خودروی لوکس و خانوادگی ایرانی +عکس
کد خبر: ۵۷۷۰
تاریخ انتشار: 2015 July 24    -    ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
با نگاهی به پیشینه هیوندای سوناتا در ایران، به محبوبیت و فروش بالای این سدان متوسط و نیمه لوکس در ایران پی می‌بریم. سوناتا به عنوان یکی از با سابقه‌ترین محصولات هیوندای، از سال ۱۹۸۵ تا کنون روی خط تولید قرار دارد. اکثر ایرانیان سوناتا را با نسل پنجمش (NF)، که تولید آن به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ برمی‌گردد می‌شناسند. در سال ۲۰۰۹ این مدل جای خود را به نسل ششم (YF) داد. تولید سوناتا YF تا سال ۲۰۱۴ ادامه پیدا کرد و به یکی از محبوب‌ترین مدل‌های سوناتا در ایران تبدیل شد. نسل جدید سوناتا که با کد LF شناخته می‌شود، در نمایشگاه نیویورک رونمایی شد. عرضه سوناتا جدید در ایران، با فروش این خودرو در دنیا هم‌زمان شده است و از این نظر، در حال حاضر سوناتا جدید یکی از جدیدترین و به‌‌روزترین خودروهای وارداتی شناخته می‌شود.

طراحی مدل جدید سوناتا نسبت به قبل تجملی‌تر و پخته‌تر شده است. این درحالی است که با دقت فراوان در طراحی آن، می‌توان رگه‌هایی از نسل قبل را در ظاهر این خودرو مشاهده کرد. که از ‌جمله ‌آن‌ها می‌توان به خطر فلزی امتداد یافته در کناره‌های کاپوت جلو، فرم پروژکتورهای جلو و ... اشاره کرد. طراحی قسمت جلو بی‌شباهت  به نسل جدید جنسیس سدان نیست. جلوپنجره بزرگ کرومی ‌به ابهت بیشتر نمای جلو سوناتا کمک شایانی کرده و در چراغ‌های جلو از لامپ‌های LED استفاده شده است.

فرم چراغ‌های عقب نیز بیننده را به یاد چراغ‌های کیا اپتیما قبل از فیس‌لیفت می‌اندازند. همان‌طور که اشاره شد، در طراحی پروژکتورهای روی سپر جلو از پروژکتورهای مدل قبلی الهام گرفته شده است. ظاهر سوناتا جدید نسبت به قبل ساده‌تر، جاافتاده‌تر و شکیل‌تر شده است. که باعث می‌شود تا افراد مسن‌تر نیز به سوی این خودرو جذب شوند. شاسی سوناتا جدید از نو طراحی شده و طول و عرض بیشتری نسبت به قبل دارد. طراحی مجدد شاسی در این مدل، ۵۱ درصد مقاومت پیچشی و ایمنی بیشتر را نسبت به قبل برایش به ارمغان آورده است.

این در حالی است که مدل‌های قبلی سوناتا از نظر ایمنی ایرادی نداشتند و موفق به کسب امتیاز کافی از موسسات ایمنی شده بوند. یکی از نکات جالب در خصوص سوناتای جدید، قیمت کمتر این مدل (حدود ۴۰۰ دلار) نسبت مدل قبلی است. به پیروی از طراحی جدید بدنه، طراحی کابین نیز به کلی تغییر کرده است و نقطه مشترکی با نسل قبلی ندارد. قالب طراحی کابین ساده‌تر و قدیمی‌تر از قبل شده و فرم طراحی کابین از حالت سیالی و شیب‌دار نسل ششم فاصله گرفته و به سمت طراحی کلاسیک ذوزنقه‌ای شکل رفته است. که در این میان، شاید فرم دریچه‌های تهویه روی کنسول جلو به مذاق هرکسی خوش نیاید. کنسول جلو اما هم‌چنان شلوغ است و از تعداد زیادی دکمه تشکیل شده است.

بخش میانی کنسول جلو به سمت راننده متمایل شده و از این نظر ارگونومی ‌بهتری نسبت به قبل دارد. ارتقاء کیفیت متریال کابین نسبت به قبل قابل لمس است. مدل پایه سوناتا با نام SE شناخته می‌شود، که جایگزین مدل GLS در نسل قبلی شده است. همه آپشن‌ها و زیباترین تریم‌های داخلی متشکل از پوشش چرم صندلی‌ها و قطعات چوبی روی کنسول و تودری‌ها، در مدل لیمیتید گنجانده شده‌اند. مدل لیمیتد به عنوان کامل‌ترین مدل سوناتا شناخته می‌شود و علاوه بر پوشش چرمی ‌صندلی‌ها، از امکانات دیگری نظیر گرمکن صندلی‌ها در جلو و عقب و سیستم صوتی مجهز به ۷ اسپیکر بهره می‌برد. برای این مدل دو پکیج تکنولوژی و آلتیمیت قابل سفارش است.

 

خودروی لوکس و خانوادگی ایرانی +تصویر

 

در پکیج تکنولوژی، امکاناتی نظیر سقف پانوراما و سیستم صوتی اینفینیتی به فهرست امکانات عادی اضافه می‌شود. در پکیج آلتیمیت نیز سامانه‌هایی نظیر کنترل حرکت هوشمند، هشدار عبور از خط، هشدار برخورد با جلو و نوربالای اتوماتیک به چشم می‌خورد. فضای کابین به لطف ابعاد بزرگ بدنه، راحت و جادار است و سرنشینان روی صندلی‌های خوش فرم سوناتا احساس راحتی می‌کنند. هم‌چنین سیستم تعلیق در این مدل دستخوش تغییراتی شده است تا شاهد خشکی سواری سوناتا YF در این مدل نباشیم.  هیوندای برای سوناتا جدید سه نوع  پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری و ۱.۶لیتری و ۲ لیتری توربو در نظر گرفته است. پیشرانه ۲.۴ لیتری که در مدل‌های وارد شده به کشور به چشم می‌خورد، قادر است ۱۸۵ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

 

پیشرانه ۲ لیتری برای افرادی که به دنبال هیجان بیشتر هستند طراحی شده است. این پیشرانه به توربوشارژر مجهز شده است و علی‌رغم حجم کمتر نسبت به مدل ۲.۴ لیتری، قادر است ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید کند. مدل توربو به رینگ‌های ۱۸ اینچی، تعلیق اسپرت و تریم داخلی متفاوت با مدل ۲.۴، مجهز شده است و تفاوت‌های نظیر چهار خروجی اگزوز در عقب، پروژکتورهای متفاوت جلو و دوخت زیباتر کابین، با مدل ۲.۴ دارد. مدل ۱.۶ لیتری توربو نیز با پسوند ECO عرضه می‌شود.

 

برای سوناتا جدید دو نوع گیرباکس ۶ سرعته تیپ ترونیک و ۷ سرعته دبل کلاچ قابل انتخاب است. البته گیرباکس ۷ سرعته فقط برای مدل ۱.۶ لیتری ECO قابل انتخاب است. سوناتا جدید ظرف ۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد و در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند.  با توجه به پیشینه مناسب سوناتا در ایران و فروش بالای نسل قبلی این خودرو در کشور، پیش‌بینی می‌شود سوناتا جدید با طراحی شکیل‌تر و امکانات بیشتر، مقبولیت بالایی را در کشور تجربه کند.

 

پیشنهاد نهایی

سوناتا جدید با ظاهری نزدیک به برادر بزرگ ترش جنسیس، افرادی را که بودجه شان به خرید جنسیس نمی رسد را نیز راضی می کند. کیفیت متریال کابین دوچندان شده است. ظاهر جا افتاده و شکیل تر سوناتا جدید نسبت به قبل، باعث شده تا افراد مسن تر نیز به سوی آن جذب شوند.

    جام نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار