کمک به بیماران متابولیکی با شیرخشک های رژیمی
کد خبر: ۳۷۳۴
تاریخ انتشار: 2015 July 02    -    ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷
امیرحسین جمشیدی، مدیرکل فرآورده‌های طبیعی سنتی مکمل وزارت بهداشت در خصوص تولید شیرخشک‌های متابولیکی رژیمی گفت: شیرخشک‌های متابولیکی هم غذای بیماران متابولیکی است و هم داروی آن‌ها؛ به همین دلیل فقط جنبه غذایی ندارد.

وی با اشاره به سنگین بودن تکنولوژی ساخت شیرخشک‌های متابولیکی عنوان کرد: شیرخشک‌های متابولیکی حاوی پودری است که باید به صورت محلول استفاده شود. تکنولوژی ساخت برای تولید این محصول بسیار سخت و سنگین است، به همین دلیل تنها چند کشور تولید کننده شیرخشک‌های رژیمی در دنیا وجود دارد، اصلی‌ترین این تولیدکنندگان کشورهای هلند، انگلیس، آلمان و آمریکا هستند.

جمشیدی با تأکید بر عدم اقدام به تولید شیرخشک‌های متابولیکی از سوی کشورها به دلیل کمبود میزان مصرف کننده، افزود: تولید این محصول علاوه بر تکنولوژی پیچیده، به دلیل کمبود میزان مصرف کننده، اغلب کشورها به ساخت شیرخشک‌های متابولیکی اقدام نمی‌کنند، اما اگر در کشوری صنعتی به تولید این شیرخشک‌ها اختصاص داده شود،‌ می‌تواند با صادر کردن محصول خود به صرفه اقتصادی بالایی دست پیدا کند.

وی ضمن اشاره به نبود تولیدکننده شیرخشک‌های رژیمی و متابولیکی در آسیا اظهار کرد: نبود تولید کننده مشخص برای تولید شیرخشک‌های متابولیکی می‌تواند شرکت‌ها را به تولید این محصول ترغیب کند. در همین راستا با چند شرکت برای تولید شیرخشک‌ها مذاکره شده تا ضمن رفع نیاز کشور، در زمینه صادرات هم فعالیت کنند.

مدیرکل فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل وزارت بهداشت با تأکید بر استقبال شدید سازمان غذا و دارو از این طرح تصریح کرد: زمینه‌های همه جانبه برای انتقال تکنولوژی از سوی سازمان غذا و دارو وجود دارد و آن‌ها از این طرح حمایت کرده‌اند.

وی در مورد بیماران متابولیکی بیان کرد: این بیماران به طور ژنتیکی نمی‌توانند از یک سری اسیدآمینه‌ها استفاده کنند و به آن‌ها حساسیت دارند. به همین دلیل باید از رژیم غذایی و دارویی خاصی استفاده کنند که این خود باعث سخت شدن زندگی آن‌ها و خانواده‌هایشان شده است. بنابراین نمی‌توان به سادگی از کنار مشکلات این بیماران گذشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امید است با تکمیل این فرآیند در سال 95 و یا حتی زودتر از آن این طرح اجرایی شود تا کمی از نگرانی‌های بیماران متابولیکی کاسته شود.

شفاآنلاین
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار