عمر لمینت دندان چقدر است؟
کد خبر: ۳۱۹۵۹۶
تاریخ انتشار: 2024 July 24    -    ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

عمر لمینت دندان چقدر است؟

اگرچه مطمئنیم که لمینت دندان به تنهایی به زیباتر کردن دندان‌های شما منجر می‌شود؛ اما چیزی که هیچوقت نمی‌توانیم با قاطعیت در مورد آن صحبت کنیم، ماندگاری و دوام دائمی لمینت دندان است. چرا که می‌دانیم عمر لمینت دندان، آنقدر طولانی نیست که تا پایان عمر با ما همراه باشد و زیبایی خود را تا ابد در معرض نمایش قرار دهد.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | ۸ راهکار اساسی برای افزایش ماندگاری لمینت

«تابناک با تو» - اگرچه مطمئنیم که لمینت دندان به تنهایی به زیباتر کردن دندان‌های شما منجر می‌شود؛ اما چیزی که هیچوقت نمی‌توانیم با قاطعیت در مورد آن صحبت کنیم، ماندگاری و دوام دائمی لمینت دندان است. چرا که می‌دانیم عمر لمینت دندان، آنقدر طولانی نیست که تا پایان عمر با ما همراه باشد و زیبایی خود را تا ابد در معرض نمایش قرار دهد.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | ۸ راهکار اساسی برای افزایش ماندگاری لمینت

از طرفی اینکه بخواهید از همان روز‌های اول هم دلشوره‌ی طول عمر این زیبایی را داشته باشید، کار درستی نیست. اما پس راهکار چیست؟ اصلا لمینت دندان چند سال عمر میکند؟ ما چه نقشی در افزایش طول عمر و ماندگاری لمینت دندان‌های خود داریم؟

با ما همراه باشید تا پس از بررسی دقیق عمر لمینت دندان، با ارائه چند راهکار کاربردی، شما را در راستای افزایش این ماندگاری و زیبایی راهنمایی کنیم.

عمر لمینت دندان چقدر است؟

معمولا طول عمر لمینت دندان از ۱۵ تا ۲۰ سال متغیر است. اما ۳ نکته مهم در این زمینه حائز اهمیت است:

۱- کیفیت لمینت نقش بسیار پررنگی در افزایش این طول عمر ایفا می‌کند.
۲- افراد بسیاری هستند که لمینت‌هایی با عمر بیشتر از ۲۰ سال داشتند.
۳- مراقبت‌های شما از لمینت دندان‌هایتان تاثیر مستقیمی روی افزایش یا کاهش طول عمر لمینت‌هایتان خواهد داشت.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | ۸ راهکار اساسی برای افزایش ماندگاری لمینت

عوامل موثر بر عمر لمینت دندان

به طور کلی عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند بر طول عمر لمینت دندان‌های شما تاثیر بگذارند. چه تاثیری مستقیم و یه تاثیری غیرمستقیم. تعدادی از برجسته‌ترین عوامل شامل موارد زیر هستند.

کیفیت برند لمینت دندان

هر چه کیفیت برند لمینت دندان بیشتر باشد، طول عمر لمینت شما نیز بیشتر خواهد بود. این ارتباط، ارتباطی کاملا مستقیم و وابسته است و طبیعی است که لمینت‌های نازک و بی کیفیت با کوچک‌ترین ضربه یا فشار از دست بروند.

هرچه کیفیت برند لمینت بهتر باشد، طول عمر لمینت دندان شما هم بیشتر خواهد شد. به همین دلیل است که معمولا لمینت‌های سرامیکی طول عمر بیشتری نسبت به سایر انواع لمینت‌ها دارند.

تخصص دندانپزشک در نصب لمینت

نصب لمینت دندان یک فرایند کاملا تخصصی است که نیاز به مهارت و تجربه بسیار بالایی دارد. برای مثال، در بخشی از مراحل لمینت کردن دندان، دندانپزشک باید لایه‌ای بسیار نازک از مینای دندان شما را تراش دهد. طبیعتا اگر دندانپزشک با مهارتی پایین، این مرحله را به خوبی انجام ندهد، طول عمر لمینت شما تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | ۸ راهکار اساسی برای افزایش ماندگاری لمینت

مرحله نصب لمینت روی دندان هم از این قائده مستثنی نیست. یعنی هر چه این اتصال با کیفیت بالاتری صورت بگیرد، لمینت برای مدت بیشتری روی دندان شما باقی خواهد ماند.

مراقبت و بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان به شکلی صحیح به حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها و افزایش طول عمر لمینت شما کمک می‌کند. در مقابل هم عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند منجر به تجمع جرم و پلاک، پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود و غیرمستقیم از طول عمر لمینت‌های شما بکاهد.

سبک رژیم غذایی

نوع رژیم غذایی شما هم عامل دیگری است که تاثیری به سزا روی ماندگاری لمنیت‌هایتان دارد. یعنی اگر عادت به خوردن غذا‌های سفتی مانند ته دیگ و آجیل و آب نبات داشته باشید، طبیعتا نباید انتظار داشته باشید که لمینت‌هایتان ۲۰ سال عمر کنند!

البته منظور ما فقط مصرف غذا‌های سفت نیست. جالب است بدانید که صرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های اسیدی و حاوی رنگدانه هم می‌تواند به مرور زمان به لمینت‌های شما آسیب برساند. مواد اسیدی با افزایش احتمال پوسیدگی و مواد رنگی با تغییر رنگ لمینت.

عادات دهانی و سبک زندگی

منظور ما از این عامل، عاداتی مانند دندان قروچه و ناخن جویدن است. یعنی عاداتی که با اعمال فشار روی لمینت‌ها باعث شکستن و لب پریده شدن آنها می‌شوند.

البته سبک زندگی شما هم در ماندگاری لمینت‌هایتان بی تاثیر نیست. مثلا اگر اهل مصرف نوشیدنی‌های الکلی یا استعمال دخانیات هستید، نباید انتظار زیادی از عمر لمینت‌هایتان داشته باشید. چرا که این مواد با افزایش سرعت پوسیدگی لمینت، به شدت از طول عمر آنها می‌کاهند.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | ۸ راهکار اساسی برای افزایش ماندگاری لمینت

چگونه طول عمر لمینت را افزایش دهیم؟

۱- بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید.
۲- از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های سفت، اسیدی و رنگی خودداری کنید.
۳- اگر عادت به دندان قروچه یا ناخن جویدن دارید، از محافظ دهان یا نایت گارد استفاده کنید.
۴- هر شش ماه یکبار برای انجام معاینات خود به دندانپزشکی مراجعه کنید.
۵- از سیگار کشیدن خودداری کنید.
۶- هنگام گاز گرفتن غذا‌های سفت احتیاط کنید.
۷- از سفید کردن دندان‌ها بدون مشورت با دندانپزشک خودداری کنید.
۸- در صورت مشاهده هرگونه آسیب به لمینت مانند ترک خوردگی یا شکستگی، فورا به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا لمینت دندان می‌تواند مادام العمر باشد؟

بخش عمده‌ای از پاسخ این سوال به شما و نحوه مراقبت‌هایی که از لمینت دندان‌هایتان اجرا خواهید کرد بستگی دارد. طبیعتا اگر فرد محتاطی باشید، با لمینت دندان خود خوراکی‌های سفت و سخت نخورید و مرتبا لمینت دندان خود را تمیز کنید، می‌توانید برای سالیان طولانی و یا حتی مادام العمر از لمینت دندان خود لذت ببرید.

اما اگر در مراقبت از لمینت دندان‌های خود بی توجهی به خرج دهید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که عمر لمینت دندان شما طولانی مدت باشد.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | ۸ راهکار اساسی برای افزایش ماندگاری لمینت (یک پزشک)

چطور لمینت را تمیز کنیم؟

در پاسخ به سوال “چگونه دندان لمینت را تمیز کنیم ” باید بگیم که حفظ بقا و ماندگاری لمینت دندان، نیازمند مراقبت‌هایی اصولی است. مراقبت‌هایی که به شما کمک کند تا درخشش و زیبایی دندان‌های خود را برای سال‌هایی طولانی حفظ کنید. برای مثال، تمیز کردن صحیح لمینت‌ها، از جمله مهم‌ترین اقدامات برای مراقبت از آنها و جلوگیری از تجمع جرم، پلاک و لکه‌ها است.

اما همانطور که گفتیم، تمیز کردن لمینت باید به شکلی اصولی، دقیق، با حوصله و مطابق مراحل زیر صورت بگیرد:

مسواک زدن لمینت دندان

شما باید دو بار در روز، صبح و شب، و هر بار به مدت دو دقیقه، لمینت‌های خود را با مسواک نرم و خمیر دندان مخصوص تمیز کنید. دلیل تاکید ما روی استفاده از مسواک نرم، پیشگیری از خط افتادن روی لمینت دندان است.

سعی کنید از حرکاتی دایره‌ای و ملایم برای این کار استفاده و از اعمال فشار زیاد به لمینت‌هایتان خودداری کنید. همچنین، توجه ویژه‌ای به خط لثه و محل اتصال لمینت به دندان‌های خود داشته باشید.

نخ دندان کشیدن

حداقل یک بار در روز از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان‌ها (لمینت‌هایتان) استفاده کنید. اما دقت کنید که نخ دندان را به آرامی بین دندان‌ها بکشید و از حرکات رفت و برگشتی ملایمی استفاده کنید تا آسیبی به لمینت‌هایتان وارد نشود.

دهانشویه بزنید

با مشورت دندانپزشک خود یک دهانشویه خوب و باکیفیت (که آسیبی هم به لمینت‌هایتان وارد نمی‌کند) انتخاب کنید و هفته‌ای یک بار دهانتان را با آن دهانشویه بشویید. یعنی دهانشویه را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس آن را بیرون بریزید.

عمر لمینت دندان چقدر است؟ | ۸ راهکار اساسی برای افزایش ماندگاری لمینت

رفتار‌هایی که عمر لمینت را کوتاه می‌کنند

فراموش نکنید که برخی از رفتار‌ها و عادات نامناسب، طول عمر لمینت دندان‌های شما را کوتاه می‌کند. عاداتی از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استعمال دخانیات، داشتن رژیم غذایی شیرین، عادت داشتن به دندان قروچه کردن و همچنین جویدن ناخن‌ها.

 

پس به یاد داشته باشید که همانقدری که مراقبت از لمینت برای حفظ ماندگاری و طول عمر این عضو جدید دهان شما ضروری است؛ پرهیز از عادات اشتباه هم حائز اهمیت بسیار زیادی است.

در آخر

لمینت دندان یکی از بادوام‌ترین راهکار‌ها برای زیباتر کردن ظاهر دندان به حساب می‌آید. راهکاری که در صورت اجرای باکیفیت و مراقبت‌های صحیح و اصولی شما می‌تواند برای سالیان سال، چهره‌ای زیباتر و لبخندی شاداب‌تر را به شما هدیه بدهد.

منبع: یک پزشک

آخرین اخبار