علت مرگ ببر سیبری و شامپانزه ارم چه بود؟
کد خبر: ۳۲۲۱۳۲
تاریخ انتشار: 2024 August 21    -    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

علت مرگ ببر سیبری و شامپانزه ارم چه بود؟

 در طی هفته‌های اخیر برخی از حیوانات از جمله ببر سیبری و شامپانزه آفریقایی جان باخته‌اند که مسئولان باغ وحش ارم اعلام کرده‌اند که علت مرگ این حیوانات کهلوت سن بوده است که اخیراً ادعاهایی خلاف علت مرگ‌ها این حیوانات مطرح شده است.
 در طی هفته‌های اخیر برخی از حیوانات از جمله ببر سیبری و شامپانزه آفریقایی جان باخته‌اند که مسئولان باغ وحش ارم اعلام کرده‌اند که علت مرگ این حیوانات کهلوت سن بوده است که اخیراً ادعاهایی خلاف علت مرگ‌ها این حیوانات مطرح شده است.
 
باغ‌وحش ارم باغ‌وحشی در تهران است که در زمینی به گستردگی نزدیک به ۵ هکتار در کیلومتر ۴ اتوبان تهران کرج [۱]در نزدیکی ایستگاه متروی اکباتان قرار گرفته‌است. در این باغ وحش گونه‌های مختلف از حیوانات، پرندگان و... نگهداری می‌شوند.
 
 
علت مرگ ببر سیبری و شامپانزه ارم چه بود؟
 
قاسم محمدی؛ مدیر باغ وحش ارم در نشست خبری خود در تاریخ ۲۳ مردادماه سال جاری اعلام کرد: حدود ۸۰ گونه و بالغ بر ۴۰۰ حیوان در باغ وحش ارم وجود دارند که باتوجه به پیر بودن بیشتر آن‌ها اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم. تعویض گله شامپانزه‌ها یکی از این اقدامات است و مکاتباتی را با کشور کنیا برای انتقال گله پیر شامپانزه‌های ارم به مرکز نگهداری از ابن گونه در کنیا و دریافت یک گله جوان انجام داده‌ایم.
 
محمدی تاکید کرد: گوزن‌ها معمولا در اسارت نرزایی می‌کنند بنابراین با اصلاح جایگاه و جیره غذایی موفق شده‌ایم که گوساله‌های ماده‌ای داشته باشیم.
 
مدیر باغ وحش ارم اظهار کرد: شامپانزه‌ها معمولاً ۴۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کنند و بیشتر آن‌ها بین ۳۵ تا ۴۲ سالگی می‌میرند، اما در حال حاضر پرویز ۷۲ سال سن دارد.
 
این در حالیست که طی هفته‌های اخیر برخی از حیوانات در باغ وحش ارم تلف شده‌اند که از آن جمله می‌توان به تلف شدن گوزن زرد ایرانی اشاره کرد.
 
اگر چه در این زمینه مسئولان باغ وحش ارم درباره علت تلف شدن گوزن زرد ایرانی را توضیح نداده‌اند، اما غلامرضا ابدالی؛ مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به تسنیم در این باره اعلام کرد: این گوزن زرد نر در تیرماه تلف شده و دلیل تلف شدن آن هم جدالی بوده که بین گوزن‌ها نر رخ می‌دهد و در واقع شاخ گوزن دیگر، باعث مرگ آن شده است.
 
درگیری بین نر‌ها به دلایلی ازجمله رقابت برای جفت‌گیری و... در طبیعت و در سایت‌ها نگهداری این جانور نیز رخ می‌دهد و موضوع عجیبی نیست؛ لذا سهل‌انگاری صورت نگرفته است. این درگیری به ویژه در فصل گاوبانگی (دوره جفت‌گیری برخی جانوران مانند گوزن است که در آن نر‌ها با برآوردن بانگ‌های بلند ماده‌ها را به سوی خود می‌کشانند و همچنین نر‌های دیگر را از آمدن به قلمرو خود می‌رانند) بیشتر می‌شود.
 
ما برای نگهداری گوزن زرد ایرانی از ظرفیت بعضی باغ وحش‌ها که شرایط مناسبی دارند، استفاده می‌کنیم.
 
گوزن زرد با توجه به وضعیت حفاظتی‌اش که در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از حیات وحش (IUCN) قرار دارد، بسیار حائز اهمیت بوده و حفاظت از آن در اولویت برنامه‌های مدیریتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
 
در تاریخ ۲ مردادماه سال جاری نیز روابط عمومی باغ وحش ارم خبر از مرگ پیرترین ببر سیبری در باغ وحش ارم خبر داد و اعلام کرد: پیرترین ببر سیبری ایران براثر کهولت سن صبح امروز در باغ وحش ارم درگذشت.
 
قاسم محمدی مدیر باغ وحش ارم با اعلام این خبر اظهار کرد: ببر سیبری ماده با ۲۱ سال سن موصوف به «آفتاب» در اثر کهولت سن و ضعف قوای جسمانی ناشی از کار افتادگی ارگان‌های حیاتی، صبح امروز درگذشت.
 
محمدی با بیان اینکه میانگین سن ببر سیبری در طبیعت حدود ۱۵ سال است و در اسارت ۲۰ سال است، تصریح کرد: آفتاب با توجه به اینکه تحت مراقب‌های پزشکی با مشورت و نظارت اساتید دانشگاه تهران و متخصصان خارجی بوده، توانست ۲۱ سال عمر کند.
 
در همین رابطه پیمان محمدزاده؛ دامپزشک باغ وحش ارم سبز، با بیان اینکه ببر سیبری بر اثر کهولت سن درگذشت تاکید کرد: بار‌ها و در طی گزارشات متعدد شرح وضعیت بالینی آفتاب به اطلاع مراجع ذیربط رسیده بود.
 
براساس این گزارش، عمر متوسط ببر سیبری در طبیعت ۱۵ سال و در اسارت حداکثر ۲۰ سال است.
 
این در حالیست که چند روز پیش نیز خبری مبنی برجان باختن "بهرام" شامپانزه آفریقایی باغ‌وحش اعلام شد.
 
بهرام، یکی از اعضای گله شش‌تایی شامپانزه‌های آفریقایی که حدود ۵۰ سال سن داشت در خواب و طبق نظرات اولیه پزشکی در اثر سکته قلبی فوت کرد.
 
محمدی؛ مدیر باغ‌وحش ارم گفت: این شامپانزه آفریقایی که عمرش از باغ وحش ارم هم بیشتر بوده، در چند ماهه اخیر به دلیل مشکلات ناشی از اضافه وزن مفرط دچار اختلال تنفسی شده بود.
 
بر اساس این گزارش، "بهرام" شامپازنه اشاره شده فرزند اول "پرویز" شامپانزه دیگری که پیرترین عضو این گله با بیش از ۷۰ سال سن در باغ‌وحش ارم است.
 

در حالی از سوی مسئولان باغ وحش ارم علت مرگ ببر سیبری و "بهرام" شامپانزه آفریقایی در باغ وحش ارم کهلوت سن اعلام شده است که یکی از دامپزشکان حیات وحش اخیراً ابهامات و ادعا‌هایی را درباه سن ببر سیبری ۲۱ ساله و بهرام شامپانزه ۵۰ ساله مطرح کرده است و عنوان کرده است سن ببر سیبری ۱۸ سال و شامپانزه ۴۰ سال بوده است! البته هنوز پاسخی از سوی مسئولان باغ وحش نسبت به این ابهامات و ادعا‌های مطرح شده ارائه نشده است.

تسنیم

آخرین اخبار