اینجا قلب اروپاست!
کد خبر: ۲۰۲۶۶۵
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
تاریخ انتشار: 2021 January 31    -    ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
bato-adv
bato-adv
همه اینها در حالی است که سرما و کولاک اخیر در ۵۰ سال گذشته در مادرید بی‌سابقه بوده و کولاک به قدری شدید است که شاخه و بدنه درختان را تکه تکه می کند؛ اما در سراسر اسپانیا هیچ جایی به اندازه این شهرک از این کولاک آسیب ندیده است.

اینجا قلب اروپاست و اینها یک رسوایی کامل استاختصاصی «تابناک باتو» ـ وضعیت زاغه نشینان شهر مادرید، بعد از کولاک شدید در اسپانیا به دلیل قطعی برق و موج سوم کرونا، بسیار وخیم گزارش شده و رنج و محنت روزانه این محله فقیرنشین با قطع برق به مدت سه ماه و تازگی به علت کولاک و ترکیدن لوله‌ها صد چندان شده است.

با هم به محله زاغه نشین Canada real واقع در ۱۲ کیلومتری شهر مادرید می رویم و میهمان یکی از ساکنین محله می‌شویم. به رغم همه رنج و سختی‌هایی که این زاغه نشینان دارند، سارا بن آیاد، رسم مهمان نوازی را به جا می‌آورد.

اینجا قلب اروپاست و اینها یک رسوایی کامل است

شهرک Canada real که از مرکز مادرید ۱۲ کیلومتر فاصله دارد

در این محله سه ماه است که برق قطع شده و اخیراً چند روزی می‌شود، به علت کولاک و یخبندان شدید لوله‌های آب هم ترکیده است.

بن آیاد هر شب کتری را برف پر می‌کند و روی اجاق گاز می‌گذارد تا فردا صبح برای شستشو و پخت و پز آب گرم داشته باشد. او می‌گوید خوشحال می‌شویم هنوز آدم‌هایی هستند که به مشکلات ما اهمیت می‌دهند و به محله فقیرنشین ما سر می‌زنند. پیشنهاد می کنیم یک شب را در این سرمای طاقت فرسا در منزل ما سر کنید، تا بفهمید سرما با ما چه می‌کند. شاید اینطور بروید و برای ما کاری بکنید.

همه اینها در حالی است که سرما و کولاک اخیر در ۵۰ سال گذشته در مادرید بی‌سابقه بوده و کولاک به قدری شدید است که شاخه و بدنه درختان را تکه تکه می کند؛ اما در سراسر اسپانیا هیچ جایی به اندازه این شهرک از این کولاک آسیب ندیده است. جمعیت ساکن در این شهرک فقیرنشین، ۸۵۰۰ است که بیشتر آنان مراکشی یا از تبار مردم جنوب آسیا هستند و به زبان هندی صحبت می‌کنند.

از شروع ماه اکتبر ۴۵۰۰ نفر که در بخش ۵ و ۶ این شهرک زندگی می‌کنند، برق ندارند. مسئول برق شهرک می‌گوید: هیچ وقت ما سابقه قطعی برق به این طولانی را نداشته ایم. وی می‌گوید علت قطع برق به خاطر مسائل حفاظتی بوده است.

همچنین فقط ۴ کنتور ثبت شده برای ۱۵۰۰ خانوار در شهرک وجود دارد و بقیه از دکل‌ها غیر قانونی برق کشیده اند. این قطعی برق به خاطر سنگینی بار و خطرات جدی از سوی دولت انجام شده است.

مقامات محلی مادرید اعلام کرده اند که این جریان غیرعادی مصرف برق در این محل به خاطر مزارع غیر قانونی ماری جوانا در شهرک است. این مزارع مصرف برق بالایی دارند و به تناوب باعث ایجاد جرقه در کابل‌ها می‌شوند که خطرات جانی بزرگی به همراه دارد، ولی مردم دو بخش ۵ و ۶ این شهرک این دلایل را نمی‌پذیرند و می گویند قطع برق، جان ۱۸۰۰ کودک این شهرک را به خطر انداخته است. زندگی در این شهرک قبل از قطع برق هم قابل تحمل نبوده است و هم اکنون با این قطعی برق، دیگر مردم به ته خط رسیدند.

اینجا قلب اروپاست و اینها یک رسوایی کامل است

وضعیت زاغه نشینان قبل از کولاک زمستانی

«بیاتریس آراگون» دکتری که از سال ۲۰۰۷ در این شهرک زاغه‌نشین کار می‌کند، می‌گوید: زندگی در این شهرک همواره دشوار بوده و با وجود اینکه هر ساله بلایای طبیعی مانند سیل و آتش سوزی داشته ایم، هرگز وضعیت بدین منوال سخت و طاقت‌فرسا نبوده است.

اخیراً به دنبال مرگ یکی از ساکنین در این شهرک، شکایات رسمی و مکتوب به دولت ارائه شده است. پزشک شهرک می‌گوید که تاکنون ۴۰ تا ۵۰ تن بر اثر استفاده از کپسول‌های گاز جهت گرمایش دچار مسمومیت مونوکسید شده اند.

اما وضعیت کودکان بسیار وخیم‌تر گزارش می‌شود. دست‌های کودکان به علت سرما زدگی آسیب فراوان دیده است و اکثراً با عفونت‌های شدید تنفسی روبه رو هستند.

البته نگرانی شدید دیگر به علت هجوم موج سوم کروناست و خانواده‌ها مجبورند به علت سرما در یک بستر با هم بخوابند و این خود باعث گسترش بیشتر کرونا در میان آن‌ها شده است. یکی از ساکنین می‌گوید اگر کنار هم نخوابیم به هر جهت از سرما خواهیم مرد.

اینجا قلب اروپاست و اینها یک رسوایی کامل است

پزشک این منطقه به ساکنین توصیه کرده که اگر در مناطق دیگر دوست، آشنا و یا اقوامی دارند، زمستان را نزد آنان سر کنند؛ البته به علت وجود کرونا و خطر تجمع خانواده‌ها در یک منزل این انتخابی میان بد و بدتر است.

همچنین «انجمن بارو» که در زمینه تحصیلات اجتماعی فعالیت دارد، می‌گوید، قطعی برق باعث شده تا بعضی از کودکان مجبور شوند تکالیف خود را در ماشین‌های سرد انجام دهند و بسیاری از دانش آموزان از شرکت در کلاس‌های آنلاین محروم بمانند.

ساکنین شهرک تمامی تلاش خود را می‌کنند تا صدای خود را به بیرون از شهرک انعکاس دهند. آن‌ها با مکاتبه و تظاهرات، وضعیت وحشتناک خود را به گوش مردم و مسئولین رسانده اند، اما تاکنون هیچ واکنشی از سوی مسئولین دیده نشده است. مسئولین دولتی قبل از فاجعه انسانی باید حرکتی بکنند.

در هفته پایانی دسامبر گروهی از گزارشگران سازمان ملل به این محله فقیرنشین آمدند و به دولت اسپانیا اعلام نمودند که باید برق این منطقه را تامین کند و اعلام نمودند نبود برق خشونت علیه کودکان است و حق حیات آن‌ها؛ اعم از غذا، آب، سرویس بهداشتی و تحصیل را به خطر می‌اندازد.

باید اذعان کرد که مشکل بزرگ در رسیدگی به مسائل این شهرک، تقسیم مسئولیت آن میان سه ارگان محلی است که هر یک، بهانه‌ها و مشکلات را مربوط به قسمت دیگر می‌دانند.

چهار سال پیش تصمیم گرفته شد، اهالی شهرک در داخل شهر مادرید اسکان داده شوند تا از تجمع آن‌ها در یک محل و ایجاد شهرک‌های فقیرنشین جلوگیری شود؛ اما این طرح تاکنون پیشرفتی نداشته است.

یک مقام مسئول اظهار داشت که اسکان این تعداد از مردم کار بسیارسختی است. این پروژه بزرگ مانند خرید ماشین نیست که به راحتی از هر نمایشگاه قابل خرید باشد؛ این اسکان چندین هزار خانواده است.

در این باره دولت برای گذر از این بحران پناهگاه‌های عمومی مجهز به کپسول گاز آماده کرده، ولی از ۱۷ خانواده که به شدت به این مراکز احتیاج داشتند و اسامی آن‌ها برای اسکان در این پناهگاه‌های عمومی ثبت شده است، تنها دو خانواده به این پناهگاه رجوع کردند و باقی آن‌ها از ترس همه گیری کرونا به پناهگاه‌های عمومی نرفتند.

اینجا قلب اروپاست و اینها یک رسوایی کامل است

زندگی ادامه دارد؛ کودکان در محله زاغه نشین مانند تمامی بچه‌های دنیا بیرون خانه برف بازی می‌کنند. بچه‌های بزرگتر آدم برفی می‌سازند و از روی تپه‌های مملو از برف و یخ سر می‌خورند. بزرگتر‌ها مقوا می‌سوزانند تا برای لحظه‌ای گرم شوند. مردم به تجربه دریافته اند که بیرون از خانه گرمتر است.

یکی از ساکنین محله که از طریق جمع آوری زباله امرار معاش می‌کند و به علت کرونا شغل خود را از دست داده است، می‌گوید: این فقر و نکبت و نبودن امکانات برای شهری در قلب اروپا در سال ۲۰۲۱ یک فضاحت و رسوایی کامل است.

اگر واقعاً سران حکومت تصمیم به اسکان مردم در داخل شهر دارند، می‌بایستی راهکار‌های شفاف خود را ارائه دهند.

وی می‌گوید اینجور که پیش می‌رود، تنها راه خلاصی مردم از این مشکلات «مرگ» است.

bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
منتظرالبعدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
19
147
اولا اسپانیا نه جزو کشورهای صنعتی و نه جزو کشورهای توسعه یافته هست و در ثانی این کشور به همراه پرتغال و یونان سالها در رکود و اقتصاد ریاضتی بودند و سوما با توجه به اینکه اسپانیا در قسمت پایین اروپاست پس مهاجران از آفریقا اول وارد این کشور میشن و چهارم اینکه کشوری پرجمعیت با مساحتی بسیار کوچکتر از ما و بدون صنعت و نفت و گاز ، انتظار داشتی چطوری باشه؟؟ شما کمی بالاتر تشریف ببر جایی که قلب اروپا یعنی آلمان هست و شهرهای اونجا رو نشون بده که جزو منظم ترین و بهترین شهرهای جهان هست و از فرافکنی فلاکت ملی خجالت بکش.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
حالا شما چرا ناراحت هستید!؟
قلب اروپا نباشد، اروپا که است!
سعید
| |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
تا حالا آلمان رو دیدی اینو میگی؟ یا تا حالا از ایران خارج شدی؟ فکر کردی همه جا گل و بلبل و ایران فقر و بدبختی. میدونستی آمریکای ثروتمند، ابرقدرت، خیلی پیشرفته، بیشترین کارتن خواب دنیا رو داره و درست کار نکنی بخواهی تا ظهر بخوابی همه چیزتو ازت میگیرند و راهی خیابون میشی. میدونستی؟ یک کمی سفر کن، معلوماتت زیاد بشه.
ناشناس
| |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
آره بابا آمریکا که ایران نیست که تا ظهر بخوابی، هیچ چی هم حالیت نباشه فقط وصل به بالا باشی و دانش پاچه خواری داشته باشی رئیس و وزیر بشی، خاک بر سر آمریکا و اروپا، خاک بر سرشون که به جز خودشون نمیان ایران عزیز ما رو ببینن و دق کنن.
ناشناس
| |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
در اروپا حتی کشورهایی نظیر اسپانیا شما از شهر که خارج میشوید زمینهای کشاورزی شروع میشود. منطقه کانادا ریال یا همان کانال رئال جاده ای مالرو با حداکثر 8000 سکنه روستایی است. بسیاری از کلبه ها و آغلها هم برای کاربرد موقت ساخته میشوند که بنیان درستی ندارند.
ناشناس
| |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
قلب اروپا رو ول کن برو غیزانیه و قلب نفت و آب و کشاورزی ایران رو نشون بده چه خبره.وسط چاه های نفت و بین رودهای پر آب هست و پر از فقر و بی آبیه
ناشناس
|
-
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
9
89
یعنی هنوز نمی دانید قلب کجاست؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
شما ناراحت نباشید، فرض کنید شش اروپا است!
SHERVIN
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
5
45
برید خجالت بکشید، واقعا حالمون ازتون بهم میخوره.
عبس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
2
50
آرههههه

ما خوبیم !!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
3
58
یعنی تمام کوشش و همت خود را مصروف این بکن که تمام دنیا از ما بدترند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
4
43
بله اونجا اروپاست اما اون آدمها که عکسشون رو گداشتین اروپایی نیستن. همونطور که نوشتین مهاجرین آفریقایی و آسیایی هستن که خودشون رو به اروپا تحمیل کردن!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
حتما به چشم پزشک مراجعه کن. اینایی که تو عکسها هستند سفید پوستهای اروپاییند نه آفریقایی و نه آسیایی
ناشناس
| |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
واقعا با این چند عکس از کجا فهمیدید کجایی هستند؟،چرا چرت مینویسید؟
نامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
4
19
قلب اروپا اتریش هست که شرایط زندگی در آنجا با یوتوپیا تفاوت چندانی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
اتریش مدینه فاضله است؟ احتمالا از اونایی که تا حالا از روستای محل تولد بیرون نرفته یه چندسالی هست اینترنت رسیده اونجا دچار توهم شدی
ناشناس
| |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
ناشناس11:01 لطفا توی گوگل سرچ کن بهترین شهر دنیا ببین کجا رو میبینی.وین رو بهتر بشناس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
3
22
این همه مهاجر دارن هر سال میرن اروپا. کدوم کشوری این همه بودجه داره برای اینا جا و مکان و وضعیت مناسب تهیه بکنه. اگر مشکل کشورهای فقیر و نا امن حل بشه، ساهد همچین وضعیت هایی نخواهیم بود
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
اینا مهاجرند؟ اینا مردم خود اسپانیا هستند. کدوم یکی از اینها به مردم آفریقا یا حتی خاورمیانه شباهت دارند؟ اینقدر لجاجت نکنید. اولین کار برای اینکه خودتو از این زندان ذهنی که رسانه‌های زرد ساختند آزاد کنی اینه که یک یا چند زبان خارجی یاد بگیری. حداقل انگلیسی رو دیگه باید یاد گرفته باشی. بعد با مردم کشورهای مختلف صحبت کن. اخبارشونو دنبال کن. حرفهای منتقدان حکومت‌هاشونو گوش کن. شما فکر می‌کنی مثلا مردم فرانسه مرض دارند بیش از یکساله اعتراض می‌کنند؟ چطوری به شما بگیم وضع مردم دنیا بده حتی اروپاییها و آمریکاییها. الان آمریکایی که پدربزرگ دزدهای دنیاست طبق آمار رسمی حداقل ۶۰۰ هزار بیخانمان داره. اینایی که توی کانکس تو تریلر پارک زندگی می‌کنند رو تو بعضی از فیلمها دیدی؟ اینا واقعیت داره. ۲۲ میلیون نفر تو این کانسکها زندگی می‌کنند از مردم خود آمریکا نه از مهاجران تازه به آمریکا سفر کرده
فرزاد
| |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
ناشناس 11:18
خيلي عقده از آمريكا داريا !!
چطوري بگي !؟ هيچ طوري نميتوني بگي! چون داريم با چشمان خودمون تفاوت راست و دروغ شما را ميبينيم ! ديگه گذشت دوران تك گويي و سراسر دروغگويي!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
2
35
تبانک جون دقیقان 20 کیلومتری تهران خودمون خیلی وضعیتش بهتر نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
5
32
اصلا شما این صحنه ها رو در سوئد نشون بده...مردم کشور ایران با داشتن اینهمه منابع طبیعی شایسته ی این زندگی فلاکتبار نیستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
2
25
در این گزارش توجه به چند نکته ضروری است :
- محله زاغه نشین دارای پزشک است
- مردم محله سعی می کنند با مکاتبه و تظاهرات صدای خود را به مسئولین برسانند
- نبود برق، خشونت علیه کودکان است
و...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
برای ماسمالی کردن تمام تون خودتو به کار بگیر. تو میتونی به مردم ثابت کنی شب در واقع روزه و روز شب. واقعیت اینه که حتی کشوری مثل فرانسه که خودش از وام دهنده‌گان به کشورهایی مثل اسپانیاست با وضع بد اقتصادی مواجهند. حالا تو خودتو بکش برای اینکه ثابت کنی اونجا بهشته و ایران جهنم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
5
29
عکس نشان داده شده کمپ هستش نه شهرک.. تابناک میخوای بگی اینجا بهشته؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
کسی ادعا نکرده اینجا بهشته ولی شما انتظار داری طبق معمول پروپاگاندا علیه ایرانی باشه که برای چند قرن از طرف استعمارگران به بازی گرفته شده و حالا که میخواد مستقل باشه تحت شدیدترین تحریمهاست ولی چهره غیر واقعی و خیالی ساخته شده از کشورهای غربی خدشه دار نشه. این خبر صرفا گوشه‌ای از واقعیت رو نشون داده. حالا تو برای دلداری دادن به خودت هر چی میخوای سر هم کن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
1
37
خب
با این گزارش میفهمیم که همه ملت جهان بدبختن ما خوشبخت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
2
24
خب
با این گزارش میفهمیم که همه ملت جهان بدبختن ما خوشبخت
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
2
3
کانادا ریال یک جاده مالرو در اسپانیاست که در طول این جاده کلا 8000 روستایی زندگی میکنند. حالا عنوان شهر آنهم به روستایی سیلزده که هیچ ربطی به قلب اروپا ندارد با چه هدفی اطلاق شده خدا داند!!
مریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
3
12
سنگ های با ارزش معدن های فروان فلزات گرانبها نفت و گاز بسیار با ارزش از نعمتهای است که خداوند به ایران اهدا کرده است با این ثروت عظیم باید زمینه کار برای اروپایی ها در ایران فراهم شود نه شهروندان ایرانی از ایران فراری شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
12
1
دستتون درد نکنه. همین که گاهی با این خبرها اعصاب غربزده‌هایی که حتی زبان انگلیسی رو درست یاد نگرفتند تا بدونند تو دنیا چه خبره به هم میریزید ارزش داره. اینا یا باید دست از لجاجت بردارند یا اینقدر از این خبرها کار کنید تا سکته کنند هم خودشون راحت شند هم ملت ایران از دستشون خلاص بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
9
1
اینقدر با این خبرها غربزده‌های بیسواد رو شکنجه ندید. مگه نمیدونی اینا توی زندان ذهنی خودشون گرفتارند و حاضر نیستند قبول کنند ایران با وجود بدترین تحریمها و چند قرن استعمار بدترین جای دنیا نیست و کشورهای غربی هم با وجود چند قرن غارت کردن ملتهای دنیا بهترین کشورهای دنیا نیستند. چکارشون دارید بیچاره‌ها رو بزار تو توهم خودشون بمیرند. من با خیلی از اینها صحبت کردم. اینا حتی نمی‌تونند یه خبر ساده رو به زبان انگلیسی که از دوره دبیرستان بهشون آموزش داده شده بخونند. ظاهرا از شکنجه دادن این بدبختها لدت میبرید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
8
1
اسپانیا از کشورهایی هست که بدهی‌های سنگین دارند و وضع اقتصادی ناجوری پیدا کردند. فقر و تن فروشی تو این کشورها بیداد می‌کنه. بدهی ۲ میلیارد دلاری ایران در برابر بدهی‌های اینها شبیه شوخیه. حتی ترکیه نزدیک به نیم تریلیون دلار بدهی داره که باید چند دهه کار کنند تا بتونند با سودش پرداخت کنند تازه اگه دوباره مجبور به استقراض نشند. بدهی ایتالیا حدود ۲ تریلیون دلار و یونان ۵۰۰ میلیارد دلار. اینکه بدهی خارجی نداریم به خصوص در دوران تحریم خیلی خوب بود در غیر اینصورت الان غلف هم برای خوردن گیر نمیومد. جالبه حتی کشوری مثل فرانسه که خودش وام دهنده بوده الان دچار مشکلات شدید اقتصادیه و مردم بیش از یکساله اعتراض می‌کنند. اوضاع اقتصاد آمریکا هم که گفتن نداره. درگیریهای اخیر سر وال استریت و بلاک کردن خرید سهام در اپلیکیشن رابین هود و حالا کم کم داره سر و صدای اشغال دوباره وال استریت بلند میشه. دیگه استعمار و غارت کردن ملتهای دنیا هم نمیتونه بهشون کمک کنه. کم کم داره افتضاحات جهانی سازی رو میشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
10
2
برای غربزده‌های پروپاگاندای ۲۴ ساعته علیه ایران خوبه ولی اگه فقط یه خبر بد از یکی از این کشورهای غربی منتشر بشه خودشونو میکشند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
خیلی چندش آوری
رای بی رای
|
United States
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
2
10
سپاه سایبری کم کم داره نزدیک انتخابات خودشو گرم میکنه ولی، رای بی رای.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
0
7
همه جا هم زیبایی هست هم نازیبایی . همه مردم جهان انسان هستن و حقوق اجتماعی برابر ، کاش یه روزی برسه که همه حداقل واجبات و ملزومات اولیه زندگی رو داشته باشن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
3
خوش به حال ما
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv