست ابتلا به بیماری ، ممکن است هیچ نشانه ای در بیمار دیده نشود .

درواقع فرد در دوره ی کمون ( کُمُون : پنهان شدن ، مخفی شدن ) بیماری قرار دارد . حتی گاهی ممکن است نشانه های فرد مبتلا به هپاتیت B یا C تا سالها بروز نکند و نهفته بماند ، اما در همین اوضاع که بیماری نشانه ای ندارد ، کبد آسیب می بیند و به تدریج تحلیل می رود . اما پس از آن بیماری با نشانه هایی مانند احساس ضعف ، خستگی ، تهوع ، کاهش اشتها ، کمردرد و تب که ممکن است حاد باشد ، دیده می شود . معمولا سفیدی چشم ها که بر می گردد و به زردی می زند ، خیلی زود ، پوست هم رنگ عوض می کند و این نشانه ها یعنی اینکه یرقان و زردی ، بلای جانتان شده است .
 
بیماری خاموش نزدیک به دو میلیون ایرانی 

چه عواملی باعث ایجاد هپاتیت می شوند ؟
رابطه محافظت نشده با شریک جنسی، حجامت غیر بهداشتی ، خالکوبی ، تاتو ، رفتارهای غیر بهداشتی مثل قمه زدن ، استفاده از سرنگ مشترک در اعتیاد تزریقی مصرف کوکائین ، هروئین و دیگر انواع مواد مخدر . فراورده های خونی و وسایل دندانپزشکی آلوده و آرایشگاه غیر بهداشتی ، و حتی مصرف آب و غذای آلوده از جمله راه هایی است که به هپاتیت ختم می شود .
 
بیماری خاموش نزدیک به دو میلیون ایرانی 

هپاتیت A
خطرناک ترین نوع هپاتیت ، که به شدت مسری است و به راحتی از فردی به فرد دیگر به شیوه های مختلف منتقل می شود . ویروس از طریق آب و غذای آلوده و از طریق تماس دست آلوده بیمار با لیوان آب یا غذا منتقل می شود ، بنابراین تا وقتی از سلامت غذا یا آب مطمئن نیستید آن را مصرف نکنید . علاوه بر آن پیش از خوردن غذا حتما دست ها را با آب و صابون بشویید .

نکته : متاسفانه بعضی از افراد ، عمدا غذا را با دستهای آلوده میل می کنند و عقیده دارند که هیچ اتفاقی برای بدن نمی افتد ولی ما در مجله سلامتی راستینه ، توصیه می کنیم شما طبق معمول عمل کنید و حتی کودکانتان را عادت دهید قبل از مهیا شدن برای صرف نهار یا شام ، دستانشان را بشویند .

بیماری خاموش نزدیک به دو میلیون ایرانی 
 
هپاتیت B
ویروس هپاتیت ب در یک دوره کوتاه فرد را درگیر می کند . نزدیک به نود درصد نوزادانی که دچار این ویروس می شوند ، تقریبا تا پایان عمر ، این ویروس در بدنشان باقی می ماند . ویروس هپاتیت B اثرهای جبران ناپذیری روی بدن باقی می گذارد که از آن جمله می توان به : آسیب جدی به کبد ، تخریب بافت کبد و سرطان کبد اشاره کرد .

رابطه جنسی و تماس با خون یا بزاق بدن فرد مبتلا به ویروس هپاتیت B هم می تواند فرد سالم را بیمار کند . این ویروس برخلاف نوع A خود ، از طریق دست دادن ، آب یا غذا منتقل نمی شود البته اگر باقیمانده ی غذای بیمار را مصرف کنید احتمالا به این بیماری مبتلا می شوید.
 
بیماری خاموش نزدیک به دو میلیون ایرانی
 
هپاتیت C
ابتلا به ویروس هپاتیت C ممکن است زمینه ساز ابتلا به نارسایی کبدی تا سرطان کبد شود . خوشبختانه این ویروس مهارشدنی است و می توان با درمان به موقع ، عوارضش را کنترل کرد .
 
 
بیماری خاموش نزدیک به دو میلیون ایرانی 
 
سخن پایانی
 هپاتیت ، بیماری خاموش یک میلون و ۴۰۰ هزار ایرانی است . از آنجا که از سال ۷۳ در کشور ، واکسیناسیون هپاتیت برای کودکان اجباری شده است ، هم اکنون در بین افراد زیر ۲۳ سال این بیماری چندان شایع نیست .

بررسی ها نشان می دهد مبتلایان به هپاتیت B در کشور بین ۲۷ تا ۵۰ سال دارند . در کشورمان ، شیوع این بیماری زیر نیم درصد بوده و درمقایسه با کشورهای همسایه از وضعیت بهتری برخورداریم به طوری که با برنامه ریزی های به عمل آمده و همکاری مردم ، تا سال ۱۴۱۰ این بیماری ریشه کن خواهد شد .
 
 
 rastineh.com
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار