درمان نوین آب‌مروارید: جایگزینی برای جراحی چشم
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2024 July 28    -    ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹

درمان نوین آب‌مروارید: جایگزینی برای جراحی چشم

در یک پیشرفت چشمگیر، پژوهشگران درمان جدیدی برای آب‌مروارید یا کاتاراکت، که تاکنون تنها با جراحی درمان می‌شد، معرفی کرده‌اند. این کشف که امیدواری زیادی برای میلیون‌ها نفر مبتلا به آب‌مروارید به ارمغان آورده و نتایج آن اخیراً در یک مجله معتبر منتشر شده.

درمان نوین آب‌مروارید: جایگزینی برای جراحی چشم (البته نه در همه موارد) (یک پزشک)

«تابناک با تو» - در یک پیشرفت چشمگیر، پژوهشگران درمان جدیدی برای آب‌مروارید یا کاتاراکت، که تاکنون تنها با جراحی درمان می‌شد، معرفی کرده‌اند. این کشف که امیدواری زیادی برای میلیون‌ها نفر مبتلا به آب‌مروارید به ارمغان آورده و نتایج آن اخیراً در مجله معتبر Investigative Ophthalmology and Visual Science منتشر شده.

آب‌مروارید که باعث نابینایی و اختلالات بینایی در سراسر جهان می‌شود، حدود ۶۵.۲ میلیون نفر را درگیر کرده است. این درمان انقلابی امکان مبارزه با آب‌مروارید را با مداخلات دارویی فراهم می‌کند و به افرادی که از این وضعیت رنج می‌برند، امید تازه‌ای می‌بخشد.

آب‌مروارید چیست؟

در آب‌مروارید، عدسی طبیعی چشم کدر می‌شود که ناشی از به‌هم‌ریختگی پروتئین‌های داخل عدسی است. این بی‌نظمی منجر به تشکیل توده‌های پروتئینی می‌شود که نور را پراکنده می‌کند و انتقال آن به شبکیه را به شدت مختل می‌کند.

عوامل خطر آب‌مروارید

آب‌مروارید اغلب با روند پیری مرتبط است، اما می‌تواند به دلایلی مانند تابش بیش از حد نور خورشید، آسیب‌های چشمی، سیگار کشیدن، بیماری‌هایی مانند دیابت و برخی دارو‌ها نیز ایجاد شود. به طور سنتی، تنها روش مؤثر درمان آب‌مروارید، جایگزینی عدسی تیره شده با یک عدسی مصنوعی بوده است.

پژوهش جدید

یک تیم از دانشمندان بین‌المللی به رهبری پروفسور باربارا پیرشونک (Barbara Pierscionek)، معاون پژوهش و نوآوری در دانشکده بهداشت، آموزش، پزشکی و مراقبت اجتماعی در دانشگاه آنگلیا روسکین (ARU)، به بررسی یک درمان غیرجراحی برای آب‌مروارید پرداخته‌اند.

آنها بر روی ترکیب اکسی‌استرول متمرکز شدند که پتانسیل عمل به عنوان یک داروی ضد آب‌مروارید را دارد. اکسی‌استرول‌ها مشتقات اکسیژنه شده کلسترول هستند که نقش مهمی در تنظیم و حمل و نقل کلسترول در بدن ایفا می‌کنند.

نتایج پژوهش

پژوهشگران با هدف بازسازی ساختار پروتئین‌های داخل عدسی و بهبود توانایی آن در تمرکز نور، تحقیقات خود را انجام دادند. نتایج این تحقیقات نشان داد که استفاده از ترکیب اکسی‌استرول باعث کاهش قابل توجه تیرگی عدسی در ۴۶٪ موارد بررسی شده است.

آزمایش‌های پیشرفته

تیم تحقیقاتی آزمایش‌های دیداری پیشرفته‌ای بر روی گروهی از ۳۵ موش انجام دادند. برخی از این موش‌ها به طور ژنتیکی تغییر یافته بودند تا کدورت عدسی چشم آنها شبیه به آب‌مروارید باشد. در یک آزمایش پیشگامانه، پژوهشگران یک قطره از ترکیب اکسی‌استرول VP۱-۰۰۱ را مستقیماً بر سطح چشمی راست ۲۶ موش ریختند. همزمان، روی چشم‌های چپ یک قطره خنثی ریخته شد و ۹ موش بدون درمان به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند.

نتایج چشمگیر

نتایج این مطالعه پیشگامانه بسیار شگفت‌انگیز بود. درمان با ترکیب اکسی‌استرول VP۱-۰۰۱ بهبود قابل توجهی در شاخص انکساری در ۶۱٪ از عدسی‌ها ایجاد کرد. همچنین، پژوهشگران بهبود ۱.۰ درجه‌ای در تیرگی در ۴۶٪ از موش‌های درمان شده مشاهده کردند.

پروفسور باربارا پیرشونک، رهبر این پژوهش و عضو مرکز پژوهش‌های فناوری پزشکی در دانشگاه آنگلیا روسکین، درباره این یافته‌ها اظهار خوشحالی کرد. او گفت: «این مطالعه نشان داده که ترکیبی که به عنوان داروی ضد آب‌مروارید پیشنهاد شده بود، اما هرگز ب آزمایش نشده بود، اثرات مثبتی دارد. این اولین پژوهش از این نوع در جهان است.»

تأثیرات بالقوه

پیامد‌های این پیشرفت برای ۶۵.۲ میلیون نفری که در جهان با آب‌مروارید زندگی می‌کنند، قابل توجه است.

امکان مبارزه با آب‌مروارید با مداخلات دارویی می‌تواند زندگی بسیاری از افراد، به ویژه کسانی که جراحی برای آنها مناسب یا در دسترس نیست، تغییر دهد.

تشخیص آب‌مروارید

برای تعیین اینکه آیا شما به آب‌مروارید مبتلا هستید و مشکل جانبی دیگری ندارید، چشم پزشک چشم شما را معاینه می‌کند:

- آزمایش حدت بینایی: این آزمایش از یک جدول چشم‌پزشکی برای اندازه‌گیری میزان توانایی خواندن یک سری حروف استفاده می‌کند.
- معاینه با لامپ شکاف: این میکروسکوپ به پزشک اجازه می‌دهد تا ساختار‌های جلوی چشم را با بزرگنمایی ببیند.
- معاینه شبکیه: پزشک با قطره‌هایی که مردمک‌ها را گشاد می‌کند، پشت چشم‌ها را معاینه می‌کند.
- تونومتری: این آزمایش فشار مایع داخل چشم را اندازه‌گیری می‌کند.

منبع: یک پزشک

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۷
ایشالا که به موفقیتهای بیشتری برسن .