از بین بردن ورم چوب با این ۳ ترفند ساده و سریع
کد خبر: ۳۲۳۶۳۵
تاریخ انتشار: 2024 September 13    -    ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲

از بین بردن ورم چوب با این ۳ ترفند ساده و سریع

چوب در عین ظرافت و زیبایی که به فضا می‌بخشد، وسیله بسیار حساسی است که با کوچکترین آسیبی دچار خط و خش شده یا اگر در تماس با رطوبت قرار بگیرد برآمده شده و ورم می‌کند. البته، عوامل دیگری نیز در این شرایط دخیل هستند که با عیب یابی و درک علت مشکل به وجود آمده، می‌توان به از بین بردن ورم چوب پرداخت.

از بین بردن ورم چوب با این ۳ ترفند ساده و سریع (چیدانه)

«تابناک با تو» - چوب در عین ظرافت و زیبایی که به فضا می‌بخشد، وسیله بسیار حساسی است که با کوچکترین آسیبی دچار خط و خش شده یا اگر در تماس با رطوبت قرار بگیرد برآمده شده و ورم می‌کند. البته، عوامل دیگری نیز در این شرایط دخیل هستند که با عیب یابی و درک علت مشکل به وجود آمده، می‌توان به از بین بردن ورم چوب پرداخت. اما، وقتی چوب باد میکنه چیکار کنیم تا به بقیه قسمت‌ها رسوخ نکند و سطح رنگ یا حود چوب کاملا جدا نشود؟

چه عواملی سبب ورم کردن چوب می‌شود؟

از بین بردن ورم چوب با این ۳ ترفند ساده و سریع (چیدانه)

یکی از کابوس‌هایی که می‌تواند اتفاق بیفتد، ورم کردن سطح چوب به ویژه پارکت کف یا وسایل چوبی دکوراتیو است که علاوه بر زیبایی، هزینه بالایی دارند و خراب شدن آنها ضرر مالی زیادی به شما وارد خواهد کرد. عوامل متعددی در ورم کردن سطح چوب دخیل هستند که با شناخت آنها می‌توان راه حلی درست و منطقی را برای رفع مشکل در نظر گرفت. در کنار پارکت کف، دکوراسیون آشپزخانه چوبی نیز به دلیل تماس زیاد با رطوبت در معرض خطر قرار دارد که ممکن است ورم کند و قابل استفاده نباشد. اما، چاره درد، تشخیص علت آن است. به این شیوه می‌توان بهترین درمان یا راه حل را پیدا کرد و مشکل را با کمک آن حل کرد. اما، دلیل بادکردن چوب چیست؟

رطوبت بالا

دلیل ورم کردن وسایل دکوری چوبی منزل یا پارکت کف به خاطر رطوبت شدید محیط اتفاق می‌افتد. چرا که چوب ذرات معلق در هوا را به همراه رطوبت موجود در خود جذب می‌کند و به اصطلاح به حد اشباع چوب می‌رسد. حد اشباع عامل ورم کردن وسایل چوبی یا پارکت کف است که باعث می‌شود کم کم وسایل چوبی موجود در خانه ورم کند و ظاهر خود را از دست بدهد.

تماس با آب

چکه کردن آب روی وسایل چوبی موجود در آشپزخانه یا کف پارکت خانه منجر به باد کردن این وسایل شده و اگر متوجه نشوید، می‌تواند وسیله مورد نظر را کاملا از بین ببرد و مانع از استفاده مجدد آن شود. در این زمینه، وسایل چوبی که دچار خط و خش هستند، بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند. چرا که، منافذ این وسایل کاملا باز است و هیج حفاظ و لایه رویی روی آنها قرار ندارد تا بتواند مقاومت بیشتری در برابر نشت آب داشته باشد. به همین دلیل، در صورت رویت موارد این چنینی، از بین بردن خط و خش از وسایل چوبی را در اولویت کار‌های تعمیراتی خود قرار دهید.

تغییرات دما

برخی از وسایل چوبی به تغییرات دما نیز حساس هستند. تغییرات دما باعث ورم کردن وسایل چوبی به ویژه وسایل قدیمی خواهد شد. چرا که تغییر ایجاد شده از حد تحمل چوب برای تغییرات به وجود آمده، عبور می‌کند و باعث از هم پاشیدگی شالوده وسایل چوبی می‌شود. به همین دلیل، اگر در شهری زندگی می‌کنید که تغییرات دمایی بالایی در آن وجود دارد، حتما تعمیر وسایل چوبی قدیمی و حتی وسایل جدیدی که دچار مشکل هستند را در لیست کار‌های خود قرار دهید تا از هرگونه برآمدگی پوسته این وسایل جلوگیری کنید. به این طریق، قبل از وقوع پیشامد، از ایجاد هرگونه مشکل پیشگیری خواهید کرد تا از دردسر‌های بعدی جلوگیری کنید.

از بین بردن ورم چوب با این ۳ ترفند ساده و سریع (چیدانه)

از بین بردن ورم چوب

برای از بین بردن ورم چوب، ابتدا باید دلیل ورم کردن را درک می‌کردیم که با توجه به آنچه در قسمت بالا اشاره شد، دلایلی، چون رطوبت، نشت آب، تغییرات دمایی و مانند آن سبب ورم کردن وسایل چوبی می‌شود. اگر میزان ورم جزئی باشد، به کمک روش‌هایی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، می‌توانید به راحتی قسمت ورم کرده را ترمیم کنید. اما، اگر قسمت باد کرده عمقی باشد، باید از روش دیگری برای از بین بردن ورم چوب استفاده کنید. یکی از روش‌های از بین بردن ورم چوب، برق انداختن وسایل چوبی بعد از تعمیر کردن آن است. این روکش رویی همچون یک عایق عمل می‌کند و مانع از نفوذ رطوبت به لایه‌های داخلی وسایل چوبی می‌شود.

وسیله چوبی را در معرض نور خورشید یا پنکه قرار دهید

ساده‌ترین روش در از بین بردن ورم چوب این است که اجازه دهید وسیله چوبی ورم کرده کاملا خشک شود. برای خشک شدن قسمت ورم کرده می‌توانید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا رطوبت درون وسیله چوبی تبخیر شود و قسمت ورم کرده دوباره به حالت اولیه خود بازگردد. نور مستقیم خورشید قسمت‌های مرطوب و برآمده را سریع خشک می‌کند و باعث می‌شود این بخش‌های باز شده به هم نزدیک شوند.

 از بین بردن ورم چوب با این ۳ ترفند ساده و سریع (چیدانه)

 البته، نور خورشید ممکن است برای بخش‌هایی که سالم هستند مضراتی داشته باشد. بنابراین، می‌توانید پنکه را جایگزین کنید و قسمت‌های مرطوب روی وسایل چوبی را با استفاده از پنکه یا باد کولر خشک کنید. بعد از اینکه قسمت‌های ورم کرده رطوبت خود را از دست دادند، می‌توانید رطوبت گیری را در محلی که وسایل چوبی صدمه دیده قرار دارد، بگذارید تا به این طریق کاملا وسایل به صورت عمقی خشک شوند. می‌توانید برای محکم کاری، وسیله سنگینی را بعد از اینکه خوب خشک شد، روی قسمت ورم کرده قرار دهید تا به حالت اولیه خود بازگردد.

با استفاده از اتو یا سشوار قسمت ورم کرده را ترمیم کنید

برای از بین بردن ورم چوب می‌توانید بخش مرطوب و ورم کرده را با استفاده از اتو خشک کنید. حرارت اتو قطرات آب را از روی سطح چوب تبخیر می‌کند و بخش ورم کرده روند رو بهبهودی را طی می‌کند. بهترین کار این است که قبل از هر کاری، وسیله چوبی که تهیه کرده‌اید را با استفاده از جلادهنده کاور کنید تا رطوبت یا تجمع آب آن را از بین نبرد.

 از بین بردن ورم چوب با این ۳ ترفند ساده و سریع (چیدانه)

 اما، نکته‌ای که در رابطه با روش استفاده از اتو باید در نظر بگیرید این است که ابتدا، اتو را در کمترین دمای خود قرار دهید. سپس، پارچه‌ای را روی بخش ورم کرده قرار دهید تا وسیله چوبی شما در تماس مستقیم با حرارت اتو قرار نگیرد. بعد از آن به مدت ۱۵ دقیقه سطح وسیله ورم کرده را از روی پارچه اتو کنید. اگر اتو در دسترس شما قرار ندارد، می‌توانید از سشورا نیز استفاده کنید. سشوار را نیز در کمترین دما تنظیم کنید و به صورت یکنواخت، سشوار را روی سطح بچرخانید. اتو و سشوار هر دو به تبخیر قطرات آب کمک می‌کنند و قسمت باد کرده کم کم به حالت اولیه بازمی‌گردد.

با استفاده از سنباده بخش ورم کرده را تعمیر کنید

از بین بردن ورم چوب با این ۳ ترفند ساده و سریع (چیدانه)

اگر قسمت ورم کرده سطحی باشد، استفاده از دو روش بالا می‌تواند مشکل را برطرف کند. اما، اگر قسمت ورم کرده عمیق‌تر از حد تصور باشد، یا باید با افراد خبره و متخصص تماس بگیرید تا بخش باد کرده پیشروی نکند. یا می‌توانید خودتان با چند گام ساده به رفع مشکل بپردازید. این اتفاق به ویژه در آشپزخانه برای کابینت‌ها ممکن است رخ دهد. برای از بین بردن ورم ام دی اف می‌توانید از این روش استفاده کنید.

راه حل از بین بردن ورم‌های عمقی روی وسایل چوبی

ابتدا منبع نشت آب را پیدا کرده و آن را در گام اول برطرف کنید. تجمع آب اطراف ظروف چوبی، کابینت ام دی اف یا حتی پارکت را از بین ببرید و سطح را کاملا با سشوار، پنکه یا اتو طبق دو حالت قبل خشک کنید. می‌توانید پنجره‌ها را باز بگذارید تا جریان هوا خود بتواند روند خشک شدن را تسریع کند. بعد از خشک شدن بخش ورم کرده و از بین بردن رطوبت، با کمک یک سنباده، قسمت ورم کرده را سنباده بزنید تا یکدست شود. حواستان باشد که خیلی سنباده را فشار ندهید که بخش زیادی از وسیله چوبی مد نظر از بین برود تا شکل ظاهرش را از دست بدهد!

از بین بردن ورم چوب با این ۳ ترفند ساده و سریع (چیدانه)

در این حالت، سطح وسیله چوبی را با کمک پارچه مرطوب به آرامی تمیز کنید تا آلودگی‌های باقی مانده از سنباده زدن از بین برود. سپس، مقداری بتونه چوب روی سطح بمالید تا از به وجود آمدن رگه یا لکه روی سطح جلوگیری کند. این محصول در عرض ۱۵ دقیقه خشک می‌شود و می‌توانید به ادامه کارتان یعنی از بین بردن ورم چوب بپردازید. در صورتی که بخش ورم کرده فاصله‌ای را در وسایل چوبی ایجاد کرده باشد، باید این فاصله را به کمک چسب چوب یا اپوکسی بپوشانید تا سطح یکدست شود. بعد از اینکه چسب چوب کاملا خشک شد، دوباره سطح را به آرامی سنباده بکشید تا یکدست و منظم شود و در آینده دوباره مشکلی ایجاد نکند.

کلام آخر

زندگی چه در یک خانه و چه در محل کار مانند اداره، کارگاه و مانند آن چرخه‌ای است که برای ادامه به وسایل مختلف کنار هم احتیاج دارد. وسایلی که گاهی وجود آنها کنار هم می‌تواند خطر آفرین بوده یا حادثه ایجاد کند. مانند حضور کبریت و گاز شهری کنار هم، حضور سماوری که ممکن است گاز آن نشت کند و در کنار جریان الکتریسیته به انفجار ختم شود. یا وسایل دکوراتیو چوبی و آب درون لوله‌ها که با یک نشتی ممکن است اساس وسایل را از هم بپاشد. یا حتی آب‌وهوایی که در آن زندگی می‌کنید می‌تواند مشکلاتی را برای وسایل شما ایجاد کند.

به هر حال، وجود این تضاد‌ها کنار هم تنها با رعایت نکات ایمنی و استفاده درست از هر چیز می‌تواند جلوی حوادث را بگیرد. در این شرایط، ورم کردن وسایل چوب موجود در خانه ممکن است به دلایل مختلفی مثل رطوبت، تجمع آب و مانند آن رخ دهد. برای از بین بردن ورم چوب راهکار‌های مختلفی وجود دارد که سعی کردیم در بالا به چند مورد اساسی اشاره کنیم تا بتواند کار راه انداز باشد و مشکل شما را هر چه سریعتر حل کند.

منبع: چیدانه

آخرین اخبار