سرانجام معمای حفره‌های عجیب کف اقیانوس حل شد
کد خبر: ۳۰۲۶۵۱
تاریخ انتشار: 2024 January 16    -    ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۵
گاهی فرورفتگی‌های مرموزی در کف اقیانوس یافت می‌شود که پیدا کردن علت بروز آنها دشوار است. قبلاً تصور می‌شد، آنها نتیجه نشت متان از زیر رسوبات کف دریا هستند. اما حالا تصور می‌شود که عامل آنها گراز‌های دریایی (Phocoena phocoena) و مارماهی‌های شنی (Ammodytes marinus) ساکن منطقه هستند.

معمای حفره‌های عجیب کف اقیانوس بالاخره حل شد (یک پزشک)

معمای حفره‌های عجیب کف اقیانوس بالاخره حل شد (یک پزشک)«تابناک با تو» - گاهی فرورفتگی‌های مرموزی در کف اقیانوس یافت می‌شود که پیدا کردن علت بروز آنها دشوار است. قبلاً تصور می‌شد، آنها نتیجه نشت متان از زیر رسوبات کف دریا هستند. اما حالا تصور می‌شود که عامل آنها گراز‌های دریایی (Phocoena phocoena) و مارماهی‌های شنی (Ammodytes marinus) ساکن منطقه هستند.

در تحقیقی که توسط زمین‌شناسی به نام ینس اشنایدر فون دیملینگ از دانشگاه کیل انجام شد، دانشمندان متوجه شدند که این حفرات کار این دو حیوان است. گراز‌های دریایی در میان رسوبات کف دریا دنبال غذا می‌گردند. این کار باعث ایجاد آشفتگی در مارماهی‌های شنی می‌شود که در آن لانه کرده‌اند. آنها از سوراخ‌های خود بیرون می‌آیند و خورده می‌شوند و گودال‌ها ناشی از این کارها باقی می‌ماند.

اشنایدر فون دیملینگ می‌گوید: «داده‌های با وضوح بالا ما تفسیر جدیدی برای تشکیل ده‌ها هزار گودال در بستر دریای شمال ارائه می‌کند.»

معمای حفره‌های عجیب کف اقیانوس بالاخره حل شد (یک پزشک)

تفسیر قبلی از تخلیه سیالات (متان) توضیح قابل قبولی به نظر می‌رسید، اما نمی‌توانست همه چیز را توجیه کند.

محققان از ترکیبی از نقشه‌برداری کف دریا با وضوح بالا، زیست‌شناسی رفتاری، نقشه‌برداری زیستگاه جانداران، تجزیه و تحلیل اقیانوس‌شناسی و تصویربرداری ماهواره‌ای برای مطالعه شکل کف دریا، جستجوی آثار متان و کشف اینکه چه حیواناتی در جایی که گودال‌ها ظاهر می‌شوند فعال هستند، استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که گودال‌ها اغلب در محل‌های تغذیه گرازماهی‌ها قرار دارند که در نزدیکی زیستگاه مارماهی‌های شنی قرار دارند.

داده‌های جدیدنشان داد که این پستانداران دریایی حفره‌های کم‌عمقی را در کف دریا به عمق تنها ۱۱ سانتی‌متر به جا می‌گذارند. این‌ها از نظر شکل شبیه به حفرات عمیق‌تر و برجسته‌تر هستند که در مکان‌های دیگر در سراسر جهان یافت می‌شوند.

این محققان می‌گویند این تحقیق نشان می‌دهد که ما تأثیر جانداران دریایی را بر محیط کف اقیانوس دست‌کم گرفته بودیم.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار