تاریخ انتشار: 2024 July 09    -    ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۵

کشف یک هیولای عجیب ۲۸۰ میلیون ساله در اعماق صحرای نامبیا

پژوهشگران توانسته‌اند در صحرای نامبیا یک فسیل بسیار عجیب را کشف کنند که به یک هیولای شکارچی تعلق داشته است. این هیولا ظاهری شبیه یک سمندر غول‌پیکر داشت و در مرداب‌ها زندگی می‌کرد. دیرینه‌شناسان تخمین می‌زنند که Gaiasia jennyae حدود ۲۸۰ میلیون سال پیش در زمین حضور داشته است. بدین‌ترتیب می‌توان گفت که این جانور شگفت‌انگیز تقریبا ۴۰ میلیون سال پیش از تکامل اولین دایناسورها سبب وحشت دیگران می‌شد.

کشف فسیل یک هیولای عجیب که قدیمی‌تر از دایناسورها است

کشف یک هیولای عجیب ۲۸۰ میلیون ساله در اعماق صحرای نامبیا

وقتی صحبت از هیولا می‌شود، اغلب افراد دایناسورها را به‌یاد می‌آورند. هرچند اگر از علاقه‌مندان به اخبار علمی باشید، به‌خوبی می‌دانید که زمین حتی پیش از دایناسورها نیز جانوران عجیبی را به‌خود دیده است. فسیل جدید می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با تکامل اولیه چهاراندامان ارائه دهد. جمجمه این جانور حدود ۰.۶ متر بوده است و اندازه کل بدن نیز از ۲.۵ متر فراتر نمی‌رفت. همین نیز باعث می‌شد که این هیولای مرداب بزرگترین شکارچی عصر خود باشد.

به‌باور دانشمندان Gaiasia jennyae به‌شکل قابل‌توجهی بزرگتر از سایر جانوران اکوسیستم اختصاصی خود بوده است. به‌همین‌خاطر در اعماق مرداب‌ها و یا دریاچه‌ها منتظر می‌ماند تا هر جانوری که رد می‌شد را شکار کند. قدرت فوق‌العاده آرواره‌های این هیولای عجیب سبب می‌شد که هیچ جانوری توان فرار را نداشته باشد. به‌همین‌خاطر دانشمندان تصور می‌کنند که با یک شکارچی راس هرم طرف هستند.

سر بزرگ، مسطح و البته متفاوت جانور باعث می‌شد که محدودیت چندانی برای شکار نداشته باشد. کافی بود دهان خود را باز کند تا طعمه به درون کشیده شود. این هیولای باستانی دارای دندان‌های نیش بسیار بزرگی بود و به‌طورکلی بخش جلویی دهان آن نیز با دندان‌های غول‌پیکر پوشیده شده بودند.

دانشمندان فسیل Gaiasia jennyae را در شمال غربی نامبیا کشف کرده‌اند. جایی که الان یک منطقه بیابانی محسوب می‌شود؛ اما در گذشته بخش جنوبی ابرقاره گوندوانا را شکل می‌داد. در آن زمان نامبیای امروزی تقریبا موازی شمالی‌ترین نقطه قطب جنوب قرار داشت. مناطق نزدیک استوا در حال خشک شدن بودند و جانوران جدید پدید می‌آمدند. هرچند مرداب‌های نزدیک به قطب همچنان بدون تغییر باقی مانده بودند. همین نیز سبب می‌شد که جانوران اولیه زنده بمانند.

کشف یک هیولای عجیب ۲۸۰ میلیون ساله در اعماق صحرای نامبیا

هیولای عجیب نامبیا را می‌توان در زمره اولین مهره‌داران قرار داد. آنها ویژگی‌هایی بین ماهی و اولین چهاراندامان واقعی داشتند. به‌عنوان مثال پاهای آنها هنوز برای راه رفتن روی زمین و تحمل وزن بدن تکامل نیافته بود. جالب اینجاست که اکثر جانوران مرتبط با این هیولای عجیب حدود ۴۰ میلیون سال قبل‌تر منقرض شده بودند؛ اما Gaiasia jennyae توانسته بود در اعماق مرداب‌ها دوام بیاورد.

فسیل این جانور به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه تغییر شرایط کره زمین سبب شده بود گروهی از جانداران منقرض شده و گروهی دیگر تکامل یابند.

گجت نیوز